• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wynen gasoltank

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Har tänkt att låta montera en Wynen gasol tank.
Vill ha tips om var man kan få detta gjort.

Är för närvarande i Spanien,tänkte få det gjort på hemvägen i vår.
Om någon har någotsånär aktuellt pris vore bra.

Tar tacksamt emot alla tips.:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Wynen gasoltank

Tankflaske er en sak som monteres i stedet for en P11 - en tank som monteres under bilen en annen og noe mer komplisert sak å montere. En tankflaske med monteringsutstyr kjøper du og skrur fast selv, en tank får du lettest montert hos Wynen i Viersen.

Avtal dag og kom dit på kvelden dagen før, de har oppstilling for et par husbiler ved verkstaden. Dagen starter med at dere blir enige om størrelsen på tanken etter at en teknikker har målt ut hvilke muligheter det er på din bil. Bilen inn på verkstaden og tank med tilbehør monteres - ta gjerne med fjernavleser av tanknivå!

Mens jobben gjøres kan dere ta en rusletur rundt i byen og husk å ta ut kontanter - om ikke firmat nå har fått orden på muligheten for Visa eller Mastercard!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Wynen gasoltank

Nya bestämmelser! Numera måste installationen göras av fackfolk, åtminstone i Tyskland! Jag vet inte hur stor extrakostnaden blir. En halvtimme borde räcka och det blir nog inte så dyrt.

Jappe
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.428
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Wynen gasoltank

Olika företag kan påstå mycket på sina hemsidor! Jag är intresserat av det lagliga dokumentet som beskriver förbudet!
Einbaubeispiel-mit-Filter.jpg
Det "fackmannamässiga" ormboet på bilden imponerar inte heller! Att "fackmannen" monterar påfyllningen innanför dörren strider direkt mot kommande lagregler, då kunde den likaväl monterats direkt på flaskan!
Vid påfyllning kan gas frigöras vid på- och bortkoppling av fyllhandtaget. Dessa gaser skall hållas utanför husbilen!
Ett nytt regelverk om montering av fasta LPGinstallationer är på gång i några europeiska länder men har, mig veterligen, inte trädat i kraft ännu.
Den som vet mera får gärna informera oss.
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.428
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Wynen gasoltank

Glömde en sak!
Det gasfilter som sitter monterat på en av flaskorna tar nästan helt bort gaslukten. Meningen med gaslukten är en säkerhetsmarkering! Tar man bort den märker man inte med näsan om det läcker eller uppstår något fel.
Se upp för filter som tar bort gaslukten!
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.428
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Wynen gasoltank

Nu är jag inte hundra men jag har för mig att det finns glycerine i LPG för att smörja motordelar vid förbränningen. Det är riktigt att filtret tar bort "glycerinet" (eller vad det nu är?). Men enligt uppgift från flera återförsäljare av gasfiltren tar det även även bort ca 90% av etylmerkaptan som tillsätts gaser (batan/propan) för att lukta illa. Det är tydligen mycket svårt att separera glycerinet från etylmerkaptan. I vanliga påfyllbara inbytes gasolflaskor finns inte det problemet för där finns bara etylmerkaptan och ingen glycerol (propantriol)
Julian
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Wynen gasoltank

Vi monterade en tank hos Wynengas i Fierzen ( nära Düsseldorf) för ett år sedan.
Betalade ca 5000 inkl flera kopplingar/adapters för olika länder samt ett filter mot "oren" gas ,vilket man tydligen kan få i bl.a. Spanien.

Monteringen gick pa ca 1 tim.

De bjöd dessutom på ställplats med el över natten.

Allt mycket proffsigt och seriöst med bla certifikat avs montering mm.

Vi har haft stor nytta av denna tank både utomlands och här hemma.

Lasse W
 
Toppen