• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Oljebyte ducato 2.5D 75hk 1992

KaptenKnas

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
39744
Medlemskap
2024
Hej!

Är det någon som vet vart jag hittar pluggen(arna) för urtappning och påfyllnad. Samt vilken olja och hur mycket jag behöver ?

Tacksam för svar då Bettan e lite trög i spaken.

Mvh Ted
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Förmodar att det är växellådan du menar, har tyvärr ingen aning om vart dom sitter men ett tips är att du först lossar påfyllningspluggen. Kan spara många svordomar om man får loss den först innan man tömmer lådan.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
749
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det finns 2 st pluggar de sitter ganska långt bak den bakre är till slutväxeln finns en kant i lådan som skiljer det är magnet pluggar med vanlig sexkant skalle. fylla på brukar man göra via en slang och backväxelkontakten på ovansidan av lådan.
man drar loss kabelanslutningar till kontakten och lossar den jag fyllde 1,65L sist.
Lite jobb att komma åt kontakten reservhjulet bort och luftrenar slang ja du ser.

1713279391953.png
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
643
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Vågar jag höja mängden ytterligare lite till? Jag tror 1,65 liter är minimum tål nog upp till 1,75 liter.
Vi får se om det kommer fler förslag?
Vilken olja? Det finns trådar om det här på HBK. Men viktigt med byte är det.

Här är t ex en tråd.

Tråd 'Växellåda olja igen, igen' Motor - Växellåda olja igen, igen

Post in thread 'VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94' VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
749
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag tror gränsen ligger vid 1,8 liter men som jag parkerar på en sluttande tomt och inte vill ha en packning i olja så har jag mindre. Hade när jag startade kall huggningar i kopplingen som försvann när motorn blev varm, kunde få bort den parkerad att värma kopplingen försiktigt med åtdragen handbroms. Om det kom från olja eller rost på beläggen vet jag inte.
Det är ju stänksmörjning och det viktigaste är att de hjulen som stänker oljan ligger i olja.
 

KaptenKnas

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
39744
Medlemskap
2024
Det finns 2 st pluggar de sitter ganska långt bak den bakre är till slutväxeln finns en kant i lådan som skiljer det är magnet pluggar med vanlig sexkant skalle. fylla på brukar man göra via en slang och backväxelkontakten på ovansidan av lådan.
man drar loss kabelanslutningar till kontakten och lossar den jag fyllde 1,65L sist.
Lite jobb att komma åt kontakten reservhjulet bort och luftrenar slang ja du ser.

Visa bilaga 233215
Har du någon mer närmre bild på pluggarna ? Har lokaliserat en som sitter rakt under lådan och den ser ut att läcka lite olja. Finns dessa pluggar att köpa eller är det nån o ring/koppar ring?
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
749
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag kommer inte ihåg om det var en kopparring, man byter inte pluggarna om det inte är något fel och alla kopparpackningar brukar jag glödga med en liten mini gas brännare då blir de mjuka och tätar bra. Den som är expert här på dessa bilar är " JANKRO " sök på hans inlägg finns mycket instruktivt med foto. Det är magnet pluggar och då är det spännande att se om det är spån där vilket jag tror är vanligt.
 

KaptenKnas

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
39744
Medlemskap
2024
Jag kommer inte ihåg om det var en kopparring, man byter inte pluggarna om det inte är något fel och alla kopparpackningar brukar jag glödga med en liten mini gas brännare då blir de mjuka och tätar bra. Den som är expert här på dessa bilar är " JANKRO " sök på hans inlägg finns mycket instruktivt med foto. Det är magnet pluggar och då är det spännande att se om det är spån där vilket jag tror är vanligt.
Vart exakt sitter pluggarna ? Ser att det verkar sitta en precis under på växellådan men det ska finnas en till?
 

KaptenKnas

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
39744
Medlemskap
2024
Jag kommer inte ihåg om det var en kopparring, man byter inte pluggarna om det inte är något fel och alla kopparpackningar brukar jag glödga med en liten mini gas brännare då blir de mjuka och tätar bra. Den som är expert här på dessa bilar är " JANKRO " sök på hans inlägg finns mycket instruktivt med foto. Det är magnet pluggar och då är det spännande att se om det är spån där vilket jag tror är vanligt.
Tror du denna oljan fungerar ?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.621
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jankros bild

 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.894
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag såg din tråd med frågor men hittade då inte bilderna som jag inte använt på länge.
Nu lyckades jag leta reda på dem igen efter Herbet's inlägg och eftersom en bild säger mer än tusen ord ( i alla fall i dessa sammanhang) så kör vi igen.

Här har du pluggarna som är lika men båda måste bort för att få ur all olja i lådan.
Gröna pilar.....
Den röda pilen pekar på bakre motor/växellådsfästet som brukar vara dåligt även om det inte syns på gummit. Kan vara värt att kolla samt byta så motorn inte vrider sig mer än nödvändigt vid belastning.
Oljesticka Pluggar2.JPG


Här har du backljuskontakten med två sladdar anslutna där man enklast fyller i oljan med lämplig tratt eller en tratt med en slang som förlängning. Den gröna pilen till höger, den vänstra pilen pekar bara på lådans ventilation.
Oljesticka Pluggar3.JPG


Och så oljestickan, den ser man om man kryper in under bilen/motorn och tittar snett upp bakom höger drivaxel (ungefär samma vy som denna bild) som kommer ut där enbart packboxen syns på denna bild, uppe till vänster syns oljestickan på bilden.
Oljesticka Pluggar4.JPG


Märkningen på stickan är ju i princip fel på alla stickor, men den här märkningen är tagen ur en riktig verkstadshandbok från Peugeot.
Strunta i det blåa strecket...... De två röda är original och fel...... Det ensamma röda är det rätta och sitter ju ca.6.5 cm. under hatten på stickan och innebär runt lite plus 1.7 Liter i lådan.
Oljesticka.JPG

Det sitter en halvhög "vägg" inne i lådan som gör att man bara behöver fylla på ett ställe för när man fyller och nivån når upp till väggens höjd så fylls båda utrymmen till full höjd.

