• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Att välja MPPT-regulator, vilken djungel.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Min LTC MPPT-20 fungerar inte till Lithium så det blir till att välja en ny.
Men det finns hur många som helst att välja ibland.

  • Finns det någon modell som är plug n' play, så man lätt kan data som går in och ur batteribanken?
  • Även om Lithium klarar av att ta emot stora strömmar, måste man ladda batteriet med stora strömmar också?
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det enda som en solcellsregulator (MPPT eller PWM) kan veta är hur mycket ström den ger ut.
Var strömen tar vägen vet inte regulatorn, ladda batteri eller gå till förbrukare.
För att hålla koll på ström ut och in i batteribanken rekomendera jag att du installerar en shunt.

När det gäller solcellsregulatorer rekomenderar jag Victron smartsolar som har Blåtand.
Samma när det gäller shunt.
Du kan har koll på både shunten och regulatorn med Victrons app genom blåtand.

Det är dessa jag rekomenderar. Shunten kan gå att hitta billigre, 300A i stället för 500A.
1714644960895.png
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Började också kika på ny regulator när jag bytte till lifepo4. Men gick vilse i djungeln, så fortsätter i nuläget med min enkla kina-pwm-regulator. Den har iaf inställning för lifepo4. Och enligt bms:et laddar den på hyfsat när solen skiner.

Såg förövrigt ett test någonstans att det var mindre skillnad mellan pwm och mppt än man kan tro.

Men kommer fortsätta leta i mppt-djungeln...
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
256
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Sen kan man undra varför man ständigt måste veta allt exakt det är väl därför man har automatisk laddningskontroll.
Förr i tiden hade man ett antal mätare till motorn nästan allt är borttaget numera.
Ganska skönt att ständigt slippa ha koll på en massa saker som ska sköta sej själva.
Med att tvunget ha en massa appar i mobilen blir man helt och totalt beroende av en mobil som är online dygnet runt och som olovandes skickar data om allt möjligt.
Vad händer när man får problem med mobilen eller efter en uppdatering inte får kritiska appar att fungera?
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Sen kan man undra varför man ständigt måste veta allt exakt det är väl därför man har automatisk laddningskontroll.
Förr i tiden hade man ett antal mätare till motorn nästan allt är borttaget numera.
Ganska skönt att ständigt slippa ha koll på en massa saker som ska sköta sej själva.
Med att tvunget ha en massa appar i mobilen blir man helt och totalt beroende av en mobil som är online dygnet runt och som olovandes skickar data om allt möjligt.
Vad händer när man får problem med mobilen eller efter en uppdatering inte får kritiska appar att fungera?
men det är just det, hur vet man att det fungerar om man inte kan se det..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.195
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
skickar data om allt möjligt.
Vad händer när man får problem med mobilen eller efter en uppdatering inte får kritiska appar att fungera?
Precis som alla andra appar man har... Man ser till att få problemet löst...

Jag tycker det är guld värt när jag kan ligga i sängen och om jag vill/behöver då kolla gas mängden, status på batteriet, laddning, tempen i kylen, är det något varmvatten i boiler eller om jag behöver ändra inner temperaturen... Så är det skönt att kunna se allt i mobilen... Sen är det bara att ligga kvar i sängen och njuta av sitt kontrollbehov :yes::twitcy:;)
 

KaptenKnas

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
39744
Medlemskap
2024
Det enda som en solcellsregulator (MPPT eller PWM) kan veta är hur mycket ström den ger ut.
Var strömen tar vägen vet inte regulatorn, ladda batteri eller gå till förbrukare.
För att hålla koll på ström ut och in i batteribanken rekomendera jag att du installerar en shunt.

När det gäller solcellsregulatorer rekomenderar jag Victron smartsolar som har Blåtand.
Samma när det gäller shunt.
Du kan har koll på både shunten och regulatorn med Victrons app genom blåtand.

Det är dessa jag rekomenderar. Shunten kan gå att hitta billigre, 300A i stället för 500A.
Visa bilaga 233484
Jag kör dessa och den fungerar utmärkt .
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
256
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Precis som alla andra appar man har... Man ser till att få problemet löst...

