• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
711
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det blev nog något missförstånd tror jag men nu fungerar allt som det skulle gjort från början, äntligen kan man gå vidare med andra saker finns mycket kvar och vädret har varit snällt så gäller att passa på men mörkret kommer tidigt.
Jag känner att jag inte kan vara kvar snart det blir ju riktigt eländigt med kyla och snö.
November är nästan den värsta månaden för mej eftersom det vänder i december och det var en del ledigheter där jag förr hoppade på ett plan ofta på julafton var billigast då.
När jag sen kom hem blev det deppigt ett tag man behöver inte bara komma bort utan att leva som om det vore sommar.
Men någon riktig sommar är det inte vill man ha det skulle man ta färjan till kanarieöarna från södra spanien när jag tittade sist runt 16000kr T o R.
Kanske blir sista resan man kan ju fundera på det. men inget jag planerar för just nu, försöker vänja mej av med långa planeringar, men en orsak är att man får lägga den tiden under resans gång och det tar tid. Bra att vakna upp och veta att idag ska jag köra till ett visst ställe, men det behövs ju inte egentligen jag ska ju ingenstans har jag bestämt utom att det ska vara bra väder. Jag behöver ingen el eller ställplats det är bara en onödig kostnad egentligen det är där jag ska ta tillbaka vad det kostar att resa. Hemma kostar det inte så mycket finns ju fasta kostnader och så finns det el som jag sparar in på genom låg temp och inget igång hemma. Med en lägenhetskostnad hade jag inte kunnat resa. Och förmodligen behövt bostadsbdrag.
Hade en tanke på att byta försäkringsbolag till folksam och flytta allt men de vill inte ha en mail kommunikation utan prata i telefon och då är det lätt att det blir komplicerat jag vill ju bara ha allt på papper innan man godkänner.
Dina var betydligt mer hjälpsamma så jag ökar försäkringen på husbilen och flyttar toyotans försäkring dit. Det gamla bolaget hade blivit uppköpta av sensor utan att fråga antog de att jag skulle fortsätta vilket ett elbolag också antog. De tog fel och jag byter bolag, sen står det lite kryptiskt att de hanterar försäkringen men vem betalar utifall?
Så jag byter nu och sparar väl något men det blir lite ordning och reda.
Jag har ju bara mina 45 dagar från hemförsäkringen Hemma har jag ju levt oförsäkrad hela livet.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Som pensionär har du inte bostadsbidrag utan bostadstillägg. Sen har det ( nog) ingen betydelse om du hyr eller hur du bor....

Nejdå, det blir inte sista resan... om du bara håller igen på farten, och inte har så bråttom att komma söderöver....
Nu har du ju en lämplig bil! Nu kan du inte skylla på det! ! !
Take it easy..under resan.
Dieselvärmare.... varmvatten... rinnande vatten... en gasvärmare i reserv och en brädbit under foten ... kan en människa ha det bättre?
Jo lite hyfsat väder... men det får du nog..
Oj höll på att glömma.. en massa ( mer eller mindre) kunniga som ställer upp med tips o goda råd... o som hejar på dig under hela din resa... här på HBK...

 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Är det denna avtappningsventil... som vi pratar om..eller är det något annat som bengtic kallar..dumpventil? Vilka funktioner har den ?
Tömma vatten och skydda vid kall väderlek? Eller mera eller något annat?

 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
711
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Är det denna avtappningsventil... som vi pratar om..eller är det något annat som bengtic kallar..dumpventil? Vilka funktioner har den ?
Tömma vatten och skydda vid kall väderlek? Eller mera eller något annat?

