longjohn61
HBK Medlem
Hej nu fick jag tid att bygga in en intercooler i våran gamla hobby 620.
Den har under den tid vi har haft den alltid varit rädd för att köra uppför backarna.
Har läst många inlägg om just detta en av dom finns ju här med fina bilder och text så det var bara sätta igång.
Hittade en intercooler från en land rover 2,5tdi på bildelsbasen som passar lagom och efter en del pyssel med slangar och rör så sitter den på plats
ganska trångt men det går .
Efter detta monterade jag en tryckmätare för att kunna hålla koll på laddtryck av turbon men så visade det sig att wastegate satt helt fast och efter en del rostlösare
och lagom med våld så rör den sig igen men jag får dock ingen laddtryck över 0,65 och då endast på rätt så höga varv. Har försökt att justera stången till klockan men
utan som helst nån effekt.
Rökgas begränsaren är nybytt av verkstad.
Så frågan är om turbon har gjord sitt eftersom jag har ju körd med den utan att wastegate har kunnat öppna sig.
K-värde vid senaste besiktning låg på 0,5 och efter montering av ic är den nog inte högre.
Hade tänkt mig en laddtryck omkring 0,9 bar och sen öka diesel mängd.
Nån här som har en ide? Eller har jag missad nåt?
Bifogar bild på ic och där jag har kopplad in tryckmätare.
Glad påsk på er.
Den har under den tid vi har haft den alltid varit rädd för att köra uppför backarna.
Har läst många inlägg om just detta en av dom finns ju här med fina bilder och text så det var bara sätta igång.
Hittade en intercooler från en land rover 2,5tdi på bildelsbasen som passar lagom och efter en del pyssel med slangar och rör så sitter den på plats
ganska trångt men det går .
Efter detta monterade jag en tryckmätare för att kunna hålla koll på laddtryck av turbon men så visade det sig att wastegate satt helt fast och efter en del rostlösare
och lagom med våld så rör den sig igen men jag får dock ingen laddtryck över 0,65 och då endast på rätt så höga varv. Har försökt att justera stången till klockan men
utan som helst nån effekt.
Rökgas begränsaren är nybytt av verkstad.
Så frågan är om turbon har gjord sitt eftersom jag har ju körd med den utan att wastegate har kunnat öppna sig.
K-värde vid senaste besiktning låg på 0,5 och efter montering av ic är den nog inte högre.
Hade tänkt mig en laddtryck omkring 0,9 bar och sen öka diesel mängd.
Nån här som har en ide? Eller har jag missad nåt?
Bifogar bild på ic och där jag har kopplad in tryckmätare.
Glad påsk på er.