• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten Truma BS 103 röd lampa

oscarwww

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Helsingborg
Har en husbil från -01 med varmvattenberedare Truma BS 103. Den klickar men vill inte starta, lampan lyser rött.

Testat följande
- tagit av kåpan utansidan
- bytt säkringen på kretskortet
- dragit igång alla gasolplattor för att se om lågan blir lägre när jag försöker starta Truma, lågan är oförändrad.

Kan problemet vara gasolventilen i truman? Om det sitter en sådan där? Eller mkt smuts i brännaren? Eller nått annat?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.894
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är som vanligt svårt med ett rakt svar, men frågan dyker upp om den försöker tända och var det i så fall bangar ur.
Den klickar... Menar du ett reläklick eller hör du tändgnistan klicka/hoppa.

Vid start skall ju gnistan hoppa igång, brukar kunna höras ute vid gallret även inne ibland.
Gasolflödet skall samtidigt öppnas med en ventil, och tändas av gnistan, brukar också kunna höras när lågan tänds och brinner ute vid gallret.
Att lågan tänds skall registreras av avkänningen som sedan skall hålla gasolflödet öppet (flamvakten) när startelektroniken släpper gasolventilen.

Lite dumt uttryckt kanske men.
Hörs gnistan.
Öppnas gasolflödet.
Tänds lågan.
Om lågan tänds, slocknar den igen och rödlampan på panelen tänds.

Ber även om ursäkt för frågan.... Det finns ju gasolkranar inne i bilen till de olika gasolförbrukarna, den till v.v. beredaren är väl öppen, du vore inte först med den missen :msn_wall:.

Om du har tryckluft så blås in genom avgasöppningen. Det kan räcka med lite skräp/fukt eller t.o.m. spindelväv för att gnistan inte skall hoppa.

M.v.h. JANKRO.
 

oscarwww

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Helsingborg
Det är som vanligt svårt med ett rakt svar, men frågan dyker upp om den försöker tända och var det i så fall bangar ur.
Den klickar... Menar du ett reläklick eller hör du tändgnistan klicka/hoppa.

Vid start skall ju gnistan hoppa igång, brukar kunna höras ute vid gallret även inne ibland.
Gasolflödet skall samtidigt öppnas med en ventil, och tändas av gnistan, brukar också kunna höras när lågan tänds och brinner ute vid gallret.
Att lågan tänds skall registreras av avkänningen som sedan skall hålla gasolflödet öppet (flamvakten) när startelektroniken släpper gasolventilen.

Lite dumt uttryckt kanske men.
Hörs gnistan.
Öppnas gasolflödet.
Tänds lågan.
Om lågan tänds, slocknar den igen och rödlampan på panelen tänds.

Ber även om ursäkt för frågan.... Det finns ju gasolkranar inne i bilen till de olika gasolförbrukarna, den till v.v. beredaren är väl öppen, du vore inte först med den missen :msn_wall:.

Om du har tryckluft så blås in genom avgasöppningen. Det kan räcka med lite skräp/fukt eller t.o.m. spindelväv för att gnistan inte skall hoppa.

M.v.h. JANKRO.
Tack för svar.

Det hörs frekventa klick vilket jag antar är tändgnistan, under ca 10sek sen slutar det och lampan tänds.

Gasolventilen är öppen , den under köket med föreningsventilerna. Sitter det även en ventil i truman som ska öppnas? Kanske ska plocka ur

Rengjort avgasöppningen med tryckluft flera gånger.

Även kontrollerar att fönsterstängda och den mekanismen inte är aktiverad.

För övrigt, kretskortet ser helt ut och inget är bränd.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.894
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, nja i beredaren sitter det ju en ventil som öppnas av elektroniken och som gör att gasolen strömmar ut i brännaren, och som sedan hålls öppen tills man själv stänger av eller om lågan ev. skulle slockna.