Jag tycker det är guld värt när jag kan ligga i sängen och om jag vill/behöver då kolla gas mängden, status på batteriet, laddning, tempen i kylen, är det något varmvatten i boiler eller om jag behöver ändra inner temperaturen... Så är det skönt att kunna se allt i mobilen... Sen är det bara att ligga kvar i sängen och njuta av sitt kontrollbehov :yes::twitcy:;)
Du skulle ha blivit pilot och göra checklistan innan start, ska man ha nytta av alla saker ska man ha en check lista och pricka av en sak i taget, ser man något som inte stämmer kan man ju njuta av en sömnlös natt med grubblerier om vad som är fel.
En MPPT regulator tror jag mej ha läst mej till och testat praktiskt fungerar bättre vid liten instrålning gråväder lågt liggande sol.
Det beror på att den kan ta tillvara den befintliga energin på ett bättre sätt det är ju så att spänning och ström har olika kurvor och för högsta uteffekt ska man ligga där kurvorna korsar varandra vid varje givet tillfälle.
Det finns alltså en viss intelligens med styrelektronik som gör att man får ett något högre effektuttag med MPPT . Skillnaden tenderar att minska i pris eftersom elektronik nästan alltid blir billigare i stora serier, så det är lönsamt med en sådan regulator.
En varning dock om man hittar en väldigt billig regulator som det står mppt på så är det inte säkert att det är det inuti.
Ett känt märke kan vara en fördel speciellt med tanke på att en husbil inte är samma miljö vi har hemma utan har kanske -20grader på vintern och plus 50grader på sommaren med regulatorns egen uppvärmning.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.787
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag var helnöjd med den gamla typen av CTEK S250 Duo och CTEK Smartpass till mina 3x95 Ah AGM och solcell på 200 W. Den nya passar även till Lithiumbatterier. De är ju både booster och MPPT-regulator. Dessutom kan man koppla lite grövre kabel till dem istället för de klena man ser sitter på de flesta andra regulatorer. Denna måste kopplas direkt till batterierna då ingångarna på elblocket inte tål den strömmen. Man måste även ta bort säkringen från bilbatteriet till elblocket.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag har just varit ute och kopplat igång min nya VICTRON 100/30 Blåtand i stället för min Cetk 250 som jag skrev om tidigare har funkat bra och länge, tills jag köpte nya batterier som nu blev 320Amp/h i stället för de gamla som var på 300Amp/h och gjorde att strulet med laddningen började.
Den klättrade uppåt i Ampladdning men vid ca. 7Amp. så slog den ifrån helt, analyserade batterierna i någon minut och började åter klättra uppåt i Ampladdning.... och så slog den ifrån igen.
(Så brukar Ctek göra om det börjar bli fel på något batteri så den inte förstår infon den läser av.)
Jag kopplade bort ett av de fyra nya batterierna och då funkade det helt ok. igen. Funderade om jag hade hittat ett felaktigt nytt batteri, kopplade in det igen och kopplade bort ett annat i stället och det funkade igen............? Förstog att något annat var galet och började söka på Ctek 250
Efter mycket letande så hittade jag info om att Ctek 250 inte klarar av större batteribank än 300Amp/h. och då blev ju problemet förklarat och ny regulator nödvändigt. (Vet ej om de nyaste kanske har högre värden.)

Det var eftermiddagssol och lite ljusa skyar så panelerna gav inte så mycket men..... Om appen talar sanning med "uppväxlingen" av Amp. så var resultatet följande.
----------
In från panelerna med belastning från laddaren.
18,2 Volt och 5.2 Amp.

Ut till batterierna/laddning
13.9 Volt och 6.7 Amp.
---------

Senare framåt kvällen.
---------
In från panelerna med belastning från laddaren.
17.31 Volt och 1.7 Amp.

Ut till batterierna/laddning.
13.29 Volt och 2.1 Amp.
---------

Alltså en "uppväxling/vinst" av Amp. med 1.5 Amp. vid 5.2 från panelerna och senare på kvällen i alla fall 0.4Amp. vid 1.7 från panelerna. Även kollat med tångampermätare med skillnad på några tiondelar hit och dit som normalt.

En annan sak som var jättebra mot krånglet innan för att kontrollera panelerna.

Utrustad med en stor pappskiva, telefon och app igång, upp på taket.
Tre paneler på taket av olika storlek.
Funkar alla, och funkar alla som de skall?
Det var bara att lägga pappskivan på en panel i taget så fick man snabb koll via appen på om laddningen sjönk för varje panel, samt man kunde ju också se om laddningen ungefär sjönk i proportion till de olika storlekar som panelerna har, eller om någon paneltäckning skulle ha dämpat laddningen ovanligt lite i förhållande till storleken på panelen och då peka på att något är fel på den.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen