• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Windows 8

F

F.d. 15776

Guest
Fnns det något sämre än Windows 8. Man kan bli idiot för mindre när man jobbar med det, eller man kanske är det när man inte begriper sig på det.
Kan man avinstallera det och lägga in W7 istället?

Bengt
 

NovaCapella

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022
Sv: Windows 8

Sökte lite och det går tydligen att göra om än inte så lätt! Hittade bl a denna sida:
PCMAG

Jag var själv mycket missnöjd med 8.0 eftersom den ofta frös i 10 min eller så. 8.1 har hittills funkat bra.
Lars-Ove
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Windows 8

IObit Start Menu 8 for Windows 8 Free download, Bring Windows 8 Start Menu back fungerar fint både för Windows 8 och 8.1 och det ger dig ett Windows 7 utseende inklusive kontrollpanel etc. Programmet känner själv av om du kör en Svensk version av Windows och menyer etc är på Svenska (om man inte väljer annat).
Utan pekskärm är Metrogränssnittet faktiskt rätt enerverande tycker jag, trodde jag skulle vänja mig, men jag fattar liksom inte riktigt vitsen att ha megastora rutor o klicka på och program (eller appar som MS numera väljer att kalla det) som har ett helt annat avskalat utseende när man kör det via Metro...
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Windows 8

Efter att ha återinfört start-knappen i Windows 8.1, kommer Microsoft troligen att ta nästa logiska steg i nästa Windows-version
som gör att start-menyn kommer att finnas som option.
Kodnamnet för nya systemet är "Threshold" och omfattar uppdateringar för Windows , Windows Phone och Xbox i ett operativsystem.
Uppdateringen kommer troligen till våren 2015.
De flesta som använder W7 idag utnyttjar bara en bråkdel av kapaciteten...:confused:
Classic-skalet fungerar annars bra till W8...

Finns hur mycket inlärningsvideos för W8 som helst...om man orkar titta.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Sv: Windows 8

Hur hittar man inlärningsvideos för windows 8?
Jag har letat men tydligen på fel ställe.
Jag skaffade ny dator med w8 i höstas. Använder både nytt och gammalt utseende.
Tycker dock att det känns som en återvändsgränd att fortsätta med det gamla.
Vill lära mig så mycket som möjligt om w8.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Windows 8

W8 och 8.1 är ju super smidiga att arbeta med, samt att det startar supersnabbt från SSD eller från viloläge. Jag har lagt in 8.1 i alla burkar jag jobbar med, vilken otrolig förbättring i prestanda och användarvänlighet :)

Viktiga knappar som jag dagligen använder är följande:

Widows knapp + X = ger en bra meny för system hantering
Widows knapp + D = ger dig skrivbordet efter dator start
Widows knapp + E = Ger dig Utforskaren

Dessa kombinationer är de jag finner mest användbara just nu.

efter ett tag så har man lagt de viktigaste proggen på skrivbordet och övriga "appar" kan man smidigt sortera på Start sidan. Fördelen som jag ser det är att man smidigt kan "hoppa" mellan flera olika fönster och appar.


//Freddy
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Windows 8

Till Freddys kortkommandon kan jag lägga till
Win+ Q som söker bland program och appar. Jämför med Win+F som söker bland allt.

Har testat classic Shell, men hade lite svårt för den. Provade idag den som Ice-Man rekomenderade, men den visar reklam av och till, så den tog jag bort igen.
Nu provar jag betalprogrammet Stardock Start8 istället och det känns hittills riktigt bra. Väl värt 32kr ($5) i så fall.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13415

Guest
Sv: Windows 8

Jag har Win 8 med PC och pekskärm. Då är operativsystemet alldeles utmärkt. Som tyckte jag som ni att det var ett skämt utan pekskärm. Sen blev 8.1 så klart ännu bättre.

Är övertygad om att Win 8 är gjort för touch screen!

Gott Nytt År!
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Windows 8

Ka det fungerar bättre med touch, men det är trist att de skapat ett operativ som är en kompromiss mellan touch och vanlig PC.
Bäst blir det om man använder både touch, tangentbord och mus beroende på uppgift.

//Stefan
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Windows 8

Har en liten Asus med touch...W8 fungerar men inte optimalt.
Men som sagt bättre kommer. Microsoft har fått en del att tänka på.

Kom att tänka på att XP-inte får någon säkerhetsuppgradering och stöd om några månader...
många äldre stationära sitter idag med xp...kanske w7 är ett bättre alternativ istället för w8.

Supporten upphör för Windows XP - Microsoft Windows
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Windows 8

Har testat classic Shell, men hade lite svårt för den. Provade idag den som Ice-Man rekomenderade, men den visar reklam av och till, så den tog jag bort igen.
//Stefan

Reklam?!?! Jag har i och för sig en äldre version (v1.3.0.323) men jag har aldrig fått upp nån reklam. Kanske nån dumhet de börjat med i senare versioner?
Hade jag vetat att det var reklam i den så hade jag inte rekommenderat den!
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Windows 8

Jag har Win 8 med PC och pekskärm. Då är operativsystemet alldeles utmärkt. Som tyckte jag som ni att det var ett skämt utan pekskärm. Sen blev 8.1 så klart ännu bättre.

Är övertygad om att Win 8 är gjort för touch screen!

Gott Nytt År!

Men - jag vill inte ha en massa petande på skärmen! Den ska vara ren, inte full med fingeravtryck...
Jag tycker mus och tangentbord funkar bra i dagsläget... Men Windows 8 är definitivt gjort för pekskärmar!
Däremot börjar vi snacka nytta med W8 när man tittar på dockningsbara surfplattor med full Windows 8 version som t.ex. Fujitsu Stylistic Q702, Toshiba Portege Z10T, Samsung Ativ Tab eller Microsoft Surface Pro 2.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Windows 8

Reklam?!?! Jag har i och för sig en äldre version (v1.3.0.323) men jag har aldrig fått upp nån reklam. Kanske nån dumhet de börjat med i senare versioner?

Kan mycket väl vara så. Jag har för mig att jag använde ett annat av deras verktyg för något år sedan, som var rintigt bra. Men efter en uppdatering började de poppa reklam för deras andra produkter emellanåt - inte ofta, men ibland. Men för mig var det för ofta... :)
Så uppdatera inte. :/

//Stefan
 
Toppen