Lycka till.
M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

KaptenKnas

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
39744
Medlemskap
2024
Hejsan, jag såg din tråd med frågor men hittade då inte bilderna som jag inte använt på länge.
Nu lyckades jag leta reda på dem igen efter Herbet's inlägg och eftersom en bild säger mer än tusen ord ( i alla fall i dessa sammanhang) så kör vi igen.

Här har du pluggarna som är lika men båda måste bort för att få ur all olja i lådan.
Gröna pilar.....
Den röda pilen pekar på bakre motor/växellådsfästet som brukar vara dåligt även om det inte syns på gummit. Kan vara värt att kolla samt byta så motorn inte vrider sig mer än nödvändigt vid belastning.
Visa bilaga 233910


Här har du backljuskontakten med två sladdar anslutna där man enklast fyller i oljan med lämplig tratt eller en tratt med en slang som förlängning. Den gröna pilen till höger, den vänstra pilen pekar bara på lådans ventilation.
Visa bilaga 233911


Och så oljestickan, den ser man om man kryper in under bilen/motorn och tittar snett upp bakom höger drivaxel (ungefär samma vy som denna bild) som kommer ut där enbart packboxen syns på denna bild, uppe till vänster syns oljestickan på bilden.
Visa bilaga 233912


Märkningen på stickan är ju i princip fel på alla stickor, men den här märkningen är Tagen ur en riktig verkstadshandbok från Peugeot.
Strunta i det blåa strecket...... De två röda är original och fel...... Det ensamma röda är det rätta och sitter ju ca.6.5 cm. under hatten på stickan och innebär runt lite plus 1.7 Liter i lådan.
Visa bilaga 233913

Det sitter en halvhög "vägg" inne i lådan som gör att man bara behöver fylla på ett ställe för när man fyller och nivån når upp till väggens höjd så fylls båda utrymmen till full höjd.

Lycka till.
M.v.h. JANKRO.
Tack för svar.

Jag tänkte ha i 1.5L som jag måttar sjölv . Den läcker lite så vill inte ha mer läckage .
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.894
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag tänkte ha i 1.5L som jag måttar sjölv . Den läcker lite så vill inte ha mer läckage .

Ok. Det beror lite på var det läcker men läcker det vid ingående axeln i lådan så når nog inte nivån upp till packboxen när bilen står still i alla fall med 1.5 L, men när man kör så skvätter det ju vilt därinne.

M.v.h. JANKRO.
 

KaptenKnas

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
39744
Medlemskap
2024
Ok. Det beror lite på var det läcker men läcker det vid ingående axeln i lådan så når nog inte nivån upp till packboxen när bilen står still i alla fall med 1.5 L, men när man kör så skvätter det ju vilt därinne.

M.v.h. JANKRO.
Ja det är packboxen vid axeln sett framifrån till vänster. 1.5 liter blir bra ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.894
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jaha, är det en packbox till en drivaxel som läcker så är nog oljenivån däruppåt i alla fall.

Oljenivån i sig skvätter ju vilt därinne men oljenivån bestämmer också om den når upp till de ihåliga axlarna som blir fyllda med olja som smörjer glidlagren i dreven. Men det funkar nog skapligt i alla fall för det är ju inte bra om läckaget ökar.

Det finns ju flytande tätning som får packboxar att jäsa lite så de ev. kan täta men i längden så kan det vara tveksamt.
Vill inte alls rekommendera det........ Men brukar faktiskt hjälpa.
Typ detta.
https://www.autodoc.se/liqui-moly/7...iURjI1xjelYxv2xyhWsL4b2Eu9v-GIkRoChQEQAvD_BwE

M.v.h. JANKRO..
 
Senast ändrad:

KaptenKnas

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
39744
Medlemskap
2024
Jaha, är det en packbox till en drivaxel som läcker så är nog oljenivån däruppåt i alla fall.

Oljenivån i sig skvätter ju vilt därinne men oljenivån bestämmer också om den når upp till de ihåliga axlarna som blir fyllda med olja som smörjer glidlagren i dreven. Men det funkar nog skapligt i alla fall för det är ju inte bra om läckaget ökar.

Det finns ju flytande tätning som får packboxar att jäsa lite så de ev. kan täta men i längden så kan det vara tveksamt.
Vill inte alls rekommendera det........ Men brukar faktiskt hjälpa.
Typ detta.
https://www.autodoc.se/liqui-moly/7...iURjI1xjelYxv2xyhWsL4b2Eu9v-GIkRoChQEQAvD_BwE

M.v.h. Janne.
Köpte sån man häller i på biltema. Får se hur det hjälper. Är 1.6L i lådan nu inklusive tätningsmedel.
 
Toppen