• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur finanisera elbilsövergången?

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Har vi släppt drömmen om att köra våra husbilar på ren el. Jag tycker man mest diskuterar små mindre fordon, och att man då kan klara en sin hela elförbrukning kanske med så lågt säkrat som 3 fas och 16 amp.
Vi börjar bli "romantiker" inte realister man diskuterar ju mycket om vårt sårbara elnät.
Nej, allt fler tillverkare tar fram prototyper på nya elhusbilar. Gott om plats för batterier mellan balkarna och utan dieselmotor, växellåda och fylld bränsletank blir vikten ungefär densamma. Med snabbladdning på ställ- och rastplatser är elhusbilen en realitet om några år.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Helt klart är det så att åka elbil idag och under den nära framtiden kräver mer planering, på grund av den begränsade räckvidden. Detta anser jag dock är ett lösligt problem. Om man jämför med andra infrastrukturella förändringar som vårt samhälle genomgått så är skiftet från bensin- till elbil en väldigt liten sådan. Taxichauffören som körde hem oss häromkvällen berättade att när han började köra taxi var det grusväg ut mot roslagen, i dag är E18 sexfilig om man räknar in busskörfälten.
Att dra en elkabel till alla parkeringsplatser är en i sammanhanget väldigt enkel förändring. Som Lassej säger är det redan gjort i Jokkmokk, och även i Gällivare där jag växte upp. Bilparken på 80-talet var i stora stycken sådan att den antingen inte startade eller tog uppåt 2 liter milen om man inte hade motorvärmare på vintern.

Elektrisk effekt finns att tillgå i massor utan att bygga nya kraftverk, men vi måste ha lite smartare teknik, som prioriterar rätt saker. Kanske torktumlaren kan vänta 10 minuter och starta av sig själv när grytorna på spisen kommit upp i kok och går ned i effekt, och kanske elementen i alla rum inte behöver slå till på full effekt samtidigt? Skulle det kosta mer än en hundring i månaden att säkra upp skulle sådan teknik redan finnas i alla hus, men just nu betalar det sig inte.

Det finns också teknik som heter V2G (Vehicle to Grid) som innebär att elbilarna kan vara med och kapa effekttoppar i nätet - om man inte behöver alla kWh i batteriet just den närmaste timmen så kan man "låna" en liten del av de inkopplade bilarnas batterikapacitet för att jämna ut, och lämna tillbaks energin en stund senare när det finns överskott av effekt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag tror om målet är att alla skall skaffa en ren elbil,så det faller på sin orimlighet. Det kommer att råda stor brist på El i Sverige om man inte börjar bygga ut vattenkraften och nya kärnkraftverk. Priset på el kommer att öka kraftigt, vilket innebär att kostnaden för att värma våra hus m.m blir kostsamt.
Inget är orimligt när motiven finns. Dessutom kommer elen att bli billigare när våra tak kommer att producera el på sikt.
PS! Solcellskillen som inspekterade mitt tak häromdagen godkände taklutning, mått och väderstreck för elproduktion trots att värdena inte var optimala. Nu väntar vi på offerten och hoppas att pengarna räcker. Och återstående egen livslängd!
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Hur kommer det att gå i ett stort bostadsområde med upp till 1000 bilar, om alla skall ladda på natten?

Det kommer att gå exakt lika bra som att de boende i bostadsområdet kommer hem ungefär samtidigt och slår på spisen för att laga mat. Vår ugn i "start"-läge drar 3kW, samma som elbilen när den laddar. Bastuaggregatet drar 6kW. Som två bilar.
Däremot, om alla 1000 skall laga mat, bada bastu OCH ladda bilen samtidigt, då får nätbolaget åka ut och uppgradera transformatorstationerna.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
PS
Kommer för övrigt direkt från ett möte där man bl.a diskuterat säkerhetsaspekterna kring den teknik som används i dagen el-bilar. Exempelvis belystes det faktum att en känd elbilstillverkare visar sina produkter i Mall of Scandinavia i Solna. Skulle det utställda exemplaret fatta eld skulle, enligt expertisen, en stor del av besökarna i köpcentrat avlida av de giftiga gaserna. Hur många besökare köpcentrat dagligen har hittar du här: 35.400 besökare i snitt per dag på MoS | Fastighetsvärlden
DS

Du menar att bilen skulle fatta eld av sig själv, på något sätt? Nämndes det något om sannolikheten för detta på detta möte? Kontra sannolikheten för att t.ex. ett flygplan skall störta ned i byggnaden eller ett terroristattentat.
Litiumjonbatterier innehåller väldigt mycket energi och brinner våldsamt vid antändning, men rätt hanterade är de helt ofarliga. Telefoner och billiga kinesiska leksaker är kända för att vid några tillfällen ha självantänt, men de har inte heller de skyddsmekanismer batteripacket i en tesla har. En kraftig låda runt, som skyddar mot åverkan på cellerna, och elektronisk övervakning av varje cell, som bryter strömmen om spänning eller temperatur går utanför vissa gränser.
Om man tänker lite längre fram kan det bli så att det blir obligatoriskt med sprinklersystem även i mindre garage, inte för att elbilarnas batterier antänder, men för att annan materiel som brinner i garaget inte skall sprida elden till batteriet.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Jag tror inte elen kommer bli billigare, staten kommer aldrig acceptera att förlora skatteintäkter, sänker man priset på el, kommer man höja skatten någon annanstans. På sista raden i människors ekonomi blir det ingen förändring.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Låter bra elen blir billigare och finns ju i överflöd, det är bara att programera om ställverk. Vad bra då är det ju inga problem då skulle vi ju inte behöva ha olika uppfattningar om detta. Men tror ni att det är så enkelt jag gör det inte.
Reaktorerna i Ringhals kommer att avvecklas fr.o.m. i år mycket tack vare nya energikällor som producerar billigare el på ett säkrare sätt.
 
