• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gråvattenpump i Kabe 810i stannat!

sunnanö

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
16324
Medlemskap
2025
Hej!
Gråvattenpumpen stannade vid sista tömningen och när ja g slår på strömbrytaren nu så dunkar det till i den men inget mer. Låter som något har satt sig ivägen.
Den sitter inte så lätt till att meka med. Någon som känner igen problemet och vet hur man kommer åt den.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Leif Eng, de bilar som har fast toatank är nog så illa tvungna att leta upp tömningsplatser med hål i marken (eller brunn med slang och vagn eller betongplatta med fall mot brunn) om man inte vill ha en lång slang att koppla på avloppet och sedan dra in i ett sådant tömningsrum som du nämner. Denna slang skall sedan hanteras och förvaras på lämpligt sätt.

//Michael, medlem

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Leif Eng, de bilar som har fast toatank är nog så illa tvungna att leta upp tömningsplatser med hål i marken (eller brunn med slang och vagn eller betongplatta med fall mot brunn) om man inte vill ha en lång slang att koppla på avloppet och sedan dra in i ett sådant tömningsrum som du nämner. Denna slang skall sedan hanteras och förvaras på lämpligt sätt.

//Michael, medlem
Ja, det är absolut att föredra att söka upp en marktömning när man har fast tank, det förenklar betydligt. Å andra sidan är ju oftast tanken rejält stor så behovet av att ständigt tömma finns ju inte. Vi har bara några få gånger behövt tömma när vi varit ute och rest, och då bara i förebyggande syfte, aldrig för att det har varit fullt. Vi har dessutom en uttagbar kassett inbyggd i vår toatank, så vid riktigt nödfall kan vi använda den.
Med lite planering fungerar det väldigt bra.

turbin

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Tycker det är kanon med pump när man ska tömma gråvatten. Behöver inte vara orolig på vintern att det inte går att öppna ventilen vid tömning, eller att det inte går att att stänga ventilen på grund av frysning. En del har uppvärmning på ventilen men har varit med om att det funkar inte för en del. Då har man stått med ventilen lite öppen och en hink under.
Ibland har markbrunnen varit avstängd pga frysning, så då har man kopplat en slang till avtappningen och sen pumpat gråvattnet till där man tömmer toakasetten. Var på en ställplats och skulle tömma gråvatten, men chauffören till husbilen som stod över markbrunnen var försvunnen, så efter att ha väntat länge nog så körde jag upp bredvid och kopplade slangen och stoppade ner änden i markbrunnen under den husbilen och tömde och for sen. Chauffören satt på toa och byggde nalle.
Inga problem att hantera 4m 1/2 tums slang, proppar i båda ändar och förvaras i en plastpåse.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tycker det är kanon med pump när man ska tömma gråvatten. Behöver inte vara orolig på vintern att det inte går att öppna ventilen vid tömning, eller att det inte går att att stänga ventilen på grund av frysning. En del har uppvärmning på ventilen men har varit med om att det funkar inte för en del. Då har man stått med ventilen lite öppen och en hink under.
Ibland har markbrunnen varit avstängd pga frysning, så då har man kopplat en slang till avtappningen och sen pumpat gråvattnet till där man tömmer toakasetten. Var på en ställplats och skulle tömma gråvatten, men chauffören till husbilen som stod över markbrunnen var försvunnen, så efter att ha väntat länge nog så körde jag upp bredvid och kopplade slangen och stoppade ner änden i markbrunnen under den husbilen och tömde och for sen. Chauffören satt på toa och byggde nalle.
Inga problem att hantera 4m 1/2 tums slang, proppar i båda ändar och förvaras i en plastpåse.
Coolt

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har en sådan här i bilen, Dräneringspump Mini 2500 L/t. - Näsets Ciklidhobby den kan jag ställa i en hink dit vattnet från gråatten tappas och sedan pumpa iväg vattnet i en slang till till lämplig brunn. Jag har aldrig använt den skarpt, bara provat den. Det borde finnas i 12V också men för oss är 230 modellen det smidigaste. Jag vet inte om jag kommer att behöva den för om man tömmer gråvatten när man tömmer toan så blir det ju bara ett par hinkar och bära till utslagsvasken.

Toppen