Men om tickandet av gnistan hörs tills beredaren får "time out" och slår ifrån och tänder röda lampan så verkar det kanske som det aldrig börjar strömma ut gas och som kan tyda på att den ventilen inte öppnar gasflödet alls. Man borde nog kolla ventilen och spänningen som skall öppna den.
(Om ledningarna är tomma på gas så kan det behövas några startförsök med time out innan gasen är framme vid beredaren.)
Det kan faktiskt kanske vara enklare att plocka ut beredaren och klä av den lite ytterhölje och koppla in både gas (30mbar) och 12V för test, men det kan strula lite med styrpanelen som behövs. Man får också hålla lite koll på anslutningen ut genom väggen och du har troligen ett skvallerrör ut också om beredaren skulle börja läcka, men det hänger kanske samman med hela enheten ut, också kanske en slang med backventil på som tål tryck men som öppnar om det skulle uppstå vakuum inne i beredaren, olika årsmodeller.
OBS. Tänk på om du skulle starta den eller försöka.... Att om den är tömd på vatten så skall du bara ha brännaren igång under minuten så den inte blir för varm.
Om du har 230V värmestavar i den så brinner de av utan vatten, men den går utan 230V om du bara skall testa gasolen.
Du skall också vara försiktig om den provas med funktioner helt stängd och komplett, för att gasolen då släpps ut i ett tämligen stängt utrymme och kan ligga kvar därinne rätt länge och några tändgnistor då kan ge den berömda puffen ut genom ventilationen som bör undvikas :oops:.

M.v.h. JANKRO.
 

oscarwww

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Helsingborg
Hej igen, nja i beredaren sitter det ju en ventil som öppnas av elektroniken och som gör att gasolen strömmar ut i brännaren, och som sedan hålls öppen tills man själv stänger av eller om lågan ev. skulle slockna.

Men om tickandet av gnistan hörs tills beredaren får "time out" och slår ifrån och tänder röda lampan så verkar det kanske som det aldrig börjar strömma ut gas och som kan tyda på att den ventilen inte öppnar gasflödet alls. Man borde nog kolla ventilen och spänningen som skall öppna den.
(Om ledningarna är tomma på gas så kan det behövas några startförsök med time out innan gasen är framme vid beredaren.)
Det kan faktiskt kanske vara enklare att plocka ut beredaren och klä av den lite ytterhölje och koppla in både gas (30mbar) och 12V för test, men det kan strula lite med styrpanelen som behövs. Man får också hålla lite koll på anslutningen ut genom väggen och du har troligen ett skvallerrör ut också om beredaren skulle börja läcka, men det hänger kanske samman med hela enheten ut, också kanske en slang med backventil på som tål tryck men som öppnar om det skulle uppstå vakuum inne i beredaren, olika årsmodeller.
OBS. Tänk på om du skulle starta den eller försöka.... Att om den är tömd på vatten så skall du bara ha brännaren igång under minuten så den inte blir för varm.
Om du har 230V värmestavar i den så brinner de av utan vatten, men den går utan 230V om du bara skall testa gasolen.
Du skall också vara försiktig om den provas med funktioner helt stängd och komplett, för att gasolen då släpps ut i ett tämligen stängt utrymme och kan ligga kvar därinne rätt länge och några tändgnistor då kan ge den berömda puffen ut genom ventilationen som bör undvikas :oops:.

M.v.h. JANKRO.

Plocka isär beredaren nu. Kontrollerade först att gasolen kommer fram i ledningen, och det gör det. Osäker om ventilen öppnar sig, det satt vad jag trodde var smuts i röret in till ventilen men det visade sig vara ett filter.

Upptäckte också att plastluftröret som går in till brännaren och ut genom underredet på bilen, var väldigt mycket smuts innuti, jag drog igenom en slang och rengjorde det, se bild hur det såg ut. Kan detta påverka förmågan för gnistbildning att ske?

Försöker montera ur de vita tändapparaterna, men inte lyckats ännu, se nedan bild skicket.


 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.894
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja det är inte alls omöjligt att gnistan hoppar eller "gömmer" sig vid sprickan och hoppar direkt mot hållaren. Inte onödigt att byta ändå, och en bra början.

