• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta däck på egen hand

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
När såg ni en däckverkstad använda momentnyckel.Där är det bultpistol som gäller.
Mvh.s670sl

Detta är en av anledningarna till att jag föredrar att skifta hjul själv. Då kan jag vara säker på att kunna få loss hjulet själv om jag (mot förmodan) skulle råka ut för en punktering.

Trots att min mutterdragare ("bultpistol" är något helt annat, och används vid slakt) har inställbart moment, använder jag alltid momentstav vid skiftet. Vid efterdragningen använder jag givetvis momentnyckel.

Pålle
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Kom just att tänka på att även gummiverkstäderna kanske har mutterdragare med inställbart moment, och att detta normalt är inställt för personbilshjul.

Pålle
 
F

F.d. 53814

Guest
Detta är en av anledningarna till att jag föredrar att skifta hjul själv. Då kan jag vara säker på att kunna få loss hjulet själv om jag (mot förmodan) skulle råka ut för en punktering.

Trots att min mutterdragare ("bultpistol" är något helt annat, och används vid slakt) har inställbart moment, använder jag alltid momentstav vid skiftet. Vid efterdragningen använder jag givetvis momentnyckel.

Pålle
Det finns momentstavar för olika moment, dessa är färgkodade och man byter till den som passar till aktuellt fordon.
Att inte ha koll på åtdragningsmoment oavsett vad det gäller är slarvigt men kan vara förståeligt, att inte ha koll på hjulbultar och liknande vitala saker är dumt.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Behövde en gång nya däck i Moseldalen och på den verkstaden drog man först med momentnyckel till 18 kg och sedan lossade man och drog igen till 16 kg. Det har jag aldrig sett någon göra i Sverige.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Momentstavarna hänger på verktygstavlan oanvända , för dom duger inte till att lossna skruven / muttern . Ingen pallar byta hylsa ideligen .
Jag har aldrig använt en momentnyckel vid hjulskifte har aldrig sett en bilverkstad eller gummiverkstad använda en heller
Jag har jobbat fordon sen jag va sexton år och besök en J-V massa bilverkstäder och gummiverkstäder
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
En seriös verkstad drar alltid med moment, alla dom stora kedjorna som Euromaster har stränga order om att dra med moment! Det vanligaste är att man drar in bultarna med mutterdragare och sedan drar med moment, man vet vilket moment det ska vara för olika fordon och ställer om till lämplig hårdhet. Dom färgmärkta stavarna blir utmattade så dom är inget att ha! Moment på mutterdragaren finns ju men lufttrycket i ledningarna ändras hela tiden så det är svårt. En mycket van gummigubbe kan dra med känsla men det rekommenderas ej. Det går utmärkt att dra med ett fälgkors om man har känslan att dra alla lika hårt och alltid efterdra!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är mycket få och mycket dyra tryckluftsdrivna mutterdragare som har en verklig momentinställningsmöjlighet. Jag har aldrig sett en sådan maskin i en gummiverkstad. På de maskiner som används på gummiverkstäder finns däremot en möjlighet att strypa lufttillförseln så att den går (och slår) långsammare vilket gör det lättare att i någon mån reglera hur hårt bultarna dras åt. Men någon momentjustering är det inte. Maskiner med riktig momentjustering används i huvudsak inom tillverkningsindustrin. De måste också kalibreras regelbundet för att ge rätt moment.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Boltdrager med moment brukes av svært mange proffer. Når det gjelder viktighet av rett tildragning av boltene så minnes jeg en modell av Volvo lastebiler rundt 1970 hvor en kunne lage kast på bremsetrommelen ved å dra feil. Der måtte en dra boltene i rett rekkefølge til rett moment ellers vred trommelen seg, har ikke sett dette siden - men bruker alltid diagonal prinsippet på rekkefølge.

