• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

XP - Windows 7 - Windows 8

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Min gamla dator krånglar för mycket nu så jag köpte en ny idag. Operativsystemet i den är Windows 7 home premium och jag fick genast väldiga besvär att hantera det!

Kanske räcker det att ändra gränssnittet (heter det så) till classic! Finns det någon här som vet hur man gör det på Windows 7 home premium? Som det fungerar nu så är det väldigt förvirrande. I värsta fall kan jag kanske installera XP igen! :rolleyes:

Windows 7 home går att uppgradera till windows 8 pro för en rimlig peng men efter vad jag sett om den versionen så verkar det kunna bli ur askan i elden!

Synpunkter?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: XP - Windows 7 - Windows 8

Win 7 är den problemfriaste windowsversion jag upplevt hittills under min karriär från win 1.0 1985 och framåt.
På den tiden brukade man säga att det var en herrans tur att Bill Gates inte bestämde sig för att bygga bilar. Visserligen skulle dom bli oerhört snabba och gå att stoppa i fickan, men då och då skulle dom krascha ner i diket utan förklaring och utan förvarning....

Så hav tålamod och försök förstå. Så småningom kommer du att få din belöning.

Jag lever fortfarande på hoppet att jag ska gå samma öde till mötes när det gäller Android - men fan vet.....
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: XP - Windows 7 - Windows 8

Jodå, det finns på flera ställen "visningsalternativ" och "Layout"

Exempel: I kontrollpanelen kan du få tre olika alt under rubriken visning

I utforskaren har du massor av alternativ under rubriken layout

Du kommer snabbt in i det ... prova dej fram ... du kan alltid ringa en vän
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: XP - Windows 7 - Windows 8

Bara ovanan Jappe!
Om några dagar har du lärt dig att uppskatta 7:an och säkert 8:an när den kommer. Men visst kan det vara en del nyheter som man inte till en början förstår som tex Live Mail.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: XP - Windows 7 - Windows 8

Jag kör Windows 8 på en dator och inlärningströskeln till den är ganska hög.
Mest förvirrande är att startknappen är borta så man är tvungen att lära sig andra sätt att hitta programmen, det känns inte naturligt till att börja med när man är van att göra det via startknappen.
Men nu har jag lärt mig att trycka windowstangenten och börja skriva namnet på programmet. Då får man upp en lista med träffar. Windows-tangenten har fått en mycket mer framträdande roll i win 8. I tidigare windows finns en massa praktiska kortkommandon där (som [Win]+E för utforskaren, [win]+L för att låsa datorn, [win]+R för körmenyn och [win]+tab för att bläddra mellan program som några exempel) men nu måste man använda den för en del saker.

Och det tar ett tag att ta till sig (det som kallades) Metrogränssnittet (som mest är till för touchpaneler som tablets). Flera menyer kommer man åt genom att placera musen i skärmens hörnen, vilket även det är ovant i början och dessutom känns lite krångligt (jämfört med exempelvis högerklick).

Jag kommer nog att hålla fast vid Win 7 hemma ett bra tag. Jag håller med Roland om att det är det stabilaste Windows hittills och Win 8 är mer optimerad för tablets.

Det känns konstigt att de även skall släppa server OS i den stilen (windows 2012). Men man vänjer sig säkert vid detta också.

Det mesta ovan låter säkert som att jag sågar win 8 jämns med fotknölarna och så tyckte jag i början också. men efter att ha jobbat med det ett par veckor (och googlat en hel del efter bra genvägar) så börjar jag gilla det och kommer kanske så småningom uppskatta det nya och då kanske jag tycker att det är det bästa sedan skivat bröd, vem vet...

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: XP - Windows 7 - Windows 8

En signifikant skillnad XP och Win.7: s hantering av kringutrustning.