Filtret kan ställa till det lite om det blir fuktigt och om det kommer lite olja från inte så bra gasol kan det täppa till filtret, men ser det ok. ut så brukar det vara ok. Liknande filter finns ofta gömda i något gasolrör även i kylskåp.
Röret är nog skvalleröret som går ut genom golvet i din bil, det skiljer på årsmodeller och konstruktion på beredarna.
Om det här inte funkar så måste du nog kolla upp så gasolflödet släpps på vid startprosiduren för troligen så är nog filtret ok.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.894
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja om du har någon skruv som passar så det blir bra kontakt in i gängan, annars så kan du nog borsta av skruven, och är det nog viktigast att det blir bra kontakt mellan kabelskon och mot mässingen, och kan kanske vara felet.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.894
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En till... Om det är enda jordningen så skulle den även kunna sabba gnistan till viss del och gnistans spänning kanske kan bidra till att det ser fult ut, och då bör även skruven ha bra kontakt med gängan och plåten.

M.v.h. JANKRO.
 

oscarwww

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Helsingborg
En till... Om det är enda jordningen så skulle den även kunna sabba gnistan till viss del och gnistans spänning kanske kan bidra till att det ser fult ut, och då bör även skruven ha bra kontakt med gängan och plåten.

M.v.h. JANKRO.

Äntligen fick jag hem en ny tändaggregat från UK. Dock löste det inte problemet. Den klickar fortfarande (dock snabbare än tidigare) men ingen låga kommer. Blir så trött. Se video här New video by Oscar Winter

Antar det är fel på gasolventilen? Den kanske har fastnat? Går det att testa?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.894
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, Jag var tvungen att läsa genom från början, och efter sprickan så blev det paus så att säga.
Jag hade ju också föreslagit gasolkoll.
Det är ju lite mysko att munstycket/hålet var helt täppt och mera mysko att det inte hjälpte......... Det var väl bara skräp du fick bort och inget annat ?

Men du har ju gasol fram säger du och då innan du upptäckte sprickan så tänkte jag föreslå att testa ventilen. Nu när allt är bortkopplat så måste du kolla så att ventilen är 12V och inte går på lägre spänning, ev. går det väl att mäta spänningen på kablarna till ventilen. Den borde gå på 12V eftersom det inte behövs mekaniskt tryck som en spisel vid start.
Men är den 12V så kan du ju kolla om den klickar något, men om den klickar så behöver man ju också kolla genom att blåsa genom den och känna att den öppnar. (Men frågan kommer ju hur kan den täppt igen sig om den inte funkar?? Dubbelfel känns alltid lite underligt).
Du måste i alla fall kolla så det finns flöde genom den när det ligger ström på den.
Att du fick sprickan i isoleringen upptäckt och lagad får man väl se som en fördel även om det inte hjälpte.

Sist men inte minst så måste man ju också mäta att det kommer fram ström till ventilen så den får öppningsström under tiden startförsöket varar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

oscarwww

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Helsingborg
Hej igen, Jag var tvungen att läsa genom från början, och efter sprickan så blev det paus så att säga.
Jag hade ju också föreslagit gasolkoll.
Det är ju lite mysko att munstycket/hålet var helt täppt och mera mysko att det inte hjälpte......... Det var väl bara skräp du fick bort och inget annat ?

Men du har ju gasol fram säger du och då innan du upptäckte sprickan så tänkte jag föreslå att testa ventilen. Nu när allt är bortkopplat så måste du kolla så att ventilen är 12V och inte går på lägre spänning, ev. går det väl att mäta spänningen på kablarna till ventilen. Den borde gå på 12V eftersom det inte behövs mekaniskt tryck som en spisel vid start.
Men är den 12V så kan du ju kolla om den klickar något, men om den klickar så behöver man ju också kolla genom att blåsa genom den och känna att den öppnar. (Men frågan kommer ju hur kan den täppt igen sig om den inte funkar?? Dubbelfel känns alltid lite underligt).
Du måste i alla fall kolla så det finns flöde genom den när det ligger ström på den.
Att du fick sprickan i isoleringen upptäckt och lagad får man väl se som en fördel även om det inte hjälpte.

