• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Wifi

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Väldigt mycket tycke och smak. 5G eller 4G LTE?

Jag förutsätter att du menar med "inbyggd" antenn 4G TP link MR600 är en fullt fungerande 4G LTE som jag och många har använt till belåtenhet.
Tänker du på 5G så är de ju dyrare men de har ju börjat gå ner i pris. WIFI.se har ju en som verkar trevlig Hybrid Traveller - Portabel 5G router med backup batteri i över 6 timmar - WIFI.SE och där har vi ju även rabatt genom klubben.

Själv har vi bytt från Archern till en sådan här Wifi Performance 5G med fullt kabelpaket och 5G takantenn – Utan SiM vi hade ju redan yttre antenn så det var enkelt att koppla den där. Fördelen med denna (Teletonika) är ju att den kan ha 2 simkort, speciellt smidigt om du ska ha den utomlands men allt är ju förståss en kostnadsfråga.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg har denne:

Men undersøg nettet in den du køber. Der findes mange forskellige priser derude.

J-Sixten

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Jag hade samma fundering som ”kul på hjul” i höstas. Tyckte då att wifi.se 5g router med takantenn var lite för dyr.
Tittade även på Starlink som då kunde få för 3000-4000 kr men jag hittade inget färdigt fäste för takmontering. Och månadskostnden för obegränsad trafik med Starlink höjdes då till ca 900kr/mån för de månder man använder den.
Så jag har denna vinter, ute i Europa, i Tyskland, Frankrike men mest Spanien och Portugal, använt en LTC 4g router med takantenn från wifi.se .
Det har fungerat mycket bra, bara vid några enstaka tillfällen har det ”buffrat” några korta stunder när man streamat svensk TV. Även när det var så dålig täckning att mobiltelefonen inte fungerat så hade vi bra mottagning med 4g-rotern via takantennen. Nu har LTC släppt en 5g router som finns hos flera handlare för mellan 3100-3900kr. Komplett med antenn 4000-5000kr. Det verkar vara ett prismässigt bra val just nu. Men jag vet inte hur bra den är jämfört med andra mobila 5g routrar?
Men ett ”fenomen” som vu upptäckte var att routern drog Gb även när den inte användes. På en kvälls TV-tittande gick det 4-5 Gb men om routern var påslagen över natten kunde det gå ytterligare 5-10Gb. Jag vet inte om detta är specifikt för LTC eller om alla routrar ligger och ”roamar” och drar Gb även när dom inte används? Så vi gjorde så att vi slog på routern när vi skulle titta på TV, eller göra något annat på internet, och stängde av den direkt när vi inte behövde den. Hemma i Sverige har vi obegränsad mobil internet men utomlands blir det ju begränsat så man måste ju hushålla med sina Gb :=) //J-S

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag hade samma fundering som ”kul på hjul” i höstas. Tyckte då att wifi.se 5g router med takantenn var lite för dyr.
Tittade även på Starlink som då kunde få för 3000-4000 kr men jag hittade inget färdigt fäste för takmontering. Och månadskostnden för obegränsad trafik med Starlink höjdes då till ca 900kr/mån för de månder man använder den.
Så jag har denna vinter, ute i Europa, i Tyskland, Frankrike men mest Spanien och Portugal, använt en LTC 4g router med takantenn från wifi.se .
Det har fungerat mycket bra, bara vid några enstaka tillfällen har det ”buffrat” några korta stunder när man streamat svensk TV. Även när det var så dålig täckning att mobiltelefonen inte fungerat så hade vi bra mottagning med 4g-rotern via takantennen. Nu har LTC släppt en 5g router som finns hos flera handlare för mellan 3100-3900kr. Komplett med antenn 4000-5000kr. Det verkar vara ett prismässigt bra val just nu. Men jag vet inte hur bra den är jämfört med andra mobila 5g routrar?
Men ett ”fenomen” som vu upptäckte var att routern drog Gb även när den inte användes. På en kvälls TV-tittande gick det 4-5 Gb men om routern var påslagen över natten kunde det gå ytterligare 5-10Gb. Jag vet inte om detta är specifikt för LTC eller om alla routrar ligger och ”roamar” och drar Gb även när dom inte används? Så vi gjorde så att vi slog på routern när vi skulle titta på TV, eller göra något annat på internet, och stängde av den direkt när vi inte behövde den. Hemma i Sverige har vi obegränsad mobil internet men utomlands blir det ju begränsat så man måste ju hushålla med sina Gb :=) //J-S
En router skall inte dra GB när den inte används ,jag har min på dygnet runt utan problem.