Men gör inga misstag nu i Win 7 förmågor, även om de är suveräna och många superlativ som sägs om dess avancerade funktioner, men när vi kommer till det mycket speciella du måste tänka på vad den tror' - efter att rationalisera rationaliseringen :rolleyes:
Så det är mer elementärt med XP - det är lättare att fuska.:)

Akta också av dess automastisk översättningar.
Ex. Program är inte program.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: XP - Windows 7 - Windows 8

Skivat bröd är det hemskaste som hänt sedan Eldkvarn brann! Ibland vill man ha en tunn skiva och ibland vill man ha en tjock skiva och ibland vill man ha en mellantjock skiva!

Jag lämnar tillbaka datorn och köper i stället en bra bildskärm med TV och använder min 10-tummare till den eller så köper jag en begagnad dator med XP!

Jappe
 
C

cheetah1

Guest
Sv: XP - Windows 7 - Windows 8

Windows 7 slår XP med hästlängder. Jag köpte (!) Windows 7 förra sommaren till min nya hemmabyggda dator, och jag kommer defenitivt inte uppgradera (?) till 8 nån gång snart. Att gå tillbaka till Vista eller XP är uteslutet, Vista = Välkommen till Sirapen, XP = Välkommen till tidigt 00-tal.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: XP - Windows 7 - Windows 8

Jappe!

Du kommer leva tillräckligt länge för att behöva ta åtminstone en uppgradering till...:)

Och jag är övertygad om att du, efter att ha slagits med 7:an ett tag, kommer (som jag) upptäcka att det var mycket väl värt mödan. Jag tvekade länge, men har nu uppgraderat på alla datorer. Så här bra har det aldrig varit...

Försök också att använda standard, och inte något XP-look-alike...

/Bertil
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: XP - Windows 7 - Windows 8

Win 7 är att föredra i de flesta fall, nära felfri och efter tänkande.
Anpassning av programmet kan göras automatiskt individuellt (som win xxx startar).
Win 7 är bra för ~ 90% av alla.

Vid speciella uppställningar gamla / nya och för dem som föredrar det välbekanta lay-outs, kan XP vara en lösning.

Microsoft stannar vedlikehåll XP i 2015 :(
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: XP - Windows 7 - Windows 8

Om jag har förstått dig rätt så önskar du "Classic Start Menu" i Windows 7 !?
Finns inte! . . . . . Eller? . . . . .
Ända sedan W95 har jag använt "Classic" och ända fram till Vista fanns den möjligheten men i 7:an togs det bort. Även jag var "förtvivlat" och saknade det enormt, men man vänjer (lär) sig!
Har kört W7 nu i tre år och saknar inte "Classic" längre.
På grund av din "förtvivlan" (jag kände igen din frustration), har jag dock letad och hittad en sida som kan hjälpa dig med "Classic" i W7. Själv har jag inte behovet längre så jag tänker inte ens försöka. Va inte "rädd" att försöka, allt du installerar går att avinstallera. Här är länken:
http://www.petri.co.il/classic-start-menu-in-windows-7.htm
VH Julian
 
C

cheetah1

Guest
Sv: XP - Windows 7 - Windows 8

Om jag har förstått dig rätt så önskar du "Classic Start Menu" i Windows 7 !?
Finns inte! . . . . . Eller? . . . . .
Ända sedan W95 har jag använt "Classic" och ända fram till Vista fanns den möjligheten men i 7:an togs det bort. Även jag var "förtvivlat" och saknade det enormt, men man vänjer (lär) sig!
Har kört W7 nu i tre år och saknar inte "Classic" längre.
På grund av din "förtvivlan" (jag kände igen din frustration), har jag dock letad och hittad en sida som kan hjälpa dig med "Classic" i W7. Själv har jag inte behovet längre så jag tänker inte ens försöka. Va inte "rädd" att försöka, allt du installerar går att avinstallera. Här är länken:
http://www.petri.co.il/classic-start-menu-in-windows-7.htm
VH Julian
Vaddå finns inte? Har på engelska, och då högerklickar man på skrivbordet, "Personalize", och "Windows Classic" och sen "OK".
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: XP - Windows 7 - Windows 8

Jappe titta på cheetah1:s inlägg det funkar jag provade nyss på min "kebnekaise" och har fått en klassisk skärm.
MVH Bjarne
:mh4:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: XP - Windows 7 - Windows 8

Vi talar väl om klassisk Startmeny och inte skrivbordsutseendet? Windows 7, Home Premium, Svenska!!!!