Bruker en orginal verktøy så klarer en ikke å dra for hardt til for stål felger.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag ber om ursäkt om det här låter lite....... jag vet inte vad :D.
Men hur kan något så enkelt som att skifta hjul och dra fast dem som jag och många, många andra har gjort i hela sitt liv utan några problem, göras om till en hel vetenskap med behov av hjälpmedel, och avskräckande exempel på hur man kan misslyckas och katastrof inträffar. Det skrämmer ju många till att inte göra det som man t.o.m. måste klara av för att få ett körkort i de flesta fall.
Det är väl också allmänt känt att de flesta däcksfirmor "för säkerhets skull" drar hjulmuttrarna/bultarna så det i alla fall inte finns en chans att få bort dem med vanliga små standardverktyg.
Skulle alla hjul som är för löst dragna lossna och ramla av, och alla som är för hårt dragna "vilket nog är vanligast" spräcka fälgar och förstöra bromsskivor så skulle det troligen stå drösvis med bilar som har hjulproblem utefter vägarna.

Inte illa menat, bara en fundering från en som aldrig anlitar proffs eller ens litar på dem i dessa sammanhang.

M.v.h. JANKRO.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Som svar på rubriken. "Visst jag byter däck själv" dvs jag kränger om däcken på fälgarna när de är utslitna. Jag har ingen däckmaskin utan använder en 2 ton domkraft och en ram som jag lägger hjulet i och trycker ner däckkanten. en använder jag två fälgjärn och kränger ut däckkanten. Sen vänder jag hjulet och trycker ner inre däckkanten och med fälgjärn och tung plasthammare tvingar jag lös fälgen.
Inte just värre än att kränga av ett cykeldäck, bara lite svettigare. Att kränga på nya däcket blir ungefär tvärtom bara, fast då trycker man ut däckkanterna med tryckluft.
Och allt detta bara för att tjäna några futtiga kronor och kunna säga "Kan själv".
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag ber om ursäkt om det här låter lite....... jag vet inte vad :D.
Men hur kan något så enkelt som att skifta hjul och dra fast dem som jag och många, många andra har gjort i hela sitt liv utan några problem, göras om till en hel vetenskap med behov av hjälpmedel, och avskräckande exempel på hur man kan misslyckas och katastrof inträffar. Det skrämmer ju många till att inte göra det som man t.o.m. måste klara av för att få ett körkort i de flesta fall.
Det är väl också allmänt känt att de flesta däcksfirmor "för säkerhets skull" drar hjulmuttrarna/bultarna så det i alla fall inte finns en chans att få bort dem med vanliga små standardverktyg.
Skulle alla hjul som är för löst dragna lossna och ramla av, och alla som är för hårt dragna "vilket nog är vanligast" spräcka fälgar och förstöra bromsskivor så skulle det troligen stå drösvis med bilar som har hjulproblem utefter vägarna.

Inte illa menat, bara en fundering från en som aldrig anlitar proffs eller ens litar på dem i dessa sammanhang.

M.v.h. JANKRO.
Visst är det lätt att skifta själv om man vet vad man gör, men nu händer det ju massor av incidenter under vår och höst. Det vanliga är att bilisten stannar för att det skramlar om bilen innan hjulet rullar iväg men det är oftast på grund av fel bult eller problem med centreringsringar. Bultarna på plåtfälgar har en förmåga att sätta sig efter en tid och då räcker sällan bilens originalverktyg till, i många fall är det skräp. Är det sträckta bultar och spruckna fälgar så har en klåpare varit framme många gånger innan det händer något. Verkstäderna ska dra lagom hårt med moment och sedan informera bilisten att det ska efterdras efter 5-10 mil muntligen eller en lapp i bilen!
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Om detta behövs, är skruvarna/muttrarna för hårt dragna.

Pålle
Behöver inte var så. Någon bil jag haft så har jag spänt enligt instruktion men vid nästa byte så sitter det så in h-e. Har frågat däckfirman jag handlar av och då rabblade dom upp några märken det är så på. Dom spänner sig själv. Trots att jag alltid fettar på bulten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Iveco Daily chassi og dra til med korrekt moment. Etter et halvår kan du glemme å benytte normalt verktøy for å få av hjulene - Orginal drageren og armen til den hydrauliske jekken passer sammen og gir en godt over 1 meter arm. Det er den eller trykkluftdrager for lastbil som skal til for å løsne orginal hjulmutter.
 
Toppen