F

F.d. 55374

Guest
En fråga från en okunnig, hur mycket längre tid tar det att ladda en elbil i -30-40 gr än i 0 gr ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det tar noen minutter for en Tesla S eller X å varme opp batteriene før selve ladningen, litt lengre tid for en modell 3. De mindre bilene har og forskjellige oppvarminger så den ekstra tiden varierer endel. Når batteriene først er varmet opp så tar det samme tid som om sommeren - om det ikke er for varmt da vil Tesla S og X kjøle ned batteriene til optimal temperatur. Det brukes varmepumper for flere ting i disse bilene hovedsaklig for å spare strøm.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Nissan leaf har en liten elektrisk värmare på 300W som går in för att hålla elektrolyten flytande vid kallare temperatur än -17. Utöver det är den dåligt rustad för att ladda snabbt i kallgrader. Dock stiger batterietempen ganska fort när man kör, så om man har möjlighet att ladda omedelbart eller inom någon timme efter körning så går det fortare.

Tesla, men även enklare bilar som Renault Zoe har bättre system, som Knut beskriver ovan.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
I mitt tycke har några få drivet utvecklingen åt detta håll väl snabbt. Jag tror att det inte bara finnas en grupp som har rätt utan man bör vara mera lyhörda och lyssna på forskare från båda sidor. Vilket verkar vara svårt.

Som jag tidigare sagt väldigt svårt att som lekman värdera vad olika forskare säger, men det brukar reda upp sig, fakta vinner alltid till slut. Själv tycker jag utvecklingen på detta område drivs otroligt långsamt. Att politiker hotar med olika årtal då det och det skall vara förbjudet har ju ingen betydelse i praktiken, när de ekonomiska incitamenten är marginella. Efter kärnkraftsomröstningen 1980 bestämdes att 2010 skulle kärnkraften vara avvecklad. 9 år senare har vi fortfarande absolut behov av 4-5 GW kärnkraft

Mycket hinner ändras på 20-30 år, men i just det här specifika fallet ser jag inte någon möjlighet att en majoritet av personbilar kommer vara diesel- eller bensindrivna om 20-30 år, elbilarna passar på många sätt bättre in i vårt och våra barns samhälle.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
En fråga från en okunnig, hur mycket längre tid tar det att ladda en elbil i -30-40 gr än i 0 gr ?
Genom att plugga in bilen när den är parkerad i riktigt låga temperaturer sker laddningen samtidigt som batteriet värms upp. På samma sätt som de flesta bensin- och dieselbilar behöver motorvärmare för att kunna starta vid stark kyla. Däremot startar elmotorn direkt även i stark kyla.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Reaktorerna i Ringhals kommer att avvecklas fr.o.m. i år mycket tack vare nya energikällor som producerar billigare el på ett säkrare sätt.

Vilka energikällor skulle det vara som producerar 10-15% av landets elproduktion under hela dygnet året om både billigare och säkrare och det redan under nästa år?
 
F

F.d. 55374

Guest
Genom att plugga in bilen när den är parkerad i riktigt låga temperaturer sker laddningen samtidigt som batteriet värms upp. På samma sätt som de flesta bensin- och dieselbilar behöver motorvärmare för att kunna starta vid stark kyla. Däremot startar elmotorn direkt även i stark kyla.
Du glömde kupevärmaren som också skall ha ström.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vilka energikällor skulle det vara som producerar 10-15% av landets elproduktion under hela dygnet året om både billigare och säkrare och det redan under nästa år?
Svaret finns säkert om man googlar, låt oss bara konstatera att avvecklingen av kärnkraften kommer att starta i höst och ersätts med billigare och säkrare energikällor.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Svaret finns säkert om man googlar, låt oss bara konstatera att avvecklingen av kärnkraften kommer att starta i höst och ersätts med billigare och säkrare energikällor.
Låter bra hoppas att det stämmer man läser ju ofta om att vindkraftverken har lönsamhet problem. Men allt man läser kanske inte alltid stämmer. Avvecklingen av kärnkraft verkar ju stämma om man inte ändrar sig i sista stund.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Vilka energikällor skulle det vara som producerar 10-15% av landets elproduktion under hela dygnet året om både billigare och säkrare och det redan under nästa år?

Som jag sagt i en annan tråd så har vi flera GW överkapacitet, och ett kärnkraftverk kör man antingen för fullt eller avvecklar. Om inte verket går plattan i mattan så är det helt olönsamt på grund av att driftkostnaderna är mycket höga. Det finns ett diagram i tråden "Diesel eller inte" sidan 3 som visar att hur knepigt det blir på sommaren när vi inte behöver så mycket energi, övriga energislag måste ta semester för att kärnkraften skall kunna gå fullt.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Som jag sagt i en annan tråd så har vi flera GW överkapacitet, och ett kärnkraftverk kör man antingen för fullt eller avvecklar. Om inte verket går plattan i mattan så är det helt olönsamt på grund av att driftkostnaderna är mycket höga. Det finns ett diagram i tråden "Diesel eller inte" sidan 3 som visar att hur knepigt det blir på sommaren när vi inte behöver så mycket energi, övriga energislag måste ta semester för att kärnkraften skall kunna gå fullt.

Kärnkraften levererar långt i från fullt på sommaren, då stängs reaktorer ner för revision vilket tar upp till tre månader.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen