• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta till Litiumbatteri

Peter Isfeldt

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
28939
Medlemskap
2022
Hej
Vet att denna fråga varit uppe tidigare, men vi är pågång att ev. byta till litiumbatteri i bodelen. Men jag gick frågan av en arbetskollega om vårt elblock med internladdare klarar detta? Detta är inget jag direkt funderat på, men nu gör jag ju det…
Bilen vi har är en Burstner Nexxo family -09 med ett ebl99 under sätet…Vi har solceller på taket, köpt ny laddregulator då den förra inte ville vara med mer. Vi köpte en Victron smart solar MPPT 75/15 då denne skulle klara ett ev byte till litium. Batteriet vi funderar på att byta till är ett SBL Litium 150Ah…fick rådet att titta på ett med BMS system då detta skulle vara bättre för batteriet.

Så nu är frågan om någon vet ifall denna utrustning klarar av ett byte rakt av eller om det krävs ingrepp?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Her finder du en vældig god artikel (på dansk) der fint forklarer hvorfor man skal ændre på sit ladeudstyr. Langt de fleste EBL klarer ikke at lade LiFePo4 korrekt.


Din solcelleregulator er fin, men du bør udtage sikringen for ladning i din EBL og få monteret en ladebooster i stedet


Hvis du har brug for 230V ladning, bør du også montere en lader der har LiFePo4 profil

 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej
Vet att denna fråga varit uppe tidigare, men vi är pågång att ev. byta till litiumbatteri i bodelen. Men jag gick frågan av en arbetskollega om vårt elblock med internladdare klarar detta? Detta är inget jag direkt funderat på, men nu gör jag ju det…
Bilen vi har är en Burstner Nexxo family -09 med ett ebl99 under sätet…Vi har solceller på taket, köpt ny laddregulator då den förra inte ville vara med mer. Vi köpte en Victron smart solar MPPT 75/15 då denne skulle klara ett ev byte till litium. Batteriet vi funderar på att byta till är ett SBL Litium 150Ah…fick rådet att titta på ett med BMS system då detta skulle vara bättre för batteriet.

Så nu är frågan om någon vet ifall denna utrustning klarar av ett byte rakt av eller om det krävs ingrepp?
Jag skickade i ett exakt sådant barteri. Tog bort säkringen för laddning på EBL och monterade en separat laddare. Det får säkert att använda EBLen men jag ville ha en effektivare laddare nu när batteriet kan ta emot mer laddning.

Ett litium utan BMS tror jag ingen kommer rekommendera.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Sticker ut hakan…. tror att dom flesta klarar sig med fritidsbatterier till en låg kostnad.
Verkar var dom som har mycket stor förbrukning (inkl inverter) som vill ligga i framkant som byter till litiumbatteri.
Litiumbatterier kommer vara dominerade i framtiden, men just nu är vi i början av utvecklingen.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Sticker ut hakan…. tror att dom flesta klarar sig med fritidsbatterier till en låg kostnad.
Verkar var dom som har mycket stor förbrukning (inkl inverter) som vill ligga i framkant som byter till litiumbatteri.
Litiumbatterier kommer vara dominerade i framtiden, men just nu är vi i början av utvecklingen.
Förstår hur du tänker. Men för mig som åker en hel del på vintern då inte solen ger så mycket, värderar jag att batteriet laddas på kortare tid högt. På så vis slipper jag köra elverket så länge
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.405
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej
Vet att denna fråga varit uppe tidigare, men vi är pågång att ev. byta till litiumbatteri i bodelen. Men jag gick frågan av en arbetskollega om vårt elblock med internladdare klarar detta? Detta är inget jag direkt funderat på, men nu gör jag ju det…
Bilen vi har är en Burstner Nexxo family -09 med ett ebl99 under sätet…Vi har solceller på taket, köpt ny laddregulator då den förra inte ville vara med mer. Vi köpte en Victron smart solar MPPT 75/15 då denne skulle klara ett ev byte till litium. Batteriet vi funderar på att byta till är ett SBL Litium 150Ah…fick rådet att titta på ett med BMS system då detta skulle vara bättre för batteriet.

