Hej, Du borde köpa några lotter . . . . Det är därför Volvo har så många ras på sina motorer, generatorfrihjulet säger upp sig med påföljd av att generatorremmen delar sig och den delen av remmen sugs in i ett hål bakom remskivan till vevaxeln och snurrar med påföljd att delar av genremmen fyller kuggarna då slirar kamremmen och ett topplocksras är ett faktum. Att hitta ett beg topplock till just din motor kan vara riktigt besvärligt ( vet av egen erfarenhet ) . Felet har inte funnits om Volvos ingenjörer hade räknat ut att där sätter vi en plåtbit för några kronor så att det inte finns en möjlighet att delar av genremmen kunde smita in.
Mitt haveri kostade ca 15,000 kr med beg topp, motor 2,4D 160 hk -08 (var den enda beg som fanns i sverige som passade min motor enl bildelsbasen) nya sträckbultar och en massa packningar, gjorde jobbet själv, inte så märkvärdigt med hjälp av en Haynesbok.
Utan skryt. . . . . utan fakta, med upphissad bil på tvåpelarslyft med hjälp av en vxl-lådelyft och en trappstege så är jag tämeligen säker på att byta ett kamremskit på just min bil så tar det ca en timme från att börja till allt är klart.
Ni som har dessa motorer tänk på att det är bytesintervall på frihjulet vid 12000 mil, kamrem vid (lite olika på motorer) 18000-22000 mil.
Lev väl. Bengt.