Jaha då är det min tur att skriva om detta ämne som säkert har berört de flesta av oss som har en gasoldriven kyl.... en dag när jag bytte gasflaska så vägrade kylen att starta (ingen låga trots gas) så jag började göra säkert som de flesta av oss som försöker fixa kylen.... rensa rören och den lilla packningen som är lätt att tappa om man inte ser upp... sota rören ... svära .... och som sista försök be en stilla bön till han där uppe att kylen skall starta
.... men vad jag än gjorde så vägrade kylen att starta.... och jag har just fyllt kylen med mat för minst en vecka.... jaha tänkte jag för nu återstår det bara enheter på kylen som jag inte har en aning om hur de fungerar eller om de inte fungerar alls....så fram med mer vektyg för det kan ju inte bli mer fel än vad jag har nu tänkte jag och började skruva av saker (se röda pilar) som säkert de flesta skulle drar sig för att göra....den elektriska ventilen har jag ingen aning om, om den fungerar eller inte så jag sprutade full med 5:56 in i båda hålen... på vinst eller förlust.... sen tog jag itu med de små rören och vinklen... försökte blåsa i dem för att se om gasen kommer fram.... till min stora förvåning så var det inte lätt att blåsa i den lilla 90º böjen... så jag försökte få in ett litet plaströr.... men se det blev genast stopp... så jag provade från andra hållet... och då gick det bra... men till min stora förvåning så fick jag ut ett litet "cigarrettfilter" ur röret se ena fotot... sen monterade jag tillbaka allt och provade starta kylen.... till min stora häpnad så startade den direkt.
och en fin blå låga brinner nu... Jag tror att detta "fel" är jag nog ensam om här på Hbk... och jag undrar vem kan ha viljat stoppa ett litet filter i mitt gasrör till kylen???? en sak vet jag att så länge jag har haft bilen så har ingen haft den möjlighet... det som återstår kan det vara de som monterade kylen?.... hur som helst så kan detta vara en tråd som den dag när ni har provat allt och kylen vägrar fortfarande att starta så kanske ni finner svaret här
I bland får man ha lite is magen..
och våga göra sånt som man annars inte vågar göra..
Kram Wovi & Peter

I bland får man ha lite is magen..

Kram Wovi & Peter
Bilagor
Senast ändrad: