Min utetemperaturmätare i manöverpanelen/informationsdisplayen för tankar och el, har slutat att fungera. Den visar ett fast värde,"mer än" 60 grader, hela tiden. Är det någon som kan hjälpa mig med en diagnos och kanske en lösning!
Jag skrev in under husbilsdoktorn och fick det utmärkta svaret nedan av Wizard. Jag har nu ålat och hasat under bilen men kan inte hitta sensorn eller nån kabel som skulle kunna skvallra om var den finns. Är det någon som har en hint om var sensorn till utetempgivaren i informationsdisplayen kan finnas? Eller annan fundering kring problemet.
===============================Wizards svar inklistrat:
Eftersom den visar en temperatur är det förmodligen inte fel på instrumenter. Beroende på om sensorn är av NTC - (negativ temperatur coefficient) eller PTC - (positiv temperatur coefficient) typ så har du antingen avbrott eller kortslutning på kabeln till sensorn.
Troligtbis är det NTC, och då skall motståndet minska med ökad tenperatur.
Givetvis kan det också vara fel på själva sensorn. Leta reda på sensorn som brukar sitta längst fram bakom/under spoilern eller bakom grillen. Kolla om den eller dess kabel är skadad.
Man kan mäta sensorn med en ohm-meter. Motståndet skall ändra sig om man värmer eller kyler sensorn.
Det troligaste är att kontakterna till sensorn är oxiderade. I så fall rengör och spruta på WD40.
Jag skrev in under husbilsdoktorn och fick det utmärkta svaret nedan av Wizard. Jag har nu ålat och hasat under bilen men kan inte hitta sensorn eller nån kabel som skulle kunna skvallra om var den finns. Är det någon som har en hint om var sensorn till utetempgivaren i informationsdisplayen kan finnas? Eller annan fundering kring problemet.
===============================Wizards svar inklistrat:
Eftersom den visar en temperatur är det förmodligen inte fel på instrumenter. Beroende på om sensorn är av NTC - (negativ temperatur coefficient) eller PTC - (positiv temperatur coefficient) typ så har du antingen avbrott eller kortslutning på kabeln till sensorn.
Troligtbis är det NTC, och då skall motståndet minska med ökad tenperatur.
Givetvis kan det också vara fel på själva sensorn. Leta reda på sensorn som brukar sitta längst fram bakom/under spoilern eller bakom grillen. Kolla om den eller dess kabel är skadad.
Man kan mäta sensorn med en ohm-meter. Motståndet skall ändra sig om man värmer eller kyler sensorn.
Det troligaste är att kontakterna till sensorn är oxiderade. I så fall rengör och spruta på WD40.