Tommy Dynér
HBK Medlem
Denna tråd är för den allmänna diskussionen om Artikel Code of conduct, en hjälp till självhjälp. Lägg till diskussionen här.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Som vi i HBK, om vi föregår med gott exempel!Hur skall alla utanför klubben bete sig?
Tack Kenth, dina friska inlägg är bra för debatten!Hur vi husbilsåkare skall göra när vi stannar husbilen regleras i:
Våra rättigheter och skyldigheter som människor i naturen regleras av:
Allemansrätten
Allemansrätten gör det möjligt för alla att röra sig fritt i naturen, oavsett förutsättningar.www.naturvardsverket.se
Hur vi beter oss på nätet regleras av Netikett
I övrigt kan jag hänvisa till "Vett och Etikett" samt "Sunt förnuft".
Jag tror inte vi kan göra en gröt av dessa fem regler som bara skulle gälla HBKs medlemmar. Vi är bara 16.000 husbilar av kanske ett par hundra tusen som kör omkring i vårt land. Hur skall alla utanför klubben bete sig?
Nog borde man väl kunna vädja till folks inneboende sunda förnuft.
Håller helt med Leekström i ovanstående. Väldigt många verkar ha svårt att tänka sig in i hur "andra sidan" uppfattar det hela. Om det var du som bodde i den där sommarstugan som Leekström beskriver, skull du då vilja att det stod flera husbilar utanför din tomt varje dag hela sommaren? Allt för många saknar uppenbarligen ett gott omdöme.Däremot tycker jag att allemansrätten kunde vara väldigt bra som utgångspunkt för en "code of conduct", fast då inte med tonvikt på rättigheterna, utan snarare dess grundläggande värderingar; inte störa – inte förstöra. För det händer nästan lika ofta att man ser pålästa husbilsägare berätta hur de med stöd av gällande lag hävdar sin rätt, även fast det kanske inte är helt lämpligt alla gånger. Även om vi t.ex enligt lag skulle ha rätt att parkera precis intill någons sommarstuga vid vattnet, så betyder det ju inte att det är rätt att ställa sig där.
Jo, men tolkningen av lagar, är normalt inte, lika fri i tolkningen som här, inte när det gäller var man minsan har rätt att stå!Tyvärr är det inte så enkelt att hänvisa till sunt förnuft. Det som är sunt förnuft för mig är inte det som är sunt förnuft för dig eller för någon annan. Alla anser ju sig nog följa sitt sunda förnuft. Hade alla haft samma uppfattning om vad sunt förnuft är så kunde vi skrota alla lagar och domstolar. Om inte lagarna speglar det som är sunt förnuft för absoluta flertalet behövs en code of conduct. Annars räcker det med en punkt: "Vi följer lagen".
/Tofa
När jag var yngre visste jag alltVilka problem är det som skulle avhjälpas av en CoC? Var finns de problemen oftast? Vet man något om vem som ställer till problemen?
Det är väl en hyfsat hög medelålder på medlemmarna i HBK? Hur ändrar man beteende hos vuxna personer? Lagstiftning med konsekvenser för felaktigt beteende funkar väl ibland men sällan så där värst bra för sånt som inte är så där våldsamt kriminellt typ fortkörning och felaktiga parkeringar.
Debatt och diskussion kanske kan få nån att tänka till, när det dyker upp trådar där man kan tycka att tex hänsyn till andra inte har tagits, då är det väl läge att säga sin mening, helst på ett sätt som ger en förändring.
Att någon skulle läsa en CoC och då komma på att hen måste förändra sitt beteende, det kanske man inte kan förvänta sig. Men som ett inlägg i debatten kanske CoC skulle kunna funka.
Precis, det handlar om att delge erfarenheter, diskutera och förklara. Och på så vis i bästa fall förändra oönskat beteende. Detta till skillnad mot regelverk.Med snart 43 år i arbetslivet, varav ca 15 år som lärare/utbildare (i industrin) säger jag:
Det man inte vet, det vet man inte.
Det finns inget i verkligheten som heter "sunt förnuft".
"Sunt förnuft" funkar endast om alla inblandade har samma inställning, värdegrund, erfarenheter, åsikter, agenda osv osv ..................... ja ni förstår min poäng.
En instruktion om campinglivet, husbil, husvagn ,tält osv är enbart av godo!
Hur kan man annars skapa sig "samma inställning, värdegrund, erfarenheter, åsikter, agenda osv osv" = sunt förnuft om camping och hur det funkar, när man är helt okunnig? (vilket vi ALLA har varit någon gång under våra liv)
Precis så upplever jag det också, har alltid tidigare levt efter devisen, om att så länge jag inte skadar någon annan, så får jag väl göra som jag vill... men nu vete fasen längre, för nuförtiden så blir alla så kränkta för minsta lilla, så nu törs man knappt gå och tömma toakasetten utan att någon har en åsikt om det ocksåNär jag var yngre visste jag allt
Nu börjar jag inse hur lite jag vet