mtjok
HBK Medlem
Hej. En liten fråga blir det inte obalans i däcken när man moterar hatten.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Hatten sitter på när du balanserar hjulen, blir isf snarare obalans om man tar bort den men det gör man ju bara när man behöver pumpa hjulet och det gör man ju förhoppningsvis med ett stillastående fordon.Hej. En liten fråga blir det inte obalans i däcken när man moterar hatten.
Sverige har valt att inte införa kravet på TPMS
Det som står i den länken har framkommit i tidigare inlägg. PeterK skrev "Lag på tpms sedan 2012" (då kom lagen som ändrades lite 2014) och jag skrev "Men enligt nationella regler behöver de faktiskt inte fungera på svenska bilar efter att de tagits i bruk."Ok grabbar(?) slut på "killgissandet".
Efter ett extremt kort googlande:
Däcktrycksövervakningssystem - Transportstyrelsen
Inget krav på däcktrycksövervakningssystem i på svenska personbilar.www.transportstyrelsen.se
Jag har haft dessa hattar på ventilerna i flera år och på två olika bilar. Ingen obalansHej. Jag tänkte montera hattarna utan att balansera däcken. Hattarna väger lite så förmodligen blir det obalans.
Hjulen på en husbil är så pass tunga att en obalans på 10-15 g inte märks, samt att hastigheten oftast är ganska moderat med en husbil.Hej. Jag tänkte montera hattarna utan att balansera däcken. Hattarna väger lite så förmodligen blir det obalans.
Det bästa som finns. Man får en bra uppfattning om man har luftläckage och även om det går varmt. Upptäckt en broms som började ligga på och det blev över 60grader i tpmshatten. Stannade och lät det kallna och kunde åtgärda detta utan att köra sönder något.För att upptäcka en pyspunka innan däcket blir förstört och kanske slår sönder skärmar m.m. På många TPMS finns det även en temperaturgivare, då ser man om en broms börjar gå varm i backarna!
Ingen obalans för mej hellerHej. Jag tänkte montera hattarna utan att balansera däcken. Hattarna väger lite så förmodligen blir det obalans.
Ingen obalans här heller.Ingen obalans för mej heller
håller med dig...förstår inte att folk går på sånt trams....men det har väl med åldern att göra,vi lite äldre vet hur det funkar..Jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt med en TPMS till husbil. Jag kollar däcktrycket hemma ett par gånger per år för sommar- resp. vinterhjulen. Fyller på med kompressorn ifall det skulle behövas. Har dock aldrig behövt göra det...
Jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt med en TPMS till husbil. Jag kollar däcktrycket hemma ett par gånger per år för sommar- resp. vinterhjulen. Fyller på med kompressorn ifall det skulle behövas. Har dock aldrig behövt göra det...
Svaret på frågan är:håller med dig...förstår inte att folk går på sånt trams....men det har väl med åldern att göra,vi lite äldre vet hur det funkar..
Vad har det med åldern att göra. Många äldre har ingen aning om hur det funkarhåller med dig...förstår inte att folk går på sånt trams....men det har väl med åldern att göra,vi lite äldre vet hur det funkar..
jag menar man sköter väl sina hjul utan en massa hjälmedel...Vad har det med åldern att göra. Många äldre har ingen aning om hur det funkar
Jag förstår ju resonemanget, det har gått utan hjälpmedel tidigare så då gör det, det nu också. En TPMS är ett mycket bra hjälpmedel, framför allt om man ska göra en längre etapp för oftast så märker du inte att det är en pyspunka förrän det är för sent, detta gäller speciellt på bilar med dubbelmontage. Får man en punktering på det inre hjulet så märker du det definitivt inte förrän det är för sent.jag menar man sköter väl sina hjul utan en massa hjälmedel...
Jag tolkar dina inlägg som att du just inte förstår vitsen med tpms, det handlar inte om skötsel i första hand.jag menar man sköter väl sina hjul utan en massa hjälmedel...
Har man tvillinghjul bak så ser man ju inte ens om det är totalpunka på det inre hjulet och där måste det ju vara ett jätteplus med avkänning.Jag tycker temperaturvisningen är värdefull, stiger temp. oförklarligt i ett eller flera hjul så får man tidigt en varning, en livräddare helt enkelt.