Sist men inte minst så måste man ju också mäta att det kommer fram ström till ventilen så den får öppningsström under tiden startförsöket varar.

M.v.h. JANKRO.
Uppskattar hjälpen.

Ja, det var smuts i hålet, tog en nål och rengjorde, kände att smutsen släppte.

Tidigare ägaren hade inte använt den så förmodligen var det några år sedan den använts.

Är osäker hur jag ska kontrollera spänningen till ventilen då kablarna går till en inlindad ring, såvida jag ska inte klipper kabeln. Har du något ide? Jag kan använda multimeter med plus pinnen röra kontakten till ena kabeln, men minuspinnen, ska den då gå till jord?

Under startförsöken känner jag ingen gasollukt från luckan från utsidan. Så det är definitivt ventilen som inte öppnar.

Har även beställt ett begagnad funktionstestat kretskort , så funkar det inte ens det kan den delen uteslutas.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.894
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, det var smuts i hålet, tog en nål och rengjorde, kände att smutsen släppte.

Tidigare ägaren hade inte använt den så förmodligen var det några år sedan den använts.
---Jaha, du har aldrig haft den igång, jag trodde att den dött över vintern eller så bara.

Är osäker hur jag ska kontrollera spänningen till ventilen då kablarna går till en inlindad ring, såvida jag ska inte klipper kabeln. Har du något ide? Jag kan använda multimeter med plus pinnen röra kontakten till ena kabeln, men minuspinnen, ska den då gå till jord?

Har även beställt ett begagnad funktionstestat kretskort , så funkar det inte ens det kan den delen uteslutas.
Det borde vara bäst att kolla så att spolen och ventilen funkar före att byta mer delar.

Ja det finns mätprober som hakar fast och sticker genom kablar m.m. men rätt dyra och lite svåra att få tag i så det är inget för en eller två mätningar. Man kan ev. också sticka nålar genom sladdisoleringar och mäta mot dem.
Men jag törs inte råda hur du skall mäta med lite skrivna förslag, det går inte att se på bilderna om det går in en eller två kablar i magnetventilen, om det bara är en så är det bara att mäta mellan den och jord men eftersom spolen är lös så borde det vara två kablar in i den.......
Men om det är två så vet jag inte rakt av om det är 12V som kortet skickar till den under starten och sedan fortsätter att skicka 12V så länge tändsäkringen/avkänningen av lågan är ok. Det beror på funktioner på kretskortet även om det inte är "raketforskning" direkt.
Säkrast är att mäta om spolen är hel och inte visar avbrott med ett mätinstrument för det kan inte förstöra spolen i alla fall.
Om ingen annan har varit på en sådan Truma och vet att det är en vanlig 12V spole.

Jag har letat lite nu på kvällskvisten men hittar inget elschema till den. Spolen är väl lös, står det inget på den, och det är väl troligen två kablar in till den i alla fall? Törs inte föreslå hur du skall testa den utan att veta säkert att den går på 12V spänning först och främst, fast det är troligast, och sedan till ev. kärvande mekanisk funktion i själva ventilen.

1. Mäta så spolen är hel.
2. Kolla så det kommer spänning när starten håller på, för att konstatera om det kommer 12V då (eller ev. lägre spänning, eller inget alls från kortet
3. Kolla om den öppnar flödet genom att ev. blåsa i den.

Du kan ju ha den lös och inkopplad på el men gasen inte inkopplad och avstängd helt och hållet.
Man borde kanske höra och känna om något rör sig i den och kanske komma åt att blåsa i intaget till gasolen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

oscarwww

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Helsingborg
---Jaha, du har aldrig haft den igång, jag trodde att den dött över vintern eller så bara.


Det borde vara bäst att kolla så att spolen och ventilen funkar före att byta mer delar.

