• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5G 2018

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Om 5G kommer til landsbygden avhenger av minst to saker. Det ene at lave bærefrekvenser blir en del av standarden og at disse frekvenser blir tilgjengelige i landet. Det andre er om industri og infrastruktur krever utbygging. Sverige har i dag ett 4G nett som dekker over 95% av arealet etter at Net1 gikk over til LTE-A på alle sine frekvenser.

Et av delprosjektene i 5G utviklingen er raskere og sikrere overflytting av trafikk mellom de forskjellige bånd som benyttes, en utvikling som vi ser litt av i dag i MIMO på WiFi og LTE-A. Et delmål som har blitt kommentert er mimo 128x128 - en ikke ubetydlig utvidelse fra 4x4 som de beste wifi routere benytter. Men i 5G sammenheng snakkes det om mimo i termĩnalene også.

Det finnes skisser av løsninger hvor et oppgradert wifi er en utvidelse av 5G for bruk innendørs. Men hva som blir det endelige resultatet av industriens forskning og utvikling for 5G vet ingen i dag, vi må vente til rundt 2020 for en standard. Selv håper jeg at de ikke gjør om igjen tabben fra OSI rundt 1980 og overkompliserte det hele. OSI skulle bli den store nettverksprotokollen, men ble overkjørt av den mye enklere TCP/IP. Det eneste som er i bruk fra OSI er de 5 nivåer i protokol-definisjoner og telenettets ATM og X400.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: 5G 2018

Det står bl.a att de räknar med en hastighet på 100Mbit/s på 5G

Hmm. För att mobilt bredband ska få kallas för 4G så måste det leverera 100Mbit/s !!

Vem har det, inte jag iallafall, jag är glad när jag kommer upp i hälften 50Mbit/s.

?? Jag läste om hastigheter på upp till 10GB/s?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

5g ska klara över 500 miljarder uppkopplade prylar. Mobilbranschens vision är att vi i framtiden kommer att kommunicera med det mesta runt omkring oss. Med våra kläder, matförpackningar, pappersdokument och termostater.

– 500 miljarder tvingar oss att tänka nytt. Vi måste exempelvis optimera nätet för överföring av ett verkligt stort antal av riktigt små datamängder, säger Magnus Frodigh.

5g ska också klara högre hastigheter och snabbare svarstider. Forskarna jobbar för att kunna erbjuda hastigheter på 10.000 megabit per sekund.

Exempelvis ute hos företag som vill köra videokonferens i 3d med hög upplösning och korta svarstider. Men också för molntjänster där stora datamängder behöver synkroniseras.

Som jämförelse kan nämnas att Telia i dag lovar topphastigheten 80 megabit per sekund med en svarstid på 10 millisekunder i sitt nuvarande 4g-nät.

Det dröjer innan 5g blir verklighet. Enligt tidsplanen ska det tas i bruk år 2020, eller strax därefter.

– Men flera av bitarna av 5g kan komma till användning långt tidigare, säger Afif Osseiran, en annan av Ericssons 5g-forskare.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

En vision från industrin alltså…
Som dessutom inte förväntas finnas tillgänglig för oss svennar förrän om ca 10 år.

Och för den skall man strunta i att få fiber installerat redan idag?? :wideeyed:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Det man erfarit av ny teknik är att den oftast överträffar gamla spådomar.

Därför tror jag mer på optimistiska forskare som är insatta i ämnet än på pessimister som är dåligt pålästa!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Det man erfarit av ny teknik är att den oftast överträffar gamla spådomar.

Därför tror jag mer på optimistiska forskare som är insatta i ämnet än på pessimister som är dåligt pålästa!

Fredrik Tufvesson, 5g-expert och professor i radiosystem vid Lunds tekniska högskola, Björn Berg, informatör på Telia Sonera, och Patrik Nilsson, nätexpert på Telenor i Sverige.

Dåligt pålästa??? Jisses!
:swoon::swoon:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Helt rätt, man skall vara optimistisk.

Men det är fortfarande viktigt att man inte fastnar i en drömvärld helt immun mot fakta och konkreta argument.
:)

Det påminner mig om när mobiltelefonen fick sitt genombrott för ca 20 år sedan.
Olyckskorparna spådde att det hela var en dagsslända och nedgrävda kablar i form av koppartrådar aldrig skulle kunna överglänsas.

Kanske är det samma personer som ännu inte gett upp hoppet om att de hade rätt?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Ehh..
Jag förstår inte riktigt kopplingen till mitt inlägg ??

Men om vi skall orka spinna vidare på ”att ha rätt” får vi nog förtydliga oss lite.
Vad är det egentligen du hävdar?
- Att branschfolk samt experter har fel och att 5G kommer att ha högre prestanda tillgängligt än vad fiber kommer att ha ?
- Anser du också att det är smartare att harva vidare med en skituppkoppling i 8-10 år till i väntan på 5G istället för att säga ja till fiber nu?
- Anser du att fiber kommer vara en död produkt och värdelös när 5G väl finns?

Raka frågor förtjänar raka svar;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 5G 2018

Det är inte fel att vara optimist, men man måste också vara realist, mycket av de spådomar som radikaloptimisterna (forskarna, telekomindustrin, entusiasterna) ger uttryck för är just spådomar, förhoppningar och visioner, som de måste ha för att marknadsföra sina ide'er. Om det sedan blir så vet ingen ännu! Vill vi prata med våra kylskåp, kläder förpackningar m.m. Vill vi ha ännu fler appar i telefoner och paddor, eller vill vi kanske leva våra egna liv? Eller har våra önskemål redan tagit en helt annan vändning då?
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Att harva vidare med en skitutkoppling är naturligtvis inget alternativ men för oss som har bra mobiluppkoppling med nära nog fiberhastighet är det inget alternativ med dyr fiber i väntan på 5G.

