• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Att välja MPPT-regulator, vilken djungel.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Min LTC MPPT-20 fungerar inte till Lithium så det blir till att välja en ny.
Men det finns hur många som helst att välja ibland.

  • Finns det någon modell som är plug n' play, så man lätt kan data som går in och ur batteribanken?
  • Även om Lithium klarar av att ta emot stora strömmar, måste man ladda batteriet med stora strömmar också?
 
Senast ändrad:

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Hej, jag har just varit ute och kopplat igång min nya VICTRON 100/30 Blåtand i stället för min Cetk 250 som jag skrev om tidigare har funkat bra och länge, tills jag köpte nya batterier som nu blev 320Amp/h i stället för de gamla som var på 300Amp/h och gjorde att strulet med laddningen började.
Den klättrade uppåt i Ampladdning men vid ca. 7Amp. så slog den ifrån helt, analyserade batterierna i någon minut och började åter klättra uppåt i Ampladdning.... och så slog den ifrån igen.
(Så brukar Ctek göra om det börjar bli fel på något batteri så den inte förstår infon den läser av.)
Jag kopplade bort ett av de fyra nya batterierna och då funkade det helt ok. igen. Funderade om jag hade hittat ett felaktigt nytt batteri, kopplade in det igen och kopplade bort ett annat i stället och det funkade igen............? Förstog att något annat var galet och började söka på Ctek 250
Efter mycket letande så hittade jag info om att Ctek 250 inte klarar av större batteribank än 300Amp/h. och då blev ju problemet förklarat och ny regulator nödvändigt. (Vet ej om de nyaste kanske har högre värden.)

Det var eftermiddagssol och lite ljusa skyar så panelerna gav inte så mycket men..... Om appen talar sanning med "uppväxlingen" av Amp. så var resultatet följande.
----------
In från panelerna med belastning från laddaren.
18,2 Volt och 5.2 Amp.

Ut till batterierna/laddning
13.9 Volt och 6.7 Amp.
---------

Senare framåt kvällen.
---------
In från panelerna med belastning från laddaren.
17.31 Volt och 1.7 Amp.

Ut till batterierna/laddning.
13.29 Volt och 2.1 Amp.
---------

Alltså en "uppväxling/vinst" av Amp. med 1.5 Amp. vid 5.2 från panelerna och senare på kvällen i alla fall 0.4Amp. vid 1.7 från panelerna. Även kollat med tångampermätare med skillnad på några tiondelar hit och dit som normalt.

En annan sak som var jättebra mot krånglet innan för att kontrollera panelerna.

Utrustad med en stor pappskiva, telefon och app igång, upp på taket.
Tre paneler på taket av olika storlek.
Funkar alla, och funkar alla som de skall?
Det var bara att lägga pappskivan på en panel i taget så fick man snabb koll via appen på om laddningen sjönk för varje panel, samt man kunde ju också se om laddningen ungefär sjönk i proportion till de olika storlekar som panelerna har, eller om någon paneltäckning skulle ha dämpat laddningen ovanligt lite i förhållande till storleken på panelen och då peka på att något är fel på den.

M.v.h. JANKRO.
Är lite inne på att köpa Victron 100/30 och tackar för denna input i ämnet.
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024
Är lite inne på att köpa Victron 100/30 och tackar för denna input i ämnet.
Jag har en Victron 100/20, är supernöjd med den. Stora "nöjet" är att kolla vad solpanelerna ger. Vad jag har läst mig till så skall Victron vara en av dom regulatorerna som får panelerna att ge mest effekt. Det enda jag ångrar är att jag inte köpte 100/30, ifall jag vill sätta upp en panel till.
Kan mao varmt rekommendera dessa, se bara till att du köper en SmartSolar så du får fjärrstyrningen, finns även Bluesolar och då måste du ansluta en blåtandsdongel för att det skall fungera.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.942
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det satt en Victron MPPT i bilen när vi köpte den. Fick kompletterat med en Victron DC/DC. Sen av bara farten ersatte jag 230 laddaren med en Victron Blue Smart. Ser alla värden och gör alla inställningar, på alla tre laddkällorna, inne i Victron appen. Suveränt.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Nu kanske jag sätter ännu mer myror i huvudet på TS men själv valde jag en Votronic MPPT (tyvärr utan bluetooth) av den enkla anledningen att du kan koppla in en separat laddkabel som underhållsladdar startbatteriet med 1 ampere.
Edit: Ser nu att det faktiskt finns en separat bluetooth som kan kopplas till Votronic men det känns lite overkill med min Victronshunt närmast batteriet.
 
Toppen