Ja det finns mätprober som hakar fast och sticker genom kablar m.m. men rätt dyra och lite svåra att få tag i så det är inget för en eller två mätningar. Man kan ev. också sticka nålar genom sladdisoleringar och mäta mot dem.
Men jag törs inte råda hur du skall mäta med lite skrivna förslag, det går inte att se på bilderna om det går in en eller två kablar i magnetventilen, om det bara är en så är det bara att mäta mellan den och jord men eftersom spolen är lös så borde det vara två kablar in i den.......
Men om det är två så vet jag inte rakt av om det är 12V som kortet skickar till den under starten och sedan fortsätter att skicka 12V så länge tändsäkringen/avkänningen av lågan är ok. Det beror på funktioner på kretskortet även om det inte är "raketforskning" direkt.
Säkrast är att mäta om spolen är hel och inte visar avbrott med ett mätinstrument för det kan inte förstöra spolen i alla fall.
Om ingen annan har varit på en sådan Truma och vet att det är en vanlig 12V spole.

Jag har letat lite nu på kvällskvisten men hittar inget elschema till den. Spolen är väl lös, står det inget på den, och det är väl troligen två kablar in till den i alla fall? Törs inte föreslå hur du skall testa den utan att veta säkert att den går på 12V spänning först och främst, fast det är troligast, och sedan till ev. kärvande mekanisk funktion i själva ventilen.

1. Mäta så spolen är hel.
2. Kolla så det kommer spänning när starten håller på, för att konstatera om det kommer 12V då (eller ev. lägre spänning, eller inget alls från kortet
3. Kolla om den öppnar flödet genom att ev. blåsa i den.

Du kan ju ha den lös och inkopplad på el men gasen inte inkopplad och avstängd helt och hållet.
Man borde kanske höra och känna om något rör sig i den och kanske komma åt att blåsa i intaget till gasolen.

M.v.h. JANKRO.
Nu har jag mätt på kontakten, kablarna längst upp på bilden, det är 3 kablar grön, röd och två kablar i samma stift svart&gul., Alla av de kablarna förutom den gula går till gasolventilen/spolen. Den gröna mäter ca 12v när jag sätter på strömbrytaren, den röda mäter ca 0.4v och den svarta/gula ca 0.2v.

Hur ska jag nu mäta för kontrollera att spolen är hel?


 

oscarwww

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Helsingborg
Nu har jag öppnat upp och kontrollerat spolen.
Jag har mätt alla kablar och det är ingen skada på de 3 kablarna som går till spolen.

Det händer ingenting när jag kör 12v genom den gröna kabeln. Däremot är jag fundersam om den gröna kabeln ska ligga i tejpen och inte direkt mot spolen?

När jag matar 12v till både grön och röd kabel och sätter in en insexnyckel i spolen så bildas inget magnetfält.

Läste också på ett Tyskt forum att både grön och röd kabel ska ge 12v för att ventilen ska öppnas.


 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.894
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, som jag tror jag nämnde innan så har jag inte hittat något om elen i din värmare, och tyvärr går det inte att gissa hur det är kopplat utan att veta. Det kan vara 12V som drar den i stället för det mekaniska trycket man får göra på ex, en spisel och sedan kan det vara en svag spänning som håller den öppen så länge det brinner. spänning på 0.4 och 0.2 kan komma genom spolen och läsas av på jordsidan exempelvis, så det betyder inget. Jag vet tyvärr inte alls hur funktionerna är på kretskortet m.m. Det kan vara nerjordning från kortet som drar spolen och spänningen ligger på hela tiden. Avkänningen av lågan kan gå till kortet och det styr även säkerhetsfunktionen, eller direkt till ventilen......... När det finns tre kablar så är det omöjligt att ens gissa utan att veta.
Kort sagt det går inte att gissa och svår att förklara strömmens underliga vägar och bakvägar, vid mätningar.

Men menar du att den gröna kabeln inte sitter fast någonstans på lindningen i spolen, för då kan ju inget hända när den får ström.
Om det finns tre kablar så måste ju alla vara kopplade till de tunna lindningstrådarna för att få magnet i spolen.

("När jag matar 12v till både grön och röd kabel och sätter in en insexnyckel i spolen så bildas inget magnetfält." Skriver du.)

