Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Alpin är vinterdäck och ska inte förväxlas med åretruntdäck som används på sommarhalvåret!Byt däck snarast. Det finns flera inlägg här om däck som exploderat. Livslängden styrs inte av mönsterdjupet. Det verkar också som att du har friktionsdäck eller sk. åretruntdäck. Inte bra...
Använd sommardäck på sommaren och vinterdäck när det behövs.
Med el/hydrauliska stödben och en muttermaskin blir det enkelt.Kan bli jobbigt att byta hjul i fält, men med rätt verktyg och kanske ett förlängningsrör så går det säkert.
Hej jag har en tabell som jag kikade i. M18x1,5 naturligtvis beroende på kvalité, men hjulbultar/muttrar lär väl att vara av god kvalité och kan dras ända upp tlll 496Nm. står det, för gängstigningen som är 1,5 är dessutom en fingänga som ökar på hållfastheten för hårdare åtdragning.Ja där kan man läsa att det är M18x1,5 hjulmuttrar, dvs inte skruv då, men så stora skruv kan förståss dras med högre moment.
Översta raden M14 har mer vanliga moment.
Lärorikt att det finns såpass kraftiga saker på husbilar,!
300 Nm innebär att men med ett 50 cm långt verktyg måste trycka med 60 kg på verktyget, dvs om man drar åt, eller lossar manuellt.
Kan bli jobbigt att byta hjul i fält, men med rätt verktyg och kanske ett förlängningsrör så går det säkert.
Roysan
Det är Ivecos tabell dvs. lastbilsmuttrar, dom flesta av oss kör inte den typen av bil, dra åt med måtta.Ja där kan man läsa att det är M18x1,5 hjulmuttrar, dvs inte skruv då, men så stora skruv kan förståss dras med högre moment.
Översta raden M14 har mer vanliga moment.
Lärorikt att det finns såpass kraftiga saker på husbilar,!
300 Nm innebär att men med ett 50 cm långt verktyg måste trycka med 60 kg på verktyget, dvs om man drar åt, eller lossar manuellt.
Kan bli jobbigt att byta hjul i fält, men med rätt verktyg och kanske ett förlängningsrör så går det säkert.
Roysan
Mina 4 st Agilis Camper visar inga sprickor ännu men jag har nu beställt nya Michelin CrossClimate Camping som är det nya utförandet för husbilar där däcken står still i långa perioder.Hade liknande problem på mina Michelin Agilis Camper. Från 2016. Samma för kompisen med samma däck och årsmodell. Blev sprickor i alla däcken (10st) nära fälgkanten så det var bara att byta till nya 2022. Däcken på den ena bilen hade gått lite över 3000mil. Och den andra knappt 4000mil. Så syna era däck om dom börjar bli 5-6 år gamla. För allas säkerhet...
Micke
Det är ett åretrunt däck du byter till, jag skall också byta mina Agilis men till ett rent sommardäck,vilket det blir är fråganMina 4 st Agilis Camper visar inga sprickor ännu men jag har nu beställt nya Michelin CrossClimate Camping som är det nya utförandet för husbilar där däcken står still i långa perioder.
//Eric
Däcket CrossClimate Camping har snöflinga men inte M+SDet är ett åretrunt däck du byter till, jag skall också byta mina Agilis men till ett rent sommardäck,vilket det blir är frågan