• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Scooter

Thoben

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
27457
Medlemskap
2024
Ja!... Jag har alko chassi och där satt ett orginal drag på från alko. Så jag byggde om "draget" och fick ett utdragbar ställ för min scooter...
Utdraget är fyrkantsrör 40x100mm av aluminin och 5mm tjock i godset.... Bör klara många 100- tals kg. :applaus:
Bra lösning. Jag får nog köpa förlängningen i mitt första inlägg, men resten bör man kunna fixa .... Har du nåt stöd mot bakstammen? Hur fixerar du scootern?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.306
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Bra lösning. Jag får nog köpa förlängningen i mitt första inlägg, men resten bör man kunna fixa .... Har du nåt stöd mot bakstammen? Hur fixerar du scootern?
Vad menar du med... Stöd mot bakstammen?
Scottern fäster jag med två spännband, ett runt varje hjul... Sen har jag ett spännband från packethållaren på scootern och högt upp på stegen baktill (se tidigare foto) och så har jag gjort en typ "boxhandske" som jag sätter på hantaget som är in mot husbilen, så där inte blir repor i lacken..
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Har idag en skylt i garaget som säger max 200 kg. Gäller det lastvikt för bakaxel eller hållbarheten för golvet i garaget?
Skulle gissa att det är en kombo.
Både en siffra på vad golvet klarar för utbredd last, ej ”punktlast”, samt en siffra som ska minska risken att bakaxeln inte blir överlastad.
 
Senast ändrad:

Thoben

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
27457
Medlemskap
2024
Vad menar du med... Stöd mot bakstammen?
Scottern fäster jag med två spännband, ett runt varje hjul... Sen har jag ett spännband från packethållaren på scootern och högt upp på stegen baktill (se tidigare foto) och så har jag gjort en typ "boxhandske" som jag sätter på hantaget som är in mot husbilen, så där inte blir repor i lacken..
Ok jag förstår. Det blir tillräckligt stadigt.
 

Thoben

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
27457
Medlemskap
2024
Skulle gissa att det är en kombo.
Både en siffra på vad golvet klarar för utbredd last, ej ”punktlista”, samt en siffra som ska minska risken att bakaxeln inte blir överlastad.
Hmm. Då klarar garaget teoretiskt vikten av scootern. Men är nog en bra idé att ha en ställning i garaget för scootern. Men det blir ju billigare. Enda nackdelen är att hårda prio måste till för platsens skull.
 

Thoben

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
27457
Medlemskap
2024
Skulle gissa att det är en kombo.
Både en siffra på vad golvet klarar för utbredd last, ej ”punktlast”, samt en siffra som ska minska risken att bakaxeln inte blir överlastad.
Låter troligt. Så ska jag ha en scooter i garget behöver jag en ställning som fördelar trycket på golvet. Finns ju ett antal scooterställningar, har dock inte hittat nån som fördelar trycket på ett bra sätt
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Finns ju ett antal scooterställningar, har dock inte hittat nån som fördelar trycket på ett bra sätt
Skulle gissa att det funkar bra med en hyffsat tunn U-profil, Fördelningen av vikten/lasten upphör ganska snabbt utifrån hjulens kontaktyta.
Dessutom har du bilens balkar under som håller "emot".
Har man något riktigt styvt, så försvann "viktbesparingen" på att ha den inne i garaget.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.885
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Låter troligt. Så ska jag ha en scooter i garget behöver jag en ställning som fördelar trycket på golvet. Finns ju ett antal scooterställningar, har dock inte hittat nån som fördelar trycket på ett bra sätt
Borde fungera med att lägga in en bit tunn marinplywood på golvet så fördelas vikten.
 
Senast ändrad:

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Det är den vikt som garaget totalt får belastas med, utbredd last, har inget med bakaxelvikten att göra!
Japp, men garageviken är troligen anpassad för att inte husbilen ska få allt för negativa köregenskaper.
Jämför med max kultryck på personbilar.

Om man jämför olika husbilar så varierar den tillåtna vikten i garaget mellan 100-350kg, på de jag sett.
Konstruktionen av garaget mellan dessa har varit väldigt lika.
Så något mer än bara hållfasthet i golv och underrede, har haft inverkan på de valda värdena.
Och lasten i garaget påverkar axellasten. Begränsar man lastvikten i garaget, så minskar man också risken för överlast i hjulaxeln.
Så jag tror fortfarande att den valda max lastvikten i garaget och axeltrycket har med varandra att göra.
 
Senast ändrad:

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Det ser inte ut som att nån i detta forum monterat en ramförlängning enligt bild.
Tittade under vår husbil. Nu har vi Alkochassi - och balkarna under garaget är väldigt likt.
Skarven är aningen annorlunda, men principen väldigt lika. Och det är original, så du bör inte få några bekymmer.
Ser ut att vara relativt lättmonterat.

Enda problemet, är väl om fästytan/platsen redan ör upptagen (av fabriksmonterade balkar).
 

Thoben

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
27457
Medlemskap
2024
Jo, den verkar inte svårmonterad. Kostar ca 5 papp + hållare till scootern från 12 tusen o uppåt. Fick hem scootern idag, den gick precis in i garaget. Så kanske lösning med scootern i garaget o kanske bord o stolar på cykelhållare är bättre lösning ur ekonomisk synvinkel
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Det måste vara bäst att ha den tyngsta lasten mot mitten och
det lättare längst bak. Vi har elrullstolen,28 kg, i bagagerummet
och en aluminiumlåda från Biltema på cykelstället. Detta är monterat
i balkarna under bilen och har en egen lysramp och skylt. I al. lådan
har vi grill, grillkol mm.
 
Toppen