In Windows 7 and Windows Server 2008 R2 it is not possible easily revert to the original, Classic Start menu that was used since Windows NT 4.0 SP6a with IE 4 and the Active Desktop addition. The classic version was previously included in all MS operating systems, including Windows 95/98/ME/2000/XP/2003/Vista/2008. While in Windows XP and Windows Server 2003 we did get a new looking Start menu, it was still possible to right-click on it and in its Properties window, get it to use the Classic menu.
Why did Microsoft decide to remove the Classic Start menu option in Windows 7 and in Windows Server 2008 R2? I don't know. Personally, I like the new way the new Windows 7 Start Menu works, and have gotten used to it a long time ago.

VH Julian
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: XP - Windows 7 - Windows 8

Jag köpte en Grundig 19-tummare med inknödd TV och den fungerar riktigt bra. Det var faktiskt den första skärmen jag tittade på men missade att ansluta skärmen till datorn via VAG eller VGA eller vad det heter. Den gången kollade jag kvalitén på skärmen via ett USB-uttag och fick då sämre upplösning! Jag kör vidare med XP till döden inträder!

Jag har under resans gång kunnat konstatera att TV-dator-handlarna är lika tåliga som fotohandlarna!

Nu är ron i husbilshemmet återfunnen
kampen mot Windows 7 är vunnen!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: XP - Windows 7 - Windows 8

Jag är på väg söderut och tänkte då skriva en liten reseberättelse på vägen och då vill jag inte hålla på med att brottas med ett helt nytt system. Hade förhållandena varit annorlunda så hade jag säkert tagit upp kampen mot Microsoft men nu känns det felplacerat i tiden.

Därför flyr jag tillfälligt i stället för att fäkta illa!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: XP - Windows 7 - Windows 8

Skivat bröd är det hemskaste som hänt sedan Eldkvarn brann! Ibland vill man ha en tunn skiva och ibland vill man ha en tjock skiva och ibland vill man ha en mellantjock skiva! Jappe

I många norska matbutiker kan man skiva brödet själv i en fiffig mackapär. Fiffigt är också att man kan ställa in tjockleken själv. Första gången gjorde jag fel och fick lövtunna brödskivor som inte gick att lyfta från bordet Vi löste problemet på så vis att Lisa tog dubbla och jag tredubbla skivor vilket var den tjocklek som vi använder hemma.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: XP - Windows 7 - Windows 8

Jag är på väg söderut och tänkte då skriva en liten reseberättelse på vägen och då vill jag inte hålla på med att brottas med ett helt nytt system. Hade förhållandena varit annorlunda så hade jag säkert tagit upp kampen mot Microsoft men nu känns det felplacerat i tiden. Därför flyr jag tillfälligt i stället för att fäkta illa! Jappe

Jappe, gör nu inte om samma misstag som när du lämnade tillbaka iPhonen. Efter högst tre dagars användning med Windows 7 vill du aldrig ha tillbaka en seg gammal dator som dessutom är bestyckad med en ålderdomlig XP.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: XP - Windows 7 - Windows 8

Först brödproblematiken! Vi äter bara en brödsort nuförtiden och det är detta lågkolhydratbröd som är vansinnigt gott och skivat i alldeles lagom tjocka skivor, faktiskt! Tack Wizard!
(Jag har gått ner ett par kg på ett par veckor nu trots att jag mer eller mindre vräkt i mig god mat under den tiden! Samma sak med GB! Sockersuget helt borta, konstigt nog!)

öbrö.jpg

Vad gäller returen av Iphonen så betraktar jag inte det som ett misstag och när det gäller Windows 7 så väntar jag nog lite till innan jag ger mig ut på så djärva, omstörtande och våghalsiga "uppgraderingar"! Det gäller bara att inte reta XP med besvärliga kommandon så sköter hon sig ganska bra!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen