• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Yttertemperaturmätare

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.900
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Min utetemperaturmätare i manöverpanelen/informationsdisplayen för tankar och el, har slutat att fungera. Den visar ett fast värde,"mer än" 60 grader, hela tiden. Är det någon som kan hjälpa mig med en diagnos och kanske en lösning!

Jag skrev in under husbilsdoktorn och fick det utmärkta svaret nedan av Wizard. Jag har nu ålat och hasat under bilen men kan inte hitta sensorn eller nån kabel som skulle kunna skvallra om var den finns. Är det någon som har en hint om var sensorn till utetempgivaren i informationsdisplayen kan finnas? Eller annan fundering kring problemet.



===============================Wizards svar inklistrat:
Eftersom den visar en temperatur är det förmodligen inte fel på instrumenter. Beroende på om sensorn är av NTC - (negativ temperatur coefficient) eller PTC - (positiv temperatur coefficient) typ så har du antingen avbrott eller kortslutning på kabeln till sensorn.
Troligtbis är det NTC, och då skall motståndet minska med ökad tenperatur.
Givetvis kan det också vara fel på själva sensorn. Leta reda på sensorn som brukar sitta längst fram bakom/under spoilern eller bakom grillen. Kolla om den eller dess kabel är skadad.
Man kan mäta sensorn med en ohm-meter. Motståndet skall ändra sig om man värmer eller kyler sensorn.
Det troligaste är att kontakterna till sensorn är oxiderade. I så fall rengör och spruta på WD40.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.900
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Yttertemperaturmätare

Tack för tipset Bertil. Det är ju en riktigt bra och skyddad plats för en utegivare. En bit ut från "huset" och värmen. Jag ska kolla.

:-/<rister
 
F

F.d. 25021

Guest
Sv: Yttertemperaturmätare

Jag tror inte givaren till yttertempmätaren vid bodelens elpanel sitter i spegeln. Fiats givare kan sitta där. Jag hade liknande fel. Displayen visade -21 oavsett temperatur. Kontaktade tillverkaren av elektroblocket Schaudt per mail och fick svar direkt att det är givaren eller dess kabel dom är skadad. De skickade reservdel mot faktura utan problem, kostade ca 300 har jag för mig. Lyckades aldrig hitta gamla givar placering så jag monterade nya i golvet bakom en chassi tvärbalk och allt funkar ibra igen. Lycka till!

/Jari
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.900
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Yttertemperaturmätare

Jag tror inte givaren till yttertempmätaren vid bodelens elpanel sitter i spegeln. Fiats givare kan sitta där. Jag hade liknande fel. Displayen visade -21 oavsett temperatur. Kontaktade tillverkaren av elektroblocket Schaudt per mail och fick svar direkt att det är givaren eller dess kabel dom är skadad. De skickade reservdel mot faktura utan problem, kostade ca 300 har jag för mig. Lyckades aldrig hitta gamla givar placering så jag monterade nya i golvet bakom en chassi tvärbalk och allt funkar ibra igen. Lycka till!

/Jari

Tack Jari! Anslöt du den nya givaren direkt i elektroblocket? I så fall var?
 
F

F.d. 25021

Guest
Sv: Yttertemperaturmätare

Det var lätt att hitta anslutningen bakom elpanelen där min temp display sitter tillsammans med tank och el mätare. Tog ur den gamla satte i den nya och det funkade. I min Schaudt manual kunde man se vilken kontakt det var.

/Jari
 
F

F.d. 16619

Guest
Sv: Yttertemperaturmätare

inne i hjulhuset eller inne kofångaren är ganska vanligt också. Det måste ju kunna strömma luft utan hinder samtidigt som den är skyddad.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.900
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Yttertemperaturmätare

Det var lätt att hitta anslutningen bakom elpanelen där min temp display sitter tillsammans med tank och el mätare. Tog ur den gamla satte i den nya och det funkade. I min Schaudt manual kunde man se vilken kontakt det var.

/Jari

Idag hade jag loss infodisplayen igen. Jag skulle dra en ny kabel till läslampor vid framstolarna och utnyttjade kabelgenomföringen som går bakom infodisplayen. Då kunde jag inte låta bli att dra i anslutningen till utetempgivaren igen. När jag tryckte den på plats kändes det inte som om kontakterna bottnade riktigt. Pillade med en nål i kontakten, varpå anslutningen kändes tajtare när jag tryckte in den i panelen. Så nu funkar eländet! Det verkade vara små plastrester i kontakten. Antagligen har den aldrig funkat. Det är ren slöhet att jag inte beställt ny givare. För en gångs skull var det bra att inte få tummarna loss!

Krister N
 
Toppen