Bra fråga mitt namn är påhittat när jag skrev men det är ju en tömningsventil enda uppgiften den borde ha är att tömma vattnet för att förhindra att det fryser såg heller ingen annan funktion just då men funderade varför den såg ut som den gör.
Med en stor gummibit som någon slags membran. Men i praktiken verkar den ha som uppgift att öppna inte bara manuelt utan om trycket i ledningen skulle vara för stort.
Jag tänker mej att alla kranar är stängda och värmaren värmer vattnet som då expanderar och att den då öppnar och släpper ut vattnet så att trycket minskar. Eller att det blivit något fel så att termostaten inte fungerar så att det blir en kokning vilket skulle förvandla värmaren till en ångpanna som då enligt herbet skulle kunna explodera.
I så fall har ventilen dubbla funktioner.
Den verkar öppna och stänga momentant när ett visst tryck överskridits, vilket tyder på att dn gör det den ska.
Måste ge Herbet rätt men har aldrig läst eller förstått den funktionen men det sitter likadana ventiler vid värmare, man kunde ju lika gärna haft en kran om det bara gällt att släppa ut vattnet. Jag tror eller trodde att värmaren skulle ha en luftkudde högst upp som dels utjämnade trycket och som gjorde som expansionskärlet i en bil tog upp en del tryck i behållaren över vattennivån.
Viktigast är ju att allt verkar fungera och den delen är löst liksom värmaren där jag ska byta locket över luftintaget.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.596
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Bra fråga mitt namn är påhittat när jag skrev men det är ju en tömningsventil enda uppgiften den borde ha är att tömma vattnet för att förhindra att det fryser såg heller ingen annan funktion just då men funderade varför den såg ut som den gör.
Med en stor gummibit som någon slags membran. Men i praktiken verkar den ha som uppgift att öppna inte bara manuelt utan om trycket i ledningen skulle vara för stort.
Jag tänker mej att alla kranar är stängda och värmaren värmer vattnet som då expanderar och att den då öppnar och släpper ut vattnet så att trycket minskar. Eller att det blivit något fel så att termostaten inte fungerar så att det blir en kokning vilket skulle förvandla värmaren till en ångpanna som då enligt herbet skulle kunna explodera.
I så fall har ventilen dubbla funktioner.
Den verkar öppna och stänga momentant när ett visst tryck överskridits, vilket tyder på att dn gör det den ska.
Måste ge Herbet rätt men har aldrig läst eller förstått den funktionen men det sitter likadana ventiler vid värmare, man kunde ju lika gärna haft en kran om det bara gällt att släppa ut vattnet. Jag tror eller trodde att värmaren skulle ha en luftkudde högst upp som dels utjämnade trycket och som gjorde som expansionskärlet i en bil tog upp en del tryck i behållaren över vattennivån.
Viktigast är ju att allt verkar fungera och den delen är löst liksom värmaren där jag ska byta locket över luftintaget.
Vad bra att det har löst sig.
Olika typer av värmesystem och kylsystem var en stor del av min vardag när jag jobbade. Säkerhetsventiler är en viktig detalj i såna system. Det händer att de går sönder ibland och börjar att läcka. Värre är det om dom inte öppnar alls vid för högt systemtryck.

Normalt bör man motionera dom med jämna mellanrum för att kontrollera att dom fungerar. Blir det fel på ett expansionskärl i tex en värmeanläggning kommer trycket att stiga till ett för högt värde. I det läget kommer säkerhetsventilen att öppna och släppa ut vätska. Säkerhetsventiler brukar vara märkta med vid vilket systemtryck de ska öppna.

