• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wifi i husbilen

AniWan

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
28862
Medlemskap
2024
Hej!
Vad har ni för mobilt bredband i era bilar? Som fungerar i hela Sverige.
Vi ska åka runt och leta efter hus, kommer därför inte ha tillgång till 220 så ofta. Alltså måste routern gå på 12V, om jag nu har förstått rätt?

Skulle bli jätte tacksam om ni skulle kunna dela med er av vad som fungerar för er. Detta är ju en hel djungel, tycker jag.

Nu är det bara 3 timmar kvar tills vi får hämta våran pärla.
Ha en trevlig dag
Med vänlig hälsning
Anita & Lennart Wanhainen
 

AniWan

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
28862
Medlemskap
2024
Hej!
Vad har ni för mobilt bredband i era bilar? Som fungerar i hela Sverige.
Vi ska åka runt och leta efter hus, kommer därför inte ha tillgång till 220 så ofta. Alltså måste routern gå på 12V, om jag nu har förstått rätt?

Skulle bli jätte tacksam om ni skulle kunna dela med er av vad som fungerar för er. Detta är ju en hel djungel, tycker jag.

Nu är det bara 3 timmar kvar tills vi får hämta våran pärla.
Ha en trevlig dag
Med vänlig hälsning
Anita & Lennart Wanhainen
Våran husbil är en Hymer Tramp 678 60 Edition 2018
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har en TP-Link 600 4G med Hallon (Tre) på prov i 3 månader för 69:-/mån. Vi åkte Vildmarksvägen för någon månad sedan och där var det inte mycket täckning. Vi har iPhone och iPad med Telia. Det fungerade i stort sett hela resan. Hallon har vi sagt upp fast i södra Sverige fungerar det bättre. Tänk på att routern måste ha kanal 28 numera för att fungera bra på landet. Det har stått om det i tidigare tråd.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Även jag har en MR600 för att klara band 28, men har ett extra SIM-kort till mitt Telia abbonemang till mobilen. Skaffa inte separat mobilt bredband abonnemang, dessa brukar inte fungera utanför Sverige, läs det finstilta eller fråga.
Telia har nog bäst täckning i Sverige.

MR600 tål att drivas direkt från husbilens 12V, har konstaterats i tidigare trådar.

 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Denna router har jag. 230V-adapter ingår, 12 V-adapter finns som tillbehör. Har bl.a. band 28.
Tele2 har numera bra täckning i Sverige då de samarbetar både med Telia o Telenor

Edit: Denna router har ytterligare en funktion, nämligen att funka som repeater för närliggande wifi. Den väljer då wifi i första hand och 4G i andra.

 
Senast ändrad:

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Hade tidigare en TP-Link Archer MR400 4G router, men den saknade band 28 och med det täckningsproblem som det innebar när man var ute i obygden och campade ;), så då införskaffades istället en Netgear Nighthawk M1 4G router och en Panorama portabel antenn som jag placerat på hyllan ovanför förarstolen och under panorama fönstret, och det tillsammans med ett Telenor kontantkort så har det fungerat riktigt bra att streama ned nyheterna och film till tv:n via Chromecast med google TV, då det inte fungerat med husbilens vanliga tv antenn.

Netgear Nighthawk M1 4G-router med modem AC1200 - 4G-router


 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Hade tidigare en TP-Link Archer MR400 4G router, men den saknade band 28 och med det täckningsproblem som det innebar när man var ute i obygden och campade ;), så då införskaffades istället en Netgear Nighthawk M1 4G router och en Panorama portabel antenn som jag placerat på hyllan ovanför förarstolen och under panorama fönstret, och det tillsammans med ett Telenor kontantkort så har det fungerat riktigt bra att streama ned nyheterna och film till tv:n via Chromecast med google TV, då det inte fungerat med husbilens vanliga tv antenn.

Netgear Nighthawk M1 4G-router med modem AC1200 - 4G-router


Ser ut att vara en bra lösning. Jag har MR200 och en MidMag-antenn på taket. När vi var på Gotlands västkust var det si och så med mobiltelefonförbindelsen (pga pallkanterna) men det gick riktigt bra att ringa WiFi-samtal via routern.

 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Nu när en del funderar på att köpa router. 3G systemet håller på att släckas ner i Europa. Så titta gärna på hyffsat nya modeller

 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Nu när en del funderar på att köpa router. 3G systemet håller på att släckas ner i Europa. Så titta gärna på hyffsat nya modeller

Precis så tänkte jag också, ville framtissäkra och var inne på en mobil 5G router ett tag, men eftersom 5G är i sin linda och priserna rejält höga på mobila routrar så avvaktar jag något år och kör på med 4G så länge.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Frågan i första inlägget gällde vilket mobilt bredband som rekommenderas och då anser jag Telia har bäst täckning.

Hade Telia tidigare men det har en liten svacka här hemma så jag provade Tre. Det fungerade ganska bra i södra Sverige och en bit upp utefter de stora vägarna men för ett par år sedan var täckningen nästan obefintlig i centrala Umeå. De jobbar med utbygnad av sitt nät och har kanske kommit längre nu.

Nu har jag Fibio som uppgav sig har nästan lika bra täckning som Telia. Efter ett halvår kan jag konstatera att de har en bit kvar.

Om jag inte har alldeles fel så finns det bara 3 företag som har eget nät och det är Telia, Tele2 och Tre. Alla andra nät hyr in sig på