Ja systemet behöver en bit körning.
Vid kalibrering står det att man skall köra en bit, kanske 15 -30 minuter, och kalibreringen fortsätter om man stannar och sen fortsätter att körs.
Det behövs varierad körning, kurvor rak väg parkering etc, när den sen är nöjd, använder den dessa data för att bedöma om något däck snurrar med annan fart än tidigare. den räknar väl ut ett medelvärde på tid. Hur lång tid det då tar förtäljer inte historien, men beroende på hur stor skillnad som hänt och hur lång tid den sen behöver kan nog vara från 5 till 15 minuter uppskattar jag.
Genom att veta hur systemet man har fungerar kan man oxo agera därefter.
Dvs lär handboken till bilen och lär hur det funkar.
Klart att system med trådlösa ventiler har en fördel, men kanske nackdelar med batterier och störningar på radioutrustningen, en livslängds fråga när batterierna börjar läcka och förstör elektroniken, läckage etc.
Kanske det är en prisfråga vilket system man har. förmodligen kan man välja vid nybilsköp, men jag har aldrig köpt en ny bil......
Sen finns det dom som inte tror att ett däck roterar fortare om trycket gått ner. Omkretsen är väl lika oavsett tryck? eller??
Nå, systemet funkar och är väldigt känsligt för små tryckskillnader, men upptäcker inte ett tomt däck om man fått punka under natten.
Att jag måste kalibrera vid byte till sommar eller vinterdäck, ja de är ju olika. Men har bara gjort det två ggr än på denna bil, så när jag bestämt mig för att ha samma storlek och tryck i båda hjuluppsättningar kanske man slipper kalibreringen.
Förmodligen måste man flytta över tryckgivarna om man byter hjul, vid byte till vinterhjul om man har ett sådant system.
Kanske går att köpa en extra sats med tryckgivare och få dem med samma radiofrekvens.
De
Roysan