Hej, jag har just varit ute och kopplat igång min nya VICTRON 100/30 Blåtand i stället för min Cetk 250 som jag skrev om tidigare har funkat bra och länge, tills jag köpte nya batterier som nu blev 320Amp/h i stället för de gamla som var på 300Amp/h och gjorde att strulet med laddningen började.
Den klättrade uppåt i Ampladdning men vid ca. 7Amp. så slog den ifrån helt, analyserade batterierna i någon minut och började åter klättra uppåt i Ampladdning.... och så slog den ifrån igen.
(Så brukar Ctek göra om det börjar bli fel på något batteri så den inte förstår infon den läser av.)
Jag kopplade bort ett av de fyra nya batterierna och då funkade det helt ok. igen. Funderade om jag hade hittat ett felaktigt nytt batteri, kopplade in det igen och kopplade bort ett annat i stället och det funkade igen............? Förstog att något annat var galet och började söka på Ctek 250
Efter mycket letande så hittade jag info om att Ctek 250 inte klarar av större batteribank än 300Amp/h. och då blev ju problemet förklarat och ny regulator nödvändigt. (Vet ej om de nyaste kanske har högre värden.)
Det var eftermiddagssol och lite ljusa skyar så panelerna gav inte så mycket men..... Om appen talar sanning med "uppväxlingen" av Amp. så var resultatet följande.
----------
In från panelerna med belastning från laddaren.
18,2 Volt och 5.2 Amp.
Ut till batterierna/laddning
13.9 Volt och 6.7 Amp.
---------
Senare framåt kvällen.
---------
In från panelerna med belastning från laddaren.
17.31 Volt och 1.7 Amp.
Ut till batterierna/laddning.
13.29 Volt och 2.1 Amp.
---------
Alltså en "uppväxling/vinst" av Amp. med 1.5 Amp. vid 5.2 från panelerna och senare på kvällen i alla fall 0.4Amp. vid 1.7 från panelerna. Även kollat med tångampermätare med skillnad på några tiondelar hit och dit som normalt.
En annan sak som var jättebra mot krånglet innan för att kontrollera panelerna.
Utrustad med en stor pappskiva, telefon och app igång, upp på taket.
Tre paneler på taket av olika storlek.
Funkar alla, och funkar alla som de skall?
Det var bara att lägga pappskivan på en panel i taget så fick man snabb koll via appen på om laddningen sjönk för varje panel, samt man kunde ju också se om laddningen ungefär sjönk i proportion till de olika storlekar som panelerna har, eller om någon paneltäckning skulle ha dämpat laddningen ovanligt lite i förhållande till storleken på panelen och då peka på att något är fel på den.
M.v.h. JANKRO.