I våra bilar finns det en säkerhetsventil som många inte tänker på.
Kylarlocket har en säkerhetsventil.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.477
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har också en gammal C panna en 6002, bara gas.
I början glömde jag ibland den med bara varmvattenproducering igång så brukar det spotta under husbilen, vet inte efter hur lång tid, har aldrig tänkt på via vilken ventil det kommer ut, stänger av varmvatten så e de lugnt igen.
Nuförtiden är rutinen på sommaren när jag kliver upp på morgonen att starta varmvattnet i 30min. Vår/höst får man varmvattnet på köpet med värmaren.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
711
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har också en gammal C panna en 6002, bara gas.
I början glömde jag ibland den med bara varmvattenproducering igång så brukar det spotta under husbilen, vet inte efter hur lång tid, har aldrig tänkt på via vilken ventil det kommer ut, stänger av varmvatten så e de lugnt igen.
Nuförtiden är rutinen på sommaren när jag kliver upp på morgonen att starta varmvattnet i 30min. Vår/höst får man varmvattnet på köpet med värmaren.
Vilken temp ska man ha på pannan hemma har jag 60grader men i bilen har jag haft mindre eftersom jag inte har termostat och då har det varit enkelt att ställa värmaren på normal dusch temp.
Det ska ju finnas några bakterier som ska kunna växa i varmvattnet jag vet inte hur man ska tänka där det är därför jag kör 60 hemma sen är det ju så att diskmaskinen har bara varmvattnet så den använder ju aldrig egen uppvärmning men sen sköljer den i enbart varmvatten det blir rent men kostar ju.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
711
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Vad bra att det har löst sig.
Olika typer av värmesystem och kylsystem var en stor del av min vardag när jag jobbade. Säkerhetsventiler är en viktig detalj i såna system. Det händer att de går sönder ibland och börjar att läcka. Värre är det om dom inte öppnar alls vid för högt systemtryck.

Normalt bör man motionera dom med jämna mellanrum för att kontrollera att dom fungerar. Blir det fel på ett expansionskärl i tex en värmeanläggning kommer trycket att stiga till ett för högt värde. I det läget kommer säkerhetsventilen att öppna och släppa ut vätska. Säkerhetsventiler brukar vara märkta med vid vilket systemtryck de ska öppna.

I våra bilar finns det en säkerhetsventil som många inte tänker på.
Kylarlocket har en säkerhetsventil.
Innan expansions kärlen fanns var det ofta man fick problem med att kylaren kokade, Hade en hundkoja som kokade felkonstruerad kylaren satt ju på tvären vid sidan av motorn. Där fick jag kokande vatten på ena handen Satt nästan hela vägen med handen i luften utanför rutan Det var en lång resa till Malmö.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.596
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vilken temp ska man ha på pannan hemma har jag 60grader men i bilen har jag haft mindre eftersom jag inte har termostat och då har det varit enkelt att ställa värmaren på normal dusch temp.
Det ska ju finnas några bakterier som ska kunna växa i varmvattnet jag vet inte hur man ska tänka där det är därför jag kör 60 hemma sen är det ju så att diskmaskinen har bara varmvattnet så den använder ju aldrig egen uppvärmning men sen sköljer den i enbart varmvatten det blir rent men kostar ju.
Du tänker på legionella bakterier. Jag brukade ställa in VVB på 60 grader. Om det är fjärrvärme satte jag framledningstemperaturen på 55 grader. Varmvattencirkulationen får inte gå under 50 grader på vägen tillbaka till undercentralen. det är ett skallkrav.
Det brukar även finnas automatiserade skydd i varmvattensystem för att förebygga legionella bakterier. Då höjs temperaturen till 65 grader under en viss tid, mellan 30-60 minuter. Även VVC blir då varmare. Vanligast är att det sker på natten.

 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.264
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Innan expansions kärlen fanns var det ofta man fick problem med att kylaren kokade, Hade en hundkoja som kokade felkonstruerad kylaren satt ju på tvären vid sidan av motorn. Där fick jag kokande vatten på ena handen Satt nästan hela vägen med handen i luften utanför rutan Det var en lång resa till Malmö.
Det var nog inte p.g.a. felkonstruktion den kokade, har haft en sådan, t.o.m. rejält trimmad och den kokade inte ens vid full belastning på bana.
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Vad bra att det har löst sig.
Olika typer av värmesystem och kylsystem var en stor del av min vardag när jag jobbade. Säkerhetsventiler är en viktig detalj i såna system. Det händer att de går sönder ibland och börjar att läcka. Värre är det om dom inte öppnar alls vid för högt systemtryck.

