Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Det står något om SIM kort om den. Det måste man väl inte ha?Jag köpte min på Amazon
Jo, för 3G o 4GDet står något om SIM kort om den. Det måste man väl inte ha?
Så den tar inte bara emot åt mobilen? Men om den tar emot Wifi från en sändare på ex en ställplats?Jo, för 3G o 4G
Teltonika har den funktionen i (flera av???) sina routers, att man kan välja att återsända (repeater) wifi-signal - vet inte hur lätt det är att ställa in.Jag vill ju slippa simkort. Kan man komma runt det med någon annan teknik ?
Tack. Kan den även förstärka GSM åt mobilen då man sitter i aluminium "burken"? Tänkte ju köpa en antenn Alda PQ för bland annat GSM 4GTeltonika har den funktionen i (flera av???) sina routers, att man kan välja att återsända (repeater) wifi-signal - vet inte hur lätt det är att ställa in.
Samt att den har plats för SIM också.
Man kan ställa (om man har SIM) vilken av anslutningarna som skall prioriteras.
Måste fråga varför du ska ha en router när du endast vill att "burken" ska agera sändare av wi-fi? Då är det betydligt billigare med en sk repeater som gör det du vill. Frågan kommer då som ett brev på posten varför du ska ha en extern antenn, och för vilken trafik, utanför husbilen. Din telefon som du då delar ut internet från har du ju inne i husbilen där den har begränsad mottagning pga väggar mm.Tack. Kan den även förstärka GSM åt mobilen då man sitter i aluminium "burken"? Tänkte ju köpa en antenn Alda PQ för bland annat GSM 4G
Nej, för att förstärka mobilsignaler behövs annan utrustning samt tillstånd från PTS (Post och Telestyrelsen).Tack. Kan den även förstärka GSM åt mobilen då man sitter i aluminium "burken"? Tänkte ju köpa en antenn Alda PQ för bland annat GSM 4G
Givetvis 4 G nätet för att få in signalen starkare i "aluminiumskalet" Det är ju viktigast men ibland har ju ställplatser WiFi och dålig mobiltäckning så man vill ju klara båda delar.Måste fråga varför du ska ha en router när du endast vill att "burken" ska agera sändare av wi-fi? Då är det betydligt billigare med en sk repeater som gör det du vill. Frågan kommer då som ett brev på posten varför du ska ha en extern antenn, och för vilken trafik, utanför husbilen. Din telefon som du då delar ut internet från har du ju inne i husbilen där den har begränsad mottagning pga väggar mm.
Kan också informera om att det som du nämner GSM, dvs 3G-näten, håller på att kopplas ner och avvecklas. Många redan innan årets slut. Dessa frekvenser kommer istället att nyttjas för 4G och ibland även 5G.
Känns lite som att du kommer att köpa något som du aldrig kommer att använda med din tänkta tekniska lösning, dvs att dela ut internet från mobilen.
Din kravställning är adekvat men lite krånglig att fixa för en lekman. Det du vill uppnå blir svårt om du inte använder en 4G router med eget SIM-kort. Att få in wi-fi från campingen i samma burk är bl a det som krånglar till det för dig. Du skulle då dels behöva en router med extern antenn för bra uppkoppling på 4G/5G dels behöva en repeater som tar in campingens wi-fi och repeterar det till dig. Vill det ska vara förstklassigt så den repeatern ha dels externa antenner utanför husbilen samt interna i husbilen. Det är dock överkurs. Du får i så fall välja att placera en repeater inne i husbilen och välja om du endast vill ha wifi-antenner inne eller ute.Givetvis 4 G nätet för att få in signalen starkare i "aluminiumskalet" Det är ju viktigast men ibland har ju ställplatser WiFi och dålig mobiltäckning så man vill ju klara båda delar.
Kan vara, men du måste ändå först bestämma dig för om du kan tänka dig ha ett eget SIM-kort i routern eller bara dela från mobilen. När du har bestämt det kan vi gå vidare.Magnus Strandbers lösning med Teltronik router, är det inte gångbart. Läser men på produkterna så verkar det stämma och de har med en antenn i sitt förslag.
Vi monterade en Teltonika Mimo-antenn.
Satte den på Tv-Antennmasten, så kan man höja lite vid behov - samt att vi slapp ett extra hål i taket.
Tycker resultatet blev bra.
Visa bilaga 224529
Jo det har jag märkt, men ibland är det svagt 4 G och då vill man kunna använda det som är bäst. Ex var vi i Sölvesborg ställplats där va 4G svagt men fanns hyfsat WiFi om man la upp mobilen i takluckan, det gick att se på Tv men inte streaming av film.Min erfarenhet från wifi-nät på campingar är att det ofta används av så många att det hackar och går sakta. Jag skulle inte satsa pengar på att använda det. Hellre då en router med simkort och yttre antenn.
Den är kopplad till en TP-Link MR600-router med SIM-kort, den förbättrar mottagningen då antennen hamnar på utsidan, samt att den har lite inbyggd förstärkning av signalen.Vilken funktion får du med den?
Är nog bra om du sätter en budget.Så det blir en antenn, router vilket paket som kan va bäst. Synpunkter mottages, hälsning Inge