• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wifi:s nya 5g Hybrid Traveller

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025
Har tittat på denna
Kan köpas för 1 000 kr billigare på Campingvaruhuset
Saknar antenningång, vilket gör placeringen i en bil med aluminium i väggarna besvärligt
Det intressanta är att man kan använda esim-kort. Innebär att när man kommer till ett nytt land köper man ett esim på nätet och får igång det omgående till lägsta pris

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag funderar på allvar lite över varför den skall vara så jättebra och dyr mot många liknande. Att den är stor har kraftiga inbyggda antenner är väl ingen större fördel i en alu/plåtbil förhållande till en puck på taket med dubbla mimo sladdar.
Inbyggt batteri har ju många andra mindre smidiga som man lätt kan bära med sig i fickan. Att den har 5G finns ju också hos många andra numera, samt hastigheten på 5G bestäms ju av vilken hastighet man betalar för, om det nu finns 5G där man är, och för att streama TV behövs ju ingen större hastighet. Samt den som kostar 5.495:- med ett simkort på 100GB för enbart Sverige som följer med så har man ju inte så mycket TV tittande i HD innan surfen tar slut.
eSIM kan ju vara bra om man vill köpa över nätet om man inte kommer åt där man kan köpa över disk. Men det finns ju också på andra.
Funderar över vad som motiverar priset utan att verka för negativ.

M.v.h. JANKRO.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Man pratar om bra 5g uppkoppling vilket den säkert har, men en router skall ha bra 4G uppkoppling också vilket inte alltid är fallet,jag har en 5G router som fungera mycket bra på 5G men, är väldigt långsam på 4G.
man kan inte räkna med att ha 5G hela tiden, har under hösten kört från Spanien till Sverige, så jag har provat det mesta.

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Lite kortfattat så har dyrare routrar komponenter av högre kvalite som ger längre räckvidd och stöd för högre hastigheter sen om man vill betala för det är helt individuellt. Återigen så är det man får det man betalar för och just billiga routrar har jag köpt allt för många gånger för att aldrig göra det igen.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Men det går inte att hitta någon test (verkar det som) den är med i, utan utsagan om att den är så bra (vilket den kanske är) kommer bara från ställen där den säljes. Dessutom så är det ju en pryl med "no name" egentligen, som har kraftiga inbyggda antenner för att funka bra, som också är tveksamt i förhållande till en bra yttre antenn med dubbla mimosladdar om man vill vara säker på god antennmottagning.
Dessutom lite fattigt med övrig info.

M.v.h. JANKRO.

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Men det går inte att hitta någon test (verkar det som) den är med i, utan utsagan om att den är så bra (vilket den kanske är) kommer bara från ställen där den säljes. Dessutom så är det ju en pryl med "no name" egentligen, som har kraftiga inbyggda antenner för att funka bra, som också är tveksamt i förhållande till en bra yttre antenn med dubbla mimosladdar om man vill vara säker på god antennmottagning.
Dessutom lite fattigt med övrig info.

M.v.h. JANKRO.
Ja det finns ingen som helst teknisk info om den på sidan och det gör ju att jag som evt spekulant skulle titta vidare.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja det finns ingen som helst teknisk info om den på sidan och det gör ju att jag som evt spekulant skulle titta vidare.

Ja jag bara tittade på den här tråden när den dök upp, men börjar nog med en antennpuck högst uppe på bef. antennrör och bygger vidare nedåt från den med en router med antennanslutning som får gömma sig i den garderob som antennröret kommer ner i.
En antennpuck som kan skjutas upp någon meter ovanför taket på husbilen måste vara en bra början tror jag.
Kanske det t.o.m. blir hemmaroutern som får följa med på resor ansluten till pucken, det kan bli enklare än div. andra varianter, för jag har ändå bara ett routersimkort med obegränsad surf.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Ja jag bara tittade på den här tråden när den dök upp, men börjar nog med en antennpuck högst uppe på bef. antennrör och bygger vidare nedåt från den med en router med antennanslutning som får gömma sig i den garderob som antennröret kommer ner i.
En antennpuck som kan skjutas upp någon meter ovanför taket på husbilen måste vara en bra början tror jag.
Så gjorde även jag, och stod på ett par besvärliga ställen vid västkusten, där jag plötsligt fick täckning när jag skickade upp antennen.
Telefonerna gick inte ens att ringa med, förrän jag aktiverade samtal via wifi.

Bilagor

• 20220721_093548414_iOS.jpg
    20220721_093548414_iOS.jpg
    1,4 MB · Visningar: 34

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Telefonkostnader inom EU är lika dem hemma. Det rör sig alltså om Internet-uppkoppling när man i huvudsak står still. Då skulle jag nog satsa på StarLink för ungefär samma månadskostnad (drygt 500 kr, och som man bara betalar för de månader man använder det. Och som fungerar överallt där man ser himlen.

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Telefonkostnader inom EU är lika dem hemma. Det rör sig alltså om Internet-uppkoppling när man i huvudsak står still.
Vi streamar radio medans vi kör, samt GPS-uppdateringar för köer etc via wifi.
Det kollas film i plattor mm.
Klart att det går att dela med telefonen, men enklare med "fast nät" i husbilen.

Men Starlink är absolut ett gångbart alternativ.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vi streamar radio medans vi kör, samt GPS-uppdateringar för köer etc via wifi.
Det kollas film i plattor mm.
Klart att det går att dela med telefonen, men enklare med "fast nät" i husbilen.

Men Starlink är absolut ett gångbart alternativ.
Vilken gps har du? Försökt få till trafikinformation med wifi garmin gps. Vill inte funka...

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Vilken gps har du? Försökt få till trafikinformation med wifi garmin gps. Vill inte funka...
Garmin 780 Camper.
För att TMC ska fungera, måste man ha originalladdkabeln (som är trasig hos oss).
Och oklart för mig hur resten fungerar, kanske via telefonen - men den uppdaterar trafikinfo.
(Är uppkopplad till telefon med blåtand, samt till husbilens Wifi.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har en Garmin 895. Der virker trafikinformation kun ved en sammenkobling via Bluetooth med en APP i telefonen, som hedder Garmin Drive.

Telefonen kan så være koblet op på husbilens wifi eller på telefonens mobildata

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
TMC systemet har jag för mig är skrotat, annars på gång att skrotas.
Stämmer. Kontaktat Garmin och bekräftat TMC inte kommer via laddkabeln.

Testat Garmin smartphone link, blåtand. Funkar sådär. Kopplar ofta ur sig. Hade gärna fått trafikinformation från wifi men det kanske inte funkar så...?

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025

Testat Garmin smartphone link, blåtand. Funkar sådär. Kopplar ofta ur sig. Hade gärna fått trafikinformation från wifi men det kanske inte funkar så...?

Googlade och konstaterade att TMC stängdes ned mars 2023.
Vår kabel har varit trasig längre än så.

Har inte lagt ner någon energi på att kolla hur det fungerar, men får ofta en "tidsfördröjning" på skärmen när man närmar sig köer - eller andra problem.

Kör med Waze samtidigt i telefonen eller på plattan, så det har fungerat bra för oss ändå.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Telefonkostnader inom EU är lika dem hemma. Det rör sig alltså om Internet-uppkoppling när man i huvudsak står still. Då skulle jag nog satsa på StarLink för ungefär samma månadskostnad (drygt 500 kr, och som man bara betalar för de månader man använder det. Och som fungerar överallt där man ser himlen.
För min del så har jag samma mobila bredband även hemma. De tjatade tio gånger när de grävde ner sina fiberkablar för länge sedan att jag skulle koppla in mig för det blev myyycket dyrare när jag senare säkert skulle vilja koppla in mig.
Jag frågade hur långa skarvsladdar de hade så det fungerade även i husbilen när jag är ute och åker. De verkade rätt besvikna för det var många som inte hoppade på runt mig, utan skaffade redan då och även senare när de skrotade kopparnätet, mobilt bredband i stället. (Jag ser uppåt tio mobila routrar i listan när jag jag startar datorn hemma).
I husbilen har jag klarat mig länge med hotspot med rätt mycket surf i två jättebilliga telefonab. och BOXER marksänd TV samt lite TV över datanätet/hotspot på det. Men nu lägger ju BOXER av med alla marksändare som de kört med och övergår till enbart datasändning i stället, och enbart TV1, TV2, Fyran och någon barnkanal räcker inte när det regnar en hel dag.
Nu fick man ett så bra pris på ett mobilt bredband med obegränsad surf när man varit BOXER kund länge, så därav nu behov av "riktigt" bredband även i husbilen för TV-tittandet och då vill jag fixa till så bra mottagning som möjligt.
Helst skulle man ju ha en router i husbilen som även tar mot Wifi på ex. en ställplats eller camping utomlands också, för här hemma i Sverige blir det onödigt när surfen är obegränsad, och då köpa en puck som även har Wifi mottagning inbyggt, men de routrarna har blivit lite sällsynta numera.
Det kommer ju en vinter så man hinner att fundera lite på problemet.

M.v.h. JANKRO.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Inte helt säker heller, men vid lite snabb översikt så verkar det bara funka via en app i telefonen och blåtand till GPS'en, som Kaehne4363 också skriver.

M.v.h. JANKRO.

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Helst skulle man ju ha en router i husbilen som även tar mot Wifi på ex. en ställplats eller camping utomlands också, för här hemma i Sverige blir det onödigt när surfen är obegränsad, och då köpa en puck som även har Wifi mottagning inbyggt, men de routrarna har blivit lite sällsynta numera.
Vår RUTX50 ska kunna t in Wifi och vidarebefordra i ett eget nätverk.
Har dock inte testat.
Och den är inte direkt gratis heller.

Men funderar faktiskt på att kasta ut (dvs säga upp) fibern hemma och köra enbart på husbilsmodemet.
Mesh-nätet hemma ska fixa att plocka upp Wifi från husbilen och använda i hemmanätet.
Återstår att prova.

Baksidan är att övervakningskameror, tempsensorer etc där hemma inte längre kan nås externt, när man dragit i väg med husbilen..

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen