• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta till Litiumbatteri

Stewe

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Tyresö
Hej
Vet att denna fråga varit uppe tidigare, men vi är pågång att ev. byta till litiumbatteri i bodelen. Men jag gick frågan av en arbetskollega om vårt elblock med internladdare klarar detta? Detta är inget jag direkt funderat på, men nu gör jag ju det…
Bilen vi har är en Burstner Nexxo family -09 med ett ebl99 under sätet…Vi har solceller på taket, köpt ny laddregulator då den förra inte ville vara med mer. Vi köpte en Victron smart solar MPPT 75/15 då denne skulle klara ett ev byte till litium. Batteriet vi funderar på att byta till är ett SBL Litium 150Ah…fick rådet att titta på ett med BMS system då detta skulle vara bättre för batteriet.

Så nu är frågan om någon vet ifall denna utrustning klarar av ett byte rakt av eller om det krävs ingrepp?
Här är en video när jag gör bytet i min bil. Jag hade samma frågeställningar och det viktigaste jag läste mig till var att det skulle vara en bra BMS och då har man kommit långt! Sen behövs det ställas in dip switchar osv.. har gjort en video om mitt byte kolla in den!

 
Toppen