• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

windows 8

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: windows 8

Kanske 2500+479 plus någon hundring eller samma pris som för en laptop med Windows 7.
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Sv: windows 8

Ja, open office funkar. Men vet någon hur man löser problemet med skärmupplösning för notebook.

Mvh
Nenne
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: windows 8

Teddi, ställplatsappen, var hittade du den? berätta gärna om du hittar nåt mer som är bra. :)

mvh jocke
 
T

Teddi

Guest
Sv: windows 8

Ja, open office funkar. Men vet någon hur man löser problemet med skärmupplösning för notebook.

Mvh
Nenne

skärmupplösningen är de stora gisslet,,de gäller o ladda ner till just den datan man ska använda w-8,,
ock då får man reda på vad som är kompatibelt eller inte,,
men vi fick hjälp från en hacker i USA,,
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: windows 8

Hej!

Jag köpte nyligen en ny laptop med win 8 installerat.

Tycker att det inte var någon bra grej för mig.

Ett helt annat tänk blir det.

Och jag kände att detta var verkligen inget för mig!

Jag testade i flera dagar och slet mig i håret.........

Det är ett alldeles för stort steg ifrån 7:an till 8:an....i mitt tycke!

Många tycker säkert att win 8 är bra, men inte jag.

Appar i telefoner är ju helt ok.....men inte i en dator enligt mig.

Jag nedgraderade datorn till win 7, och nu trivs jag igen.

Men detta är ju bara min åsikt!;)

Lycka till!

Ha det gott!


Men du har ju 7:an i botten bara att trycka på f4.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: windows 8

Open Office finns fortfarande. Men vill man ha ett öppet och gratis alternativ för framtiden så är det bättre att satsa på Libre Office då det utvecklas snabbare. De flesta av Open Office utvecklare gick över dit efter att Oracle blev ägare...

LibreOffice

//Stefan


Kan man använda Libre Office i iPad? Verkar finnas för MacOS, men IOS?

jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: windows 8

Ett alternativ till Windows 8 är Googles nya operativsystem Chromebook.
Då pratar vi betydligt lägre priser på laptops.

image.jpg
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: windows 8

Kan man använda Libre Office i iPad? Verkar finnas för MacOS, men IOS?

jyrki

Nej, inte vad jag vet. Jag rekommenderar CloudOn, som jag läste mycket positivt om. Nu har jag inte SÅ mycket behov av att redigera och läsa Word dokument på iPaden, så jag har inte testat den jättemycket än. Men den fungerar perfekt så långt jag testat och är dessutom gratis.

Den kopplas samman med DropBox, Box, Google Drive och/eller Skydrive. Så man kan lagra dokument ganska fritt.

mzl.dskbuvay.480x480-75.jpg

(Fast nu har jag dåligt samvete att vi hamnat långt utanför ämnet Win 8... :) )

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: windows 8

Första gången jag ser det. Hur är det med program? Vad kan den köra?

Det är byggt för att köra det mesta i webbläsaren (Chrome).
Detta verkar ligga i tiden då allt fler program levereras som onlinetjänster som klarar allt mer.
Så jag förutsätter att Google docs fungerar perfekt, men också Microsoft Office 365 och allt annat webbaserat.

Vad som inte lär fungera är att installera windows eller Mac program. Möjligt att en del Linux program kan användas, men jag undrar jag.

Här kan du läsa en artikel där de tittar närmare på den.

Inte omöjligt att detta är framtiden. Spara allt online istället för lokalt och allt fler program fungerar allt bättre direkt i webbläsaren.

//Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: windows 8

Första gången jag ser det. Hur är det med program? Vad kan den köra?

Ungefär så här skriver Wikipedia:
En Chromebook är en dator som kör Google Chromes operativsystem som grundar sig på Linux. Chromebooks är kända för jämförelsevis låg kostnad och snabba starttider. De är utformade för att användas anslutna till Internet och använder program eller appar som finns på Internet snarare än traditionella PC-program som Microsoft Office och Photoshop som finns på själva datorn.

De första Chromebooks till försäljning var Acer och Samsung och tillkännagavs vid Google-konferensen i maj 2011 och började skeppas den 15 juni 2011. Lenovo och Hewlett Packard kom in på marknaden i början av 2013. Åtta modeller av bärbara datorer har introducerats hittills samt en tre stationära modeller, kallade "Chromeboxes".

Chromebooks säljs främst online, både direkt från Google och från företagets partners. 2012 hade skolorna blivit den största kundkategorin. Med den tredje generationen Chromebook breddade Google sin marknadsföringsstrategi för att inkludera första gångens datoranvändare och hushåll som köper en extra dator.

Kritiska röster höjdes över de två första generationernas Chromebook som jämfördes med fullt utrustade bärbara datorer som kör Microsoft Windows. Denna kritik har tystnat med den tredje generationens Chromebooks som är prissatta betydligt lägre.

I oktober 2012 skriver Simon Phipps i InfoWorld att Chromebooks förmodligen är den mest framgångsrika Linux / bärbar datorn som vi har sett hittills.
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Sv: windows 8

Ett tips är att ladda ner windows 7starten Classic Shell.
hämtas gratis på www. classicshell.sourceforge.net
installera och du har alla win 8 förbättringarna i datasystemet men kan känna igen dig på startmenyn, skrivbordet som vanligt mm.
lycka till
Carl-Axel
 
Toppen