Även om 5G dröjer 4 år så kommer mycket av den nya tekniken att implementeras innan dess.

Dessutom är man tvungen att ha mobil uppkoppling när man är på rulle både hemmavid och från och med nästa år i hela EU.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Vad handlar det om? Berätta! Är det nåt nytt EU-påfund eller ...

Från och med nästa år kan man använda sig av sin ordinarie mobiluppkopling i hela EU till ordinarie taxa.

En operatör har redan tjuvstartat med Norden och Baltikum redan i år.
Fler lär haka på.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Att harva vidare med en skitutkoppling är naturligtvis inget alternativ men för oss som har bra mobiluppkoppling med nära nog fiberhastighet är det inget alternativ med dyr fiber i väntan på 5G.
Här är vi nog alla överens.
Tillhör man den lilla skara som har en bra 4G anslutning som även räcker till datamängdsmässigt för de egna behoven idag och imorgon finns det ju ingen anledning att köpa något annat om det inte är billigare.
Värt att tänka på är dock att det lär dröja minst 6-7 år innan 5G kanske kommer dit där man bor så man skall nog fundera en extra gång på om man skall tacka nej till fiber om ett erbjudande kommer. Fiber är fortfarande överlägset allt när det gäller prestanda och tillförlitlighet. Framförallt så är det en teknik som redan finns, kommer att vara kvar och som garanterat kommer att överleva 5G.


Även om 5G dröjer 4 år så kommer mycket av den nya tekniken att implementeras innan dess.
4 år? Lägg på 4 år till så kanske 5G har hunnit lämnat teststadiet och börjat hitta ut i landet till vanligt folk.
Vilken ny teknik menar du och hur drar vi nytta av den innan 5G utrullningen? Skall vi få 4,5G Beta som funkar via en trimmad Iphone om 2-3 år??


Dessutom är man tvungen att ha mobil uppkoppling när man är på rulle både hemmavid och från och med nästa år i hela EU.
Att fiber inte är mobilt vet ju alla och visst finns det klara fördelar om man kan använda samma abonnemang hemma som ute på resa.
Men allvarligt, vi pratar om 6-7 år från nu. Inte sitter man väl och lider med slött bredband hemma idag och under minst 6-7 år framåt bara för att kunna spara en hundring och kunna ta med sig sitt 5G på resa då?
Jag är övertygad om att det kommer att finnas billiga 5G abonnemang att köpa till resan då.;)
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Och snacket om att man ska ha ett och samma abonnemang både hemma och när man är på resa är också felaktigt.

När man lämnat hemmet är det fortfarande lika viktigt med en snabb och tillförlitlig internetförbindelse i bostaden. Man kan tex använda anslutningen därhemma för åtkomst på distans av:
- Styrning av eluttag och belysning (home automation)
- Avläsning av div sensorer (temp, vind, nederbörd, vattenläckage, brandvarnare mm)
- IP-kameror
- Larm
- Slingkopplad video
- Kryptering (krypterad trafik till brandväggen hemma för att kunna köra säkert på osäkra ställen = publika wlan)
- Svensk internetadress när man är utomlands och vill nå tjänster med svensk exklusivitet (proxy via brandväggen hemma)
- Att nå foton, video och musik som finns på hemmaserver/NAS
- mm mm

Vem lämnar idag hemmet "nedkopplat" när man ger sig iväg därifrån? Inte gör väl du det Knarrevik - du verkar ju så positiv till ny teknik?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Och snacket om att man ska ha ett och samma abonnemang både hemma och när man är på resa är också felaktigt.

När man lämnat hemmet är det fortfarande lika viktigt med en snabb och tillförlitlig internetförbindelse i bostaden. Man kan tex använda anslutningen därhemma för åtkomst på distans av:
- Styrning av eluttag och belysning (home automation)
- Avläsning av div sensorer (temp, vind, nederbörd, vattenläckage, brandvarnare mm)
- IP-kameror
- Larm
- Slingkopplad video
- Kryptering (krypterad trafik till brandväggen hemma för att kunna köra säkert på osäkra ställen = publika wlan)
- Svensk internetadress när man är utomlands och vill nå tjänster med svensk exklusivitet (proxy via brandväggen hemma)
- Att nå foton, video och musik som finns på hemmaserver/NAS
- mm mm

Vem lämnar idag hemmet "nedkopplat" när man ger sig iväg därifrån? Inte gör väl du det Knarrevik - du verkar ju så positiv till ny teknik?

Är det inte så att hemmalarmet bör ha både fast och mobil uppkoppling för att vara så säkert som möjligt :confused:

Jag skulle aldrig komma på tanken att ta med mig en mobil hemmauppkoppling och då tappa all kontakt med hemmet bl.a 3st kameror, server m.m.
Har även mobilt bredband kontinuerligt uppkopplat i husbilen med kamera m.m.
Tekniken finns ju varför då inte använda den, vilken xG det har skiter jag i, bara det funkar :cool:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Vem lämnar idag hemmet "nedkopplat" när man ger sig iväg därifrån? Inte gör väl du det Knarrevik - du verkar ju så positiv till ny teknik?

Nej, styrning av värme och belysning, videoövervakning och Canal Digital Go sköter jag via router, antingen med det ordinarie abonnemanget eller med ett kontantkort som laddas vid behov (Hallon).

Eftersom det lär dröja till nästa år med fri roaming i större delen av EU får abonnemanget stanna hemma i år och nyttjar i stället WiFi utomlands.

GSM-larmet behöver ingen datauppkoppling.
 
Toppen