Normalt bör man motionera dom med jämna mellanrum för att kontrollera att dom fungerar. Blir det fel på ett expansionskärl i tex en värmeanläggning kommer trycket att stiga till ett för högt värde. I det läget kommer säkerhetsventilen att öppna och släppa ut vätska. Säkerhetsventiler brukar vara märkta med vid vilket systemtryck de ska öppna.

I våra bilar finns det en säkerhetsventil som många inte tänker på.
Kylarlocket har en säkerhetsventil.


Jodå... men om vi nu lämnar hundkojor...o lite annat..... den röda knoppen.... dumpventil ..avtappningsventil....... vad är den rätta benämningen?
Och ska den öppna för övertryck?
I så fall funkade ju bengtics helt ok?
Den öppnade ju när pumpen gick.
Var det ok?

Ps nu har vi också fått in termen.. säkerhetsventil.... är det en sådan också?

Jodå jag har också haft en engelsk bil med kylare monterad...vid vänster sida.... vilken?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.477
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det var nog inte p.g.a. felkonstruktion den kokade, har haft en sådan, t.o.m. rejält trimmad och den kokade inte ens vid full belastning på bana.
Kompisen köpte i slutet på 70-talet en trimmad Cooper S, lätt sliten för 300kr, den försökte vi knäcka och den plågades till det yttersta, mycket rolig liten bil, vi tappa t.o.m ett framhjul i en hård kurva, men koka det gjorde den aldrig.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.212
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Det var nog inte p.g.a. felkonstruktion den kokade, har haft en sådan, t.o.m. rejält trimmad och den kokade inte ens vid full belastning på bana.
Ja jag har också bara positiva erfarenheter av kojorna, var kartläsare under lång tid i en trimmad koja och det var aldrig några bekymmer. Har dock lite dålig erfarenhet av locket på expansionskärlet i min V4 då jag fick för mig att höja effekten ca 20 hkr till 150 och första tävlingen efter ca 5 km på första sträckan så började den koka, trodde det var topplockspackningen men såg inget konstigt. Testade hemma på skogsvägarna och samma sak, gick ca 5 km sen steg tempen och vattnet hade försvunnit. Efter många tester kom vi fram till att fjädern(säkerhetsventilen) i locket var för svag och bytte till en hårdare fjäder, efter det gick SAABen som ett spjut. Behövdes alltså lite högre tryck i systemet för att vattnet inte skulle koka i blocket.
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
711
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Tänk vad den bilen skulle vara värd idag? Jag har haft ett antal bilar som varit sällsynta och idag har fantasipriser.
Idag kom paketet från amazon med Usb uttaget och digitalmätare på spänningen samtidigt med en omkopplare jag ska koppla ihop batterierna med, behöver bara plus från startbatteriet hade tänkt att ta från ciggaret kontakten men svårt att komma åt enklast är att löda fast en kabel på säkringshållaren. Bägge anslutningarna kommer att vara avsäkrade så strömmen måste i princip passera två stycken säkringar.
Det kan röra sig som mest om 1,5v som ska utjämnas och en del går bort i spänningsfall i ledningarna så även om det blir 10A blir ju effekten inte mer än 10 - 15w.
Men över tid blir batterierna ensade vilket gör att även om man inte kör så mycket så kommer startbatteriet få laddning som utjämnar strömuttaget på värmaren.
Att batteriet verkligen blir ihopkopplat när man startar bilen syntes tydligt när jag startade bilen häromdagen. Så den funktionen ska jag inte röra bara lite extra inkoppling vid längre parkering där solpanelen får fixa strömmen i batterierna. räknar med 40ah
en solig dag det räcker för de 12ah jag räknar med att värmaren tar sen om jag behöver ladda elcykeln går det en del.

Tomten kom med en ficklampa också verkligen bra, först det sitter ett uppladdningbart batteri samma typ som elcyklarna har
den går att ladda med usb och en lampa på sidan som fungerar bra som arbetsljus har ju en riktigt bra lampa hemma men den kräver 230v och laddningsställ. den är liten går ned i fickan blir bra nör man står off grid.

