BRA! då fattar jag varför det finns bryggtrattar med långt rör, det sågade jag av för att funka i kaffepannan....
Tänk vad man får lära sig....
Vi talade om cigjacken för strömuttag på bilar.
Dessa är av olika kvalitet, och ojämn kvalitet.
Min erfarenhet är att de är dåliga, minns en gång med personbil och jag hade en kylbox, den drog c: 5 Amp.
En dag långt hemifrån var bilen död, hittade en säkring som smält, bytte men den nya smälte oxo.
Efter lite felsökning var det cigjacken som smält ner, av 5 A, och blivit kortsluten.
Att ta loss sladdarna till denna och med ytterligare sökring kunde vi komma hem....
Cigjacken är ju från början tänk som just vad den heter, att värma en plugg för att tända cigaretter. uppskattar till 5 Amp under några sekunder.
Men som sagt det finns typer som är kraftigare, men att de med tiden blir dåliga kan komma som en överraskning.
Till trådstartaren menar jag att ett prov med ett par startsladdar direktkopplad kokare till batteriet, är en test för att se om du blir nöjd med kaffet.
Till USB plugg, med DC omvandlare, och laddning av mobiler kan cigjacken duga, c:a 1 Amp..... Men köp inte en som stör ut radio och telefoni.
Roysan