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Om du har telefoner, paddor, PC uppkopplade mot routern så kan det ju vara så att ett antal appar uppdateras och att det är det som drar GB. Råkade själv ut för detta. Numera slår vi av alla appuppdateringar när vi är utanför Sverige.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det är inte så att du har en dongel, TV hub, Cromecast eller liknande sak som tillbehör till din TV för att se TV via data.
Det förordas ju ofta att man skall ha separat USB matning tlll dongel'n så den är vaken när man startar TV'n. Men många av dessa lösa donglar t. ex. den man nu får från BOXER för datasänd TV som kallas Hub mini ligger då "avstängd" men strömförsörjd och sänder skärmsläckningsbilder som skall skona bildskärmen på TV'n om den är på när hubben inte sänder program utan är i viloläge. Det går att stänga av om man läser på noga.
Xiaomi stickan sänder en bild på sina appar med rullande reklam för kommande filmer m.m. när den är avstängd (i standby läge) om man inte gör den helt strömlös.
(De här bilderna och reklamen ligger inte inlagda i dongeln utan hämtas via data, i alla fall en del eller kanske allt som syns.)
Enklast att komma förbi det problemet är att strunta i separat USB ström till stickan och ta den från ett USB uttag på TV'n i stället.
Nackdelen är ju att det tar lite tid för dongeln att vakna från helt strömlös, men den vaknar ju när man sätter på TV'n i alla fall.
Man bör kolla så att USB uttagen på TV'n verkligen är strömlösa när TV'n är avstängd naturligtvis.
Det kan vara idé att ha en kanske med fjärrkontroll styrd brytare som bryter strömmen till all TV utrustning så man är säker på att endast dator eller annat blir uppkopplat till routern när man så vill och att all TV utrusning är helt avstängt.

(Bara en fundering som drog Gb hemma. Obegränsad surf visserligen men känns ändå onödigt.... och rent slöseri med begränsad surf.)

M.v.h. JANKRO.

J-Sixten

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Jo, jag har en Boxer/Tele2 Hub med egen usb-koppling. Så det kanske är den som är orsaken till Gb-tappet.
Så det kan man ju slippa bara genom att dra ut Hubbens usb-kontaktnär man inte tittar på TV.
Men om paddor och mobiler också kan dra Gb nattetid till uppdateringar så är det nog enklast att slå av routern när man inte behöver internet. Att stänga av alla appar från uppdateringar verkar vara mycket av och på att komma ihåg.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jo, jag har en Boxer/Tele2 Hub med egen usb-koppling. Så det kanske är den som är orsaken till Gb-tappet.
Så det kan man ju slippa bara genom att dra ut Hubbens usb-kontaktnär man inte tittar på TV.
Men om paddor och mobiler också kan dra Gb nattetid till uppdateringar så är det nog enklast att slå av routern när man inte behöver internet. Att stänga av alla appar från uppdateringar verkar vara mycket av och på att komma ihåg.
Ok. BOXER hub'en är säkert i alla fall ett av problemen till förbrukningen, för bara själva routern skall nog inte ta något nämnvärt själv, men kanske ändå gör någon sporadisk liten självuppdatering ibland, men det gör den ju i vilket fall som helst utan att säga till förmodligen.
Man behöver ju inte heller spärra just apparna m.m. för nattaktivitet, det räcker ju med att stänga av WIFi på telefoner paddor m.m. på natten när de inte används, så de inte har kontakt med routern. Men även de uppdateringarna sker ju i så fall när man använder sakerna på dagtid om just apparna inte är spärrade för uppdateringar.

Beror ju på utrustning för övrigt som man har, men normala uppdateringar på någon app eller liknande sker ju inte så ofta och brukar inte vara så stora, men TVdonglarna kan ju ligga och sända både stillbilder och filmsnuttar i viloläge, och det märks ju helt klart en hel del på förbrukningen.

Jag bara tänkte på att stänga av just själva routern. Funkar ju helt klart bra och kan vara bäst på natten, men om du vill ha den på av annan anledning eller kanske när du kör m.m. så kan det kanske ändå vara idé att ha en separat försörjning till just allt som har med TV tittande att göra så att allt i den delen verkligen är avstängt när ni inte använder de prylarna, men vill och behöver ha routern på till annat.

Men just nu kan jag nog satsa en femkrona :p på att BOXER's Hub mini slösar bort en hel del surf för dig om den är strömförsörjd hela tiden. Det går att gå in i hubben's meny och stänga av den funktionen, men ibland blir det ju t.o.m. osäkert om den verkligen är avstäng till stand by när den matas med separat strömförsörjning när TV'n är avstängd.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Vet inte hur ditt/dina abonnemang ser ut. Men om du inte stänger av appuppdateringar utomlands kan det lätt gå åt 10-15GB för att uppdatera apparna inkl. programuppdateringar. Vi har 60GB/månad inom EU och då känns det ju lite onödigt att 10-15GB av dessa åtgår till uppdateringar som i regel kan vänta tills man är åter i Sverige.

Toppen