Så nu är frågan om någon vet ifall denna utrustning klarar av ett byte rakt av eller om det krävs ingrepp?
Jag har bytt rakt av på två bilar. Laddningen från ebl funkar utmärkt. Även från bilens generator utan något "hokus pokus"...
I mitt fall har jag bms:er som inte låter batteriet bli överladdat.
Har man inte det bör man kanske ha lite saker runt om kring.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.991
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ett problem som kan uppstå är när man tömt sitt LFP och ansluter 230V till EBL = laddning start, är att det inte är säkert att EBL "hinner" ladda upp LFP till 100% innan EBL går över i underhållsladdning, styrs av spänningen i LFP, man kan ev. komma vidare genom att starta om laddningen genom att dra ur 230V sladden och sätta i den igen.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
En tanke från en okunnig, om man kopplar ur EBL och kör med en separat laddare på bodels batteriet hur blir det då med laddningen på startbatteriet?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.138
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
En tanke från en okunnig, om man kopplar ur EBL och kör med en separat laddare på bodels batteriet hur blir det då med laddningen på startbatteriet?
Detta varierar mellan olika typ av EBL,vissa ger laddning till startbatteriet andra inte,så rådet blir prova!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.885
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Annars brukar inte startbatteriet få lite ström i en husbil. Duktig laddning från generator när man kör
 

Peter Isfeldt

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
28939
Medlemskap
2022
Ett problem som kan uppstå är när man tömt sitt LFP och ansluter 230V till EBL = laddning start, är att det inte är säkert att EBL "hinner" ladda upp LFP till 100% innan EBL går över i underhållsladdning, styrs av spänningen i LFP, man kan ev. komma vidare genom att starta om laddningen genom att dra ur 230V sladden och sätta i den igen.
Ok! Har ju en solpanel som oxå genererar laddning…de två tillsammans kanske ändå räcker?
 

Peter Isfeldt

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
28939
Medlemskap
2022
Jag har bytt rakt av på två bilar. Laddningen från ebl funkar utmärkt. Även från bilens generator utan något "hokus pokus"...
I mitt fall har jag bms:er som inte låter batteriet bli överladdat.
Har man inte det bör man kanske ha lite saker runt om kring.
Ok! Men du har inte upplevt att Ebl ej hunnit ladda upp batteriet som Peter K skriver…

”Ett problem som kan uppstå är när man tömt sitt LFP och ansluter 230V till EBL = laddning start, är att det inte är säkert att EBL "hinner" ladda upp LFP till 100% innan EBL går över i underhållsladdning, styrs av spänningen i LFP, man kan ev. komma vidare genom att starta om laddningen genom att dra ur 230V sladden och sätta i den igen”
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.405
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nej. Men å andra sidan fricampar jag för det mesta och då ligger batteriet mellan 70 och 90% efter dagens körning.
Står bilen på stolpe under några dagar så blir batteriet ändå fullt.
I början kollade jag hela tiden laddningsnivån men var sällan under 50% så till slut tröttnade jag.
Nu kollar jag ett par gånger per säsong och batterierna funkar bra.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.405
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En tanke från en okunnig, om man kopplar ur EBL och kör med en separat laddare på bodels batteriet hur blir det då med laddningen på startbatteriet?
Laddningen från ebl är normalt bara 1A (underhållsladdning) så är startbatteriet ok gör det inte så mycket om det skulle vara så att det inte laddas via ebl.
 

Peter Isfeldt

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
28939
Medlemskap
2022
Laddningen från ebl är normalt bara 1A (underhållsladdning) så är startbatteriet ok gör det inte så mycket om det skulle vara så att det inte laddas via ebl.
Hej
Funderar lite på de byten du gjort till litium i bodelen…en annan är ju helt novis på detta. Men vi ska sätta i ett 150Ah litium i bodelen, den laddregulator som sitter ifrån solpanelen laddar även startbatteriet. Detta blir ju problem då startbatteriet är ett blybatteri (skulle absolut inte blanda batterityper sa killen på batterilagret), kan man bara hoppa över å koppla in den funktionen? Startbatteriet får ju ändå ladd när man kör, och hur funkar det när man står på strömplats på camping? Då går väl ladden genom EBL99 till båda batterierna? Borde ju inte heller gå i så fall…eller tänker jag helt fel? Är det så att jag kanske måste ha litium även på startbatteriet?
Tacksam för de svar du kan ge mig…
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.387
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Koppla ifrån. Lithium till start kräver mycket av BMS, men har du byggt eget batteri så går det att köra via polerna vid kris, men visst är det möjligt. Själv har jag aldrig förstått varför laddning till startbatteri är nödvändig om man har ett friskt startbatteri vilket man absolut bör ha.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.405
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Klart du kan ha parallell laddning kvar, du har ju det när generatorn går....
Det enda är att de olika batterityperna ska laddas lite olika men det har funkat för mig utan att byta en massa omkringliggande.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.387
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Klart du kan ha parallell laddning kvar, du har ju det när generatorn går....
Det enda är att de olika batterityperna ska laddas lite olika men det har funkat för mig utan att byta en massa omkringliggande.
Ja det har alltid fungerat för mig också men när man säger det så kommer ju "experter" som håller på med det dagligen och säger att det inte funkar. Jag börjar bli rädd för att komma med råd som kanske skiter sig i slutändan, trots att jag vet ett + hundratal där det fungerat med egenbyggda LiFePO4 batterier. Jag kommer dock att köra vidare med min installation utan vara rädd eller skämmas.
 
Toppen