Miljödekaler, Motorvägsavgifter, ingen samordning inom EU/EES

upload_2019-5-6_10-55-45.png
Miljödekaler.
När vi passerar en landsgräns inom EU/EES-länderna behöver vi oftast inte visa identitetshandlingar, vi kan använda vår mobiltelefon och den 1 juni 2017 kan vi inom EU/EES surfa till samma kostnad som i hemlandet.
Men för fordonet gäller inte denna gränslösa passage på samma sätt. Tyskland har sedan tidigare infört en miljödekal Feinstaubplakette som tillåter eller begränsar inkörning i Umweltzonen, miljözoner. Frankrike planerar att införa en miljöklassning av fordon för begränsning av trafik i miljözoner. Italien har infört miljözoner men har ett annat system som begränsar eller förbjuder infart i sådana zoner.
Förmodligen kommer fler länder inom EU/EES att införa miljözoner.
För bilister som korsar flera landsgränser gäller det att ha just det landets miljöplakett.
Tendensen är att vindrutan belamras med ett växande antal miljöplaketter, en för varje land.
Det finns en vedertagen miljöklassning av motorer, varför kan man inte inom EU/EES enas om att använda denna miljöklassning och ha en gemensam miljödekal?

Vägavgifter.
När det gäller väg- och motorvägsavgifter har splittringen hunnit långt.
Följande länder har vägavgifter som beroende på fordonets vikt kräver Vignette eller en e-dosa.

Miljömärken.JPG
I ett flertal av dessa länder kan man betala kontant eller med vissa betalkort.
Tendensen är att varje land inför en egen landsunik Vignette alt. e-dosa, och att ett fåtal av dessa e-dosor fungerar i mer än ett land.
Tendensen är också att vindrutan belamras med antingen Vignette eller en e-dosa för varje land.

Tänk tanken att varje land skulle ha ett eget unikt mobiltelefonsystem vilket skulle kräva en separat och landspecifik mobiltelefon för varje land. Tanken är befängd men just det förhållandet gäller för e-transpondrar (e-dosor).
Inom EU/EES borde man kunna enas om en standard för miljödekal vilket innebär EN miljödekal i vindrutan och att det sker en samordning vad gäller e-dosa vilket skulle innebära EN e-dosa som gäller inom hela EU/EES.
Om författaren
Robert-110
Robert Hagerborg, Projektledare i Husbilsklubben.se
Jobbar med utvecklingen av vårt Forum.

Kommentarer

Vi har en röst i Europa parlamentet.
"Jeepkungen". Peter Lundgren. HBK 4441.
Peter arbetar med transportfrågor.
Det är möjligt han kan ge oss ett svar vad som är problemet.
Krister.
 
Robert-110: du kan väl kopiera brevet och skicka tillalla våra 20 nyvalda EU- parlamentarer.

Ett annat problem är våra P 11 gas. Där finns många olika kopplingar som kan samordnas.
 
Mycket märkligt att det som kallas Euroclass" inte är en standardiserad klassificering och gemensam inom hela Europa eller i alla fall inom EU.
Jag förstår att vi har kommit olika långt i miljötänk i EU:s länder men "di lärde" i parlamentet borde väl kunna förstå nyttan och vitsen med att införa detta och tvinga alla länder att anpassa sig.
Om EU klarar av att införa en gemensam klassificering på både gurkor och jordgubbar så borde en Europa-klassificering av husbilar också gå kan man tycka.
 

Artikel information

Författare
Robert-110
Visningar
1.380
Kommentarer
4
Senast uppdaterad
Betyg
5,00 stjärnor 5 betyg

Flera i Aktuellt

Flera från Robert-110

Dela denna artikel

Toppen