• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Saneringsvätska i toalett.

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.942
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Var uppe några dagar i Stockholm förra helgen. Kallt som fasen. Är ju insnöad på grönsåpa som rengöringsmedel för det mesta på och i husbilen. Nu testade vi grönsåpa i toatanken. Ingen som helst lukt de dagarna vi var där. Nu var det iofs ganska kallt men vi har väldigt varmt inne på vår toa. Ska bli spännande att testa vid lite längre resor söderut. Kan tänka mig några droppar av 12 % ättikssprit om det skulle lukta. Vad tror ni om det med tanke på tätningar och rörliga delar? Fast såpan skyddar och smörjer också lite? Detta för att bli giftfri. Sedan har vi Thetfords blå kuddar i reserv. De är outstanding, men som sagt, det hade känts bra att bli giftfri. Det blir också allt fler tömningsplatser som kräver tömning utan kemikalier.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.837
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Var uppe några dagar i Stockholm förra helgen. Kallt som fasen. Är ju insnöad på grönsåpa som rengöringsmedel för det mesta på och i husbilen. Nu testade vi grönsåpa i toatanken. Ingen som helst lukt de dagarna vi var där. Nu var det iofs ganska kallt men vi har väldigt varmt inne på vår toa. Ska bli spännande att testa vid lite längre resor söderut. Kan tänka mig några droppar av 12 % ättikssprit om det skulle lukta. Vad tror ni om det med tanke på tätningar och rörliga delar? Fast såpan skyddar och smörjer också lite? Detta för att bli giftfri. Sedan har vi Thetfords blå kuddar i reserv. De är outstanding, men som sagt, det hade känts bra att bli giftfri. Det blir också allt fler tömningsplatser som kräver tömning utan kemikalier.
Ättika är fenomenalt men skippar det i toatanken. Ättika är en syra som kan göra att metalldelar i tanken rostar.. Tätningar och plast klarar sig nog.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.931
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall SOG-system är installerat så krävs inga tillsatser, typ.
Jag har SOG, använde "blå kuddar" de första åren, men slutade med det, använder inget kem i svartvattentanken då jag inte ser några fördelar annat än möjligen färgen på svartvattnet.
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
SOG + Blå kudde.

Så frächt att man kan tömma i vanlig toalett utan att det stinker för nästa besökare eller för den som tömmer. Hemma tömmer vi alltid kasetten i toaletten.

Har testat såpa 1 gång, visserligen innan vi hade SOG, det var den värsta skitupplevelsen i form av stinkbomb vi utsatts för.

Den största fördelen med SOG enligt mig är att det varken luktar skit eller kemikalier inuti husbilen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.942
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Är såpa giftfritt??
Giftfritt är kanske att ta i. Kemikaliefritt är nog mer korrekt. Nej, du ska inte dricka grönsåpa. Så här informerar Giftinformationscentralen om grönsåpa:

"Ej klassat som akut-giftigt ämne. Produkten är inte klassad som hälsoskadlig. Kan verka uttorkande på huden, samt ge upphov till hudirritation vid upprepad eller långvarig kontakt. Kontakt med ögonen kan förorsaka sveda eller irritation."
 
Toppen