Komradio kan man hitta hos Limmared,
Komradio (69Mhz)
Länken börjar då vid just 69 MHz radio. Anars har dom radio för det mesta.
Antenner behövs oxo.
För det första effekten på en radiostation har ganska lien inverkan på räckvidden.
5 eller 25 W kan göra i bästa fall dubbla räckvidden , men ofta mindre skillnad till följd av att geografin begränsar.
de 69 MHz radio vi ser går att köpa iag är till största delen KIna-grejer, billiga och diskterbar kvalitet.
När komradio bland lastbilr och företag var som störst gällde Europeiska fabrikat, även Svenska som SRA, som tillverkades i Sverige Kumla bl.a
de var mycket dyra men många går än idag. Och går bra.... Idag kan man höra en vis trafik mellan lastbilar, exvis vid lastning i grusgropar, inbackning på byggen etc.
Ja räckvidd ja, det är nog det svåraste av allt.
från 1 km till 15 km kanske.....
Frekvenser över 25 MHz , eller vanligen nger man 30 MHz, till 300 MHz kallas VHF. Inom detta område finns mycken komradio.
Vågutbredningen är normalt ytvåg, dvs ungefär som en lampa lyser där antennen sitter, ett berg i vägen så syns inte lampan och radiosignalen hörs inte. Lägre frekvenser exvis 27 MHz har en lite bättre möjlighet att krypa över bergen, så lite bättre räckvidd.
300 - 3000 MHZ UHF, där finns mobiltelefoner, vilket är en form abv komradio förbundet till trådnätet, som idag är fiber, och Intenet.
Räckvidden 3 km till närmaste mast.
En avklippt fiber kan släcka ner ett helt område. Mobiltelefoner som jag menar är komradio kan ändå inte ha kontakt mellan lösa apparater, det skulle ju vara praktiskt, men det går ju inte att debitera samtal då, så då blockeras den möjligheten.
Sen finns små vad jag kallar för leksakswlkie talkies, man kan få två för en femhundring. Räckvidd en har ingen paktikst banvändbarhet för bilar, men kan vara bra om man jobbar på taket och behöver kontakt till pannrummet.
Men man måste ju ha en eller felr motstationer om man vill ha komradio.
Kan vara kompisens bil, eller hem men då är det räckvidden......
Försök har gjorts många ggr på HB forumen att samordna någon form av komradio i husbilar.
Men inga resultat har blivit.
Att använda sig av 27 MHz om det gäller kommuniktion mellan HB är en rätt bra lösning faktiskt, men frekvensen 27 MHz har dåliga rykten.
den ligger under 30 MHz och då kan det bli plötsliga sk överräckvidder.
Man hör exvis Italiernare som då kommer att töla oavbrutet så pssning bli outhärdig.
Dessutom blir de så sarka att räckvidden mellan våra bilar blir lidande.
En del kalla detta fenomen för skip, det är fel, skip betyder ju den plats där radiosignalerna inte hamnar.
Dvs de länder vi hoppar över när vi störs av Italien.
Med lite kunskap kan man avgöra om man verkligen behöver eller tor sig kunna ha nytta av någon form av komradio.
amatörradio där är huvudskillanden att man pysslar med radio för radions egen skull, och för vågutbredningsfenomenens egen sak.
Dvs det är spännande att få kontakt länder emellan, men når inte till grannen.
Komradio är nog ett helt liv....... om man skall börja få ett grepp om vad det är.
För några år sedan åkte vi husbil E45 mellan Karlstad och Kiruna.
Utmed E45 körde även en Fransk klubb med Citroengbilar, de hade även ett servicefordon med,.
De samlades i olika städer och byar, exvis i Strömsund, alla hade komradio, förmodat 27 MHz.
Och kunde med radions hjälp samlas. Men givetvis kunde inte räckvidden täcka det stora område de täckte, de var hundratals Cittror.
Jag lyckades inte fånga vilken frekvens de använde inom 27 MHz komradio.
Men kunder givetvis länka sig fram exvis till servicebilen om de böhövde hjälp.
ett stor ämne
Roysan