• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wifog (3?) mot Net1

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Står i hamnen i Bengtsfors og sammenligner de nett jeg har tilgang til:
Wifog som bruker 3 sitt nett ga nedlastning på 0,42 Mbit/s
Net1 via en gammel D-35 router ga nedlastning på 1,72 Mbit/s
Universal på telenor sitt nett med 1 Mbit/s begrensning ga 0,40 Mbit/s

Bra jeg fortsatt har reservesambandet med meg :D:D
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Wifog (3?) mot Net1

Ystad vid reningsverket just nu
Fogg gratiskort. (3) 5,82
Net 1 nya routern D99. 2,92
Båda klart godkända för lite surf på kvällkvisten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Wifog (3?) mot Net1

Hadde ikke med Fogg kortet i dag, men hjemme i Långed pleier det og Wifog å få samme tall - litt over Net1. Men i vårt komunesentrum var Net1 klart best - og det fra samme mast som vi bruker en mil lengre vekk hjemme.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Wifog (3?) mot Net1

Disse forskjeller kommer av flere saker, er de få abonenter som bruker et nett så kan disse få en meget bra hastighet. Er det fullt av brukere så kan det stoppe helt opp som for Net1 i Gbg :rolleyes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Wifog (3?) mot Net1

Ja det er klart at Net1 funker bra der det ikke er overbefolket - som vestkusten. Det forundret meg at 3 var så tregt midt i tettbebyggelsen i komunsetret Bengtsfors - den gir noe bedre resultat i Dals Långed.

På den andre siden så bruker jeg en D-35 på Net-1 og den støtter ikke de raskeste overføringene slik som R-90 (tror det var rett betegnelse på den nyeste routeren fra Net1).

Ser at Ice Norge nå har startet på oppgraderingen til LTE på alle frekvenser. De har alle frekvenser utenom 900 med i sitt nye oppsett og går rent ut med LTE fra 450 til 2200 - ennå er det ren testdrift, routere og modem for alle bånd er ikke vanlig handelsvare på omlag ett års tid.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Wifog (3?) mot Net1

......
På den andre siden så bruker jeg en D-35 på Net-1 og den støtter ikke de raskeste overføringene slik som R-90 (tror det var rett betegnelse på den nyeste routeren fra Net1).
.......

Du har säkert rätt - skrev ur teflonminnet utan att kolla mot fakta...:oops:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Wifog (3?) mot Net1

Jag bor ju i Snapphanebygden och där fungerar inte 3G/4G så bra men det kommer kanske i framtiden. Net1 är ju ett NMT-nät och täcker faktiskt 90% av Nordens yta - inte bara där folk bor i tätorter. Nu till några praktiska mätningar.
På taket har jag en antenn för Net1 och en MIDI-antenn för 3G/4G:

antenn.JPG

I husbilen har jag två routrar, TRE's Huawei E5776 samt Net1's R90.
Jag har bara en router igång åt gången för att inte störa mätningarna:

modem.JPG

1. Hemma. Det är först på senare år vi har fått förbindelse med 3G/4G men Net1 har fungerat hela tiden. Såhär såg det ut idag:
Hemma TRE.jpg Hemma Net1.jpg
TRE till vänster och NET1 till höger

2. Tar husbilen och kör ut på riksväg 21 mellan Helsingborg och Hässleholm. Parkerar på en rastplats 110m över havet. Såhär såg det ut idag:
Snapph TRE.jpg Snapph Net1.jpg
TRE till vänster och NET1 till höger

3. Kör närmare TRE's sändarmast vid Förmedlingscentralen i Tyringe och stannar på deras ställplats. Såhär såg det ut idag:
1 km fr sändare.jpg


3 km från sändaren med riktantenn kommer jag upp i 25/15 Mbit/s.
Man måste stå nära en sändare för att få effekt av 3G/4G medan Net1 levererar godtagbart internet på långa avstånd.
Jag har TRE som huvudalternativ och NET1 som reserv.
 
Senast ändrad:
Toppen