Det måste ju även finnas minus/jord för att det skall gå ström genom spolen och bli ett magnetfält. Bara +12V på både röd och grön och ingen jord ger ju ingen magnet, så då borde den svarta vara jord...... Men jag törs inte tala om hur du skall göra, om du har spolen lös och kopplar in + från ett batteri på både grön och röd som du läst om, och minus på den svarta så kan det ju vara rätt (men om det blir fel så bör du ev. ha en säkring på sladdarna). Akta att koppla in ström på spolen om den inte är helt bortkopplad från kortet så inte det går sönder.
Men åter, alla sladdarena måste ju vara sammansatta med lindningen i spolen oavsett hur kortet sedan sköter om magnetiseringen.
Det låter ju inte omöjligt att det är spolen/magnetventilen det är fel på.
Men det blir ju lite galet att bara byta delar för att få det att funka, även om nya delar till funktioner i en husbil inte är helt bortkastat utan kan ses som förbyggande underhåll.

M.v.h. JANKRO.

Jag hittade lös ventil men inte lös spole.
Gasolventil.-400.jpg
 
Senast ändrad:

oscarwww

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Helsingborg
Hej igen, som jag tror jag nämnde innan så har jag inte hittat något om elen i din värmare, och tyvärr går det inte att gissa hur det är kopplat utan att veta. Det kan vara 12V som drar den i stället för det mekaniska trycket man får göra på ex, en spisel och sedan kan det vara en svag spänning som håller den öppen så länge det brinner. spänning på 0.4 och 0.2 kan komma genom spolen och läsas av på jordsidan exempelvis, så det betyder inget. Jag vet tyvärr inte alls hur funktionerna är på kretskortet m.m. Det kan vara nerjordning från kortet som drar spolen och spänningen ligger på hela tiden. Avkänningen av lågan kan gå till kortet och det styr även säkerhetsfunktionen, eller direkt till ventilen......... När det finns tre kablar så är det omöjligt att ens gissa utan att veta.
Kort sagt det går inte att gissa och svår att förklara strömmens underliga vägar och bakvägar, vid mätningar.

Men menar du att den gröna kabeln inte sitter fast någonstans på lindningen i spolen, för då kan ju inget hända när den får ström.
Om det finns tre kablar så måste ju alla vara kopplade till de tunna lindningstrådarna för att få magnet i spolen.

("När jag matar 12v till både grön och röd kabel och sätter in en insexnyckel i spolen så bildas inget magnetfält." Skriver du.)

Det måste ju även finnas minus/jord för att det skall gå ström genom spolen och bli ett magnetfält. Bara +12V på både röd och grön och ingen jord ger ju ingen magnet, så då borde den svarta vara jord...... Men jag törs inte tala om hur du skall göra, om du har spolen lös och kopplar in + från ett batteri på både grön och röd som du läst om, och minus på den svarta så kan det ju vara rätt (men om det blir fel så bör du ev. ha en säkring på sladdarna. Akta att koppla in ström på spolen om den inte är helt bortkopplad från kortet så inte det går sönder.
Men åter, alla sladdarena måste ju vara sammansatta med lindningen i spolen oavsett hur kortet sedan sköter om magnetiseringen.
Det låter ju inte omöjligt att det är spolen/magnetventilen det är fel på.
Men det blir ju lite galet att bara byta delar för att få det att funka, även om nya delar till funktioner i en husbil inte är helt bortkastat utan kan ses som förbyggande underhåll.

M.v.h. JANKRO.

Jag hittade lös ventil men inte lös spole.
Visa bilaga 233186

Tack. Det är lite lurigt.
Hittar inte heller lös spole att köpa.

Däremot har jag hittat en begagnad funktionstestad likadan Truma beredare som jag nog tänker köpa. Om något skulle i framtiden gå sönder på den har jag iaf 2 extra kretskort och kablar som kan återanvändas från gamla pannan :)

Tack för all tid du lagt ner på att hjälpa till, uppskattas.
 
Toppen