Kartläsare i en hundkoja det måste vara en nära döden upplevelse noll i krockzon. Men väldigt rolig men 36hk i originalet var inget roligt alls.
Min kusin körde rally på den tiden hade en cooper ss ett tag, men körde mest saab.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
711
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Har forskat om det jag kallade dumpventil men egentligen är avtappningsventil som ska användas när det är risk för frysning.
Enligt AI chattGpi har den två uppgifter så förutom att tömma manuellt så fungerar den som en övertrycksventil på äldre fordon det fanns ett tryck också 3 bar i mitt fall kan ju gummit i ventilen göra att den öppnar tidigare eller så är det den modellen.
Min pump gav 2,4 bar men nu såg jag att 2,8bar dök upp också i beskrivningen.
Det var en ny lärdom som jag fattade när jag såg hur det fungerade och som verkar ganska okänd.
Så om någon ser att det runnit vatten under den gamla husbilen när man slagit på varmvattnet så är det kanske inte en läcka utan att ventilen släpper övertrycket. 3 till 4 bar säger Ai i mitt fall skruvade jag ner trycket ordentligt och det fungerar nu.
Så när ventilen träder i funktion kan säkert diffa en del. Men jag är nästan helt säker på att det finns problem där pumpens maxtryck och ventilens öppningstryck sammanfaller och då försvinner vatten ut oförklarligt. likaså blir man orolig när man sätter på värmaren och ser att det läcker vatten under bilen det blev jag!

Måste tillfoga en sak har och är tveksam till det vi kallar för AI någon intelligens handlar det inte om men mycket bättre sökrobotar som är riktigt duktiga på att snabbt hitta svar, den hittar svar otroligt snabbt förmodligen Har den laddat ner otroligt mycket data som ligger ute på olika servrar men när den jobbar med något i närtid som kräver aktuella sökningar är den fortfarande väldigt snabb.
Så en intelligent sökmotor som sammanställer data på ett snabbt och enkelt sätt. Att det skulle ta så lång tid egentligen.
Man sparar mycket tid på att använda AI sökning men det finns flera steg där man måste betala och få bättre svar.
Jag ska testa och be den att göra en färdväg eller kanske flera färdvägar med olika kriterier till spanien. Men oftast blir det inga bra svar när det blir komplicerat utan en allmän uppräkning.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
711
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Nej Ai visar mycket konstiga vägar och kan inte visa dom på karta, där är den dålig, men allt gällande matematik fungerar bra.
Har kört värmaren i bilen den har legat på 22gr när det varit 11ute så lite varmt inne och då har det varit lägsta inställningen
Ja tyst och fint verkar det gå men jag förvånas hela tiden av temeraturen den visade 22gr i huvudhöjd vid passagerarstolen men den visar samma temp i appen och där står det en bild på ett hus. Givaren på utsidan av brännaren i bland kylflänsarna där visar 135grader. Jo den gamla dieseln var dålig efter 1,5år i plastdunk. Köpte 5,25l 88kr ca 2l gick det att fylla tanken hade lite grann kvar eftersom intaget till värmaren inte ligger riktigt i botten. Det tyder på att kör jag 12tim under natten så 1,2liter diesel då finns det 0,8l kvar så fylla varje dag. Det vill jag inte men en dunk med kopplingar en slang borde fungera. Jo det kan läcka men så sitter det inne i värmaren också. Jag brukar visserligen öppna motorhuven ofta för att kolla olja när jag kör men jag kan jobba ganska hårt för att få vara lat. Det värsta är att den som säjer att jag ska ta med reservhjulet är mycket erfaren med resor söderut
Och han har nästan alltid rätt och sannolikheten ökar ju att något händer, och det är reservhjulets plats jag behöver.
 
Senast ändrad:
Toppen