kul på hjul
HBK Medlem
Vad är den bästa router för simkort att koppla in på 12 V med antenn för utomlands bruk
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Verkar stämma. Den andra dyrare är bara Brandad för bolaget WIFIHar efterforskat lite kring denna. Verkar vara som Hybrid Traveller fast billigare. 5G, wifi6, router simkort, ESim-läge 4000 mAh - Vimport
En router skall inte dra GB när den inte används ,jag har min på dygnet runt utan problem.Jag hade samma fundering som ”kul på hjul” i höstas. Tyckte då att wifi.se 5g router med takantenn var lite för dyr.
Tittade även på Starlink som då kunde få för 3000-4000 kr men jag hittade inget färdigt fäste för takmontering. Och månadskostnden för obegränsad trafik med Starlink höjdes då till ca 900kr/mån för de månder man använder den.
Så jag har denna vinter, ute i Europa, i Tyskland, Frankrike men mest Spanien och Portugal, använt en LTC 4g router med takantenn från wifi.se .
Det har fungerat mycket bra, bara vid några enstaka tillfällen har det ”buffrat” några korta stunder när man streamat svensk TV. Även när det var så dålig täckning att mobiltelefonen inte fungerat så hade vi bra mottagning med 4g-rotern via takantennen. Nu har LTC släppt en 5g router som finns hos flera handlare för mellan 3100-3900kr. Komplett med antenn 4000-5000kr. Det verkar vara ett prismässigt bra val just nu. Men jag vet inte hur bra den är jämfört med andra mobila 5g routrar?
Men ett ”fenomen” som vu upptäckte var att routern drog Gb även när den inte användes. På en kvälls TV-tittande gick det 4-5 Gb men om routern var påslagen över natten kunde det gå ytterligare 5-10Gb. Jag vet inte om detta är specifikt för LTC eller om alla routrar ligger och ”roamar” och drar Gb även när dom inte används? Så vi gjorde så att vi slog på routern när vi skulle titta på TV, eller göra något annat på internet, och stängde av den direkt när vi inte behövde den. Hemma i Sverige har vi obegränsad mobil internet men utomlands blir det ju begränsat så man måste ju hushålla med sina Gb :=) //J-S
Vad har du för router?En router skall inte dra GB när den inte används ,jag har min på dygnet runt utan problem.
Hejsan, det är inte så att du har en dongel, TV hub, Cromecast eller liknande sak som tillbehör till din TV för att se TV via data.Jag hade samma fundering som ”kul på hjul” i höstas. Tyckte då att wifi.se 5g router med takantenn var lite för dyr.
Tittade även på Starlink som då kunde få för 3000-4000 kr men jag hittade inget färdigt fäste för takmontering. Och månadskostnden för obegränsad trafik med Starlink höjdes då till ca 900kr/mån för de månder man använder den.
Så jag har denna vinter, ute i Europa, i Tyskland, Frankrike men mest Spanien och Portugal, använt en LTC 4g router med takantenn från wifi.se .
Det har fungerat mycket bra, bara vid några enstaka tillfällen har det ”buffrat” några korta stunder när man streamat svensk TV. Även när det var så dålig täckning att mobiltelefonen inte fungerat så hade vi bra mottagning med 4g-rotern via takantennen. Nu har LTC släppt en 5g router som finns hos flera handlare för mellan 3100-3900kr. Komplett med antenn 4000-5000kr. Det verkar vara ett prismässigt bra val just nu. Men jag vet inte hur bra den är jämfört med andra mobila 5g routrar?
Men ett ”fenomen” som vu upptäckte var att routern drog Gb även när den inte användes. På en kvälls TV-tittande gick det 4-5 Gb men om routern var påslagen över natten kunde det gå ytterligare 5-10Gb. Jag vet inte om detta är specifikt för LTC eller om alla routrar ligger och ”roamar” och drar Gb även när dom inte används? Så vi gjorde så att vi slog på routern när vi skulle titta på TV, eller göra något annat på internet, och stängde av den direkt när vi inte behövde den. Hemma i Sverige har vi obegränsad mobil internet men utomlands blir det ju begränsat så man måste ju hushålla med sina Gb :=) //J-S
Bara skalet som är lika på dom där.Verkar stämma. Den andra dyrare är bara Brandad för bolaget WIFI
Jag har kört flera modeller TPlink, Teltonica bla.,en router på tomgång skall inte dra GB,du har något uppkopplat som drar data hela tiden.Vad har du för router?
Ok. BOXER hub'en är säkert i alla fall ett av problemen till förbrukningen, för bara själva routern skall nog inte ta något nämnvärt själv, men kanske ändå gör någon sporadisk liten självuppdatering ibland, men det gör den ju i vilket fall som helst utan att säga till förmodligen.Jo, jag har en Boxer/Tele2 Hub med egen usb-koppling. Så det kanske är den som är orsaken till Gb-tappet.
Så det kan man ju slippa bara genom att dra ut Hubbens usb-kontaktnär man inte tittar på TV.
Men om paddor och mobiler också kan dra Gb nattetid till uppdateringar så är det nog enklast att slå av routern när man inte behöver internet. Att stänga av alla appar från uppdateringar verkar vara mycket av och på att komma ihåg.
Vet inte hur ditt/dina abonnemang ser ut. Men om du inte stänger av appuppdateringar utomlands kan det lätt gå åt 10-15GB för att uppdatera apparna inkl. programuppdateringar. Vi har 60GB/månad inom EU och då känns det ju lite onödigt att 10-15GB av dessa åtgår till uppdateringar som i regel kan vänta tills man är åter i Sverige.Jo, jag har en Boxer/Tele2 Hub med egen usb-koppling. Så det kanske är den som är orsaken till Gb-tappet.
Så det kan man ju slippa bara genom att dra ut Hubbens usb-kontaktnär man inte tittar på TV.
Men om paddor och mobiler också kan dra Gb nattetid till uppdateringar så är det nog enklast att slå av routern när man inte behöver internet. Att stänga av alla appar från uppdateringar verkar vara mycket av och på att komma ihåg.
Verkar stämma. Den andra dyrare är bara Brandad för bolaget WIFI
Svårt att se och veta exakt när Wifi.se inte specificerar lite mer exakt vad den innehåller.Bara skalet som är lika på dom där.