• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wifi:s nya 5g Hybrid Traveller

Status
Stängd för vidare inlägg.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Inte helt säker heller, men vid lite snabb översikt så verkar det bara funka via en app i telefonen och blåtand till GPS'en, som Kaehne4363 också skriver.

M.v.h. JANKRO.
Med bilens handsfri och GPS:en ansluten till telefonen så hoppar telefonsamtalen fram och tillbaks mellen systemen då man får samtal.
Det fungerar i allafall... :rolleyes:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Med bilens handsfri och GPS:en ansluten till telefonen så hoppar telefonsamtalen fram och tillbaks mellen systemen då man får samtal.
Det fungerar i allafall... :rolleyes:
Aha låter spännande , det blir en sådan där grej som man kan säga att.... Det fungerar men går inte att använda i praktiken.
I Sverige så var ju infon till gamla "radio"systemet ofta obefintlig, och har inte infon om vägarbete och köer blivit bättre numera så kanske det är enklast att strunta i varningsfinesserna, jag satsar först på att kunna få nya GPS'en att samarbeta fullt ut med ikonerna till våra husbilsplatser.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Det fungerar i allafall...
En ting at tænke på:

Jeg har telefonen indstillet så den automatisk kobler på Garmin GPS når husbilen startes. det er ikke noget problem.

Men jeg har også telefonen indstillet så den automatisk kobles på den vanlige personbils kommunikationssystem. Og det kan give et problem, når jeg sidder i huset og har samtale på telefonen. Pludselig kommer fruen hvem i bilen fra indkøb. Og når hun lander i indkørslen til huset, så "stjæler" hun min telefonsamtale der så kun findes i bilens højtalere. Det kan være noget irriterende. både for mig og for fruen og ikke mindst den person som jeg talte med i telefonen :twitcy::wideeyed:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vår RUTX50 ska kunna t in Wifi och vidarebefordra i ett eget nätverk.
Har dock inte testat.
Och den är inte direkt gratis heller.
Det fanns ett flertal förr med Wifi funktionen till normalpris, men ibland kan det ju även vara någon regel/lag ändring som gör att vissa funktioner försvinner, fast når Wifi en takantenn och då funkar jättebra, så borde signalen även kunna nå en dator direkt med skaplig funktion.

Och priset... Ibland när jag känner mig snål så tänker jag på ett citat som en kompis sambo ofta sa till honom nar han tyckte något var för dyrt. (Kommer inte ihåg exakt men....)
Priset gråter man bara över en gång. Men att man köpte fel (för billig grej) kan man få gråta över många gånger.

Men funderar faktiskt på att kasta ut (dvs säga upp) fibern hemma och köra enbart på husbilsmodemet.
Mesh-nätet hemma ska fixa att plocka upp Wifi från husbilen och använda i hemmanätet.
Återstår att prova.

Baksidan är att övervakningskameror, tempsensorer etc där hemma inte längre kan nås externt, när man dragit i väg med husbilen..
Det kan kanske annars gå med en enkel 4G router med ett enkelt mobilsim i. Det finns ju uppåt 6 Gb surf för typ 95:- i månaden som borde räcka för att ge info och styrning bara när man använder det., och som dessutom går att lägga i vila utan kostnad under vintersäsongen.

M.v.h. JANKRO.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen