• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

windows sväller....

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
min c partition har svällt till 33gb trots att enbart google chrome och adobe
är installerat. windows egen rensning gör ingen nytta.
nån som har nåt tips vad man kan göra, eller är det bara att blåsa disken?

tack på förhand (för tips)
leif
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: windows sväller....

Om det är win 7 eller nyare så äter windows upp allt mer utrymme pga uppdateringar. Förr kunde man rensa bort de återställningsfiler som skapats men det går inte längre.
Ccleaner är bra på att rensa bort överflödiga filer som windows egen rensningsfunktion inte klarar.
--Beroende på nedladdningssite du hämtar ifrån, så kan du få förslag på någon toolbar eller liknande. Se till att avmarkera allt sådant!!!!

Det kanske inte är windows som tar plats, det kan vara annat. Testa Spacesniffer, det är ett program som visar alla mappar på valfri disk som en "tree map". Dvs du dser all data i klossform och ju större mapp desto större kloss. Sedan går det att gräva sig ner i strukturen och se vad det är som tar upp plats.

Jag använder det ofta i jobbet.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: windows sväller....

Om du använder LiveMail-programmet så lägger det breven på c: vilket brukar bli åtskilliga gb.
Går lätt att flytta detta till annan disk. Googla.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: windows sväller....

Är dom programmen ofarliga att ladda ner tror du ?

Nedladdningen är helt ofarlig. Problemet är att vissa nedladdningssiter, som exempelvis download.com, packar om installatören. Det innebär att du under installationen får ett förslag på att installera en extra verktygslist till exempel.
Om man bara läser vad det står och avmarkerar dessa rutor är det inga problem. Spacesniffer ligger direkt på utvecklarens sida och behöver inte ens installeras, så den behöver du inte vara på din vakt för alls.

Via den länk jag gav ovan till ccleaner brukar man slippa sånt också, men man skall inte vara för säker. Tyvärr finns inte ccleaner på ninite längre, annars är det alltid mitt förstaval för nedladdning av verktyg. De som finns där är garanterat säkra (länk i min signatur) Det finns andra verktyg där som gör samma sak som ccleaner men jag tycker inte det är lika bra.

//Stefan
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: windows sväller....

Apropå Diskrensning m.m.
Jag har sedan ett par år Antivirusprogrammet Norton 360.
Det har många bra funktioner förutom virusskyddet.
Bl.a. gör det med jämna mellanrum: Diskrensning, tar bort temporära
Windowsfiler, Internet Explorerfiler, Internet Explorerhistorik och
Rensning av Registret.
Det verkar fungera bra för rätt som det är har det frigjort 1 och ibland
2 GB från Hårddisken.
Sen kanske det finns enstaka program som är ännu effektivare för
enstaka uppgifter eller vad säger t.ex. STACT?
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: windows sväller....

Det finns många program för att rensa datorn. Både manuellt och automatiskt. Vilket man väljer är oftast en smaksak. Har man hittat ett som fungerar, så fortsätt med det.

Norton är något jag personligen alltid avinstallerar om det finns på en ny dator. Men det skall erkännas att det mest är av gammal vana nuförtiden. Har läst att det numera är ganska bra, men förr tog det massor av kraft och jag hade då mer problem med det än med virus...
Men som sagt, vad jag läst så har de fått bukt med alla de problemen nuförtiden.

//Stefan
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: windows sväller....

Det finns många program för att rensa datorn. Både manuellt och automatiskt. Vilket man väljer är oftast en smaksak. Har man hittat ett som fungerar, så fortsätt med det.

Norton är något jag personligen alltid avinstallerar om det finns på en ny dator. Men det skall erkännas att det mest är av gammal vana nuförtiden. Har läst att det numera är ganska bra, men förr tog det massor av kraft och jag hade då mer problem med det än med virus...
Men som sagt, vad jag läst så har de fått bukt med alla de problemen nuförtiden.

//Stefan

Ja man har verkligen kommit till rätta med de problem som fanns förut.
Norton tar numera så lite kraft att det inte märks.
Det arbetar endast då Datorn är inaktiv.
I tester är det nästan alltid en vinnare.
Jag har då aldrig haft några problem med mitt program.
Och som sagt all rensning sker automatiskt.
Vad kan man mer begära?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: windows sväller....

Hejsan, ligger inte backupprogrammet som du har, (och som gör kopior av innehållet på hårddisken), och gör backupper automatiskt ibland utan din vetskap. Om den bara gör nya kopior utan att ta bort tidigare så kan kopiorna ta större utrymme än själva programmen efter ett tag. Funkar allt ok. så kan man ta bort gamla kopior och spara det senaste.

Du skulle behöva ett program som kollar disken och visar alla filmappar som ligger på den.

På min dator när programmet har letat genom datorn så ser jag förutom det man förväntar sig även sådant som man inte verkar betrodd med, bl.a.

C.......C:\RRbackups\.......32,23GB......Filmapp

Om det finns flera så blir de numrerade C, C1, C2 o.s.v.

Försök att hitta programmet som gör, och man själv kan göra bakup/säkerhetskopior med, för där bör du kunna se och ev. ta bort äldre kopior som inte behövs längre, och då kan du klara dig utan sökprogrammet. Efter att ha tagit bort ev. onödiga kopior så är det lämpligt att göra en defrag. av hårdisken så den blir lite bättre upplagd.

Men säkerhetkopieringen är ofta lite olika och bundet till program från datortillverkaren. Så som vanligt är det väl bäst att tillägga.............Det kan säkert vara något helt annat också :D.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen