IMGP5486.JPG

Högsäsong för oss med husbil
Nu är det högsäsongen för oss som åker omkring i husbil. Alla typer av husbilsresenärer, pionjärerna, de erfarna, nya husbilsägare och en del har hyrt husbilen för semesterresan, är nu ute på vägarna. Alla möts vi där ute, ofta med samma mål i sikte. På sina håll blir det trångt och på vissa platser upplevs vi som inkräktare på till exempel stugägarens sjöutsikt, tar P-platser vid badplatsen, osv. Vi är stora, vi syns väl, vissa retar upp sig på oss och vår närvaro. Vi får ofta skulden när det skett något olämpligt, rätt eller fel, oftast fel vill jag påstå. Vi skräpar inte ner, vi campar inte när vi parkerar och toaletten den har vi med oss.

Pressens och samhällets syn på oss
Har i färskt minne tidigare somrars klappjakt på oss husbilsägare, arga insändare som i nyhetstorkans tider snappats upp av nyhetstörstande redaktioner och tråkiga historier om oss blir nyheter i pressen. Vet att ledningen för Husbilsklubben redan nu blivit kontaktad av pressen i anledning av våra påstådda parkeringsvanor.

Ingenting har väl egentligen förändrats mera än att vi i år är ännu flera husbilar ute på vägarna, med samma mål i sikte som tidigare. Ingen vågad gissning är att vi åter kommer att få se svarta rubriken där vi utmålas som inkräktare, miljöförstörare och snåla vildcampare.

165% fler husbilar registrerade de senaste 15 åren
Att det uppstår situationer är inte konstigt, utvecklingen och intresset för husbilar de senaste åren har varit fantastiskt. 2006 när Husbilsklubben bildades, fanns 40 932 registrerade husbilar, 15 år senare 2020 fanns det 108 518 husbilar registrerade, en ökning med 165% på 15 år. Under samma tidperiod har själva infrastrukturen som behövs för vårt resande inte förändrats nämnvärt. Troligen inte heller vårt eget sätt att resa. För 15 år sedan var det enklare att fricampa, eftersom det var något nytt och framför allt var vi inte så många. Idag ser förutsättningarna annorlunda ut.

Lite till mans känner vi oss felaktigt utpekade, men att knyta näven i byxfickan kommer inte att förändra något. Personligen tror jag att vi ska börja med att ha självinsikten att visst förekommer det felaktigt beteenden även inom vår grupp, men att det trots allt är en minoritet som ofta av okunskap gör tabbarna som retar upp lokalbefolkningen.

Code of conduct – Uppförandekod

Ska vi själva ta intiativ för att söka ändra attityden?

Tror att vi själva måste ta egna intiativ, agera preventivt för att inte förstöra och försvåra att idka vårt fritidsintresse i framtiden. En egen uppförandekod är bara en åtgärd, det behövs troligen mer...

En Uppförandekod i min värld är något annat än vår miljöpolicy. Mycket i vår vardag kan vi inte göra så mycket åt, det är helt enkelt utanför vår kontroll. Å andra sidan finns det saker som vi faktiskt kan påverka och styra över, det är just sådant som jag tänker skulle vara innehållet i en Uppförandekod för oss husbilsåkare. Saker som är självklarheter för många, men nyheter för andra. Enkla förståeliga uppmaningar för att göra husbilslivet enklare och mindre konfliktivt. Som jag skrev i rubriken, en hjälp till självhjälp, som vi enkelt kan kommunicera internt som externt, för att skapa förståelse och respekt för vårt fritidsintresse. I sin förlängning förhoppningsvis även stävja det ökande uppsättandet av nya förbudsskyltar, bommar och höjdhopparställningar.

Har sett förebilder ute i världen, Knut har till exempel presenterat här på Forumet, den australiensiska organisationen, leave no trace Australia https://www.lnt.org.au/ motsvarande finns även i USA.

Så ambitiöst kanske vi inte skall sikta på, men det är möjligt att vi kanske inte skall se det som en isolerad HBK-fråga, utan se det i ett större perspektiv, en fråga, en utmaning för hela husbilsbranschen i Sverige, eller varför inte Norden. Någon måste ta initiativet och gå i bräschen, kanske något för Nordens största klubb för husbilsintresserade?

Skulle vara trevligt om vi redan till nästa sommar kunde svara pressen med att redovisa vår egen uppförandekod och se den där ”lilla skylten” på våra husbilar, som visar att vi tagit del av Husbilsåkarnas Uppförandekod och söker leva efter den.

C0B1DE49-2D6A-4388-9285-12199D36864B.jpeg
Artikeln är skriven av mig som medlem och oberoende skribent, speglar min personliga uppfattning i frågan.
Ser fram emot dina åsikter i vad vi själva kan göra för att ändra attityden gentemot oss, som vi ibland möter idag och kanske ännu mer i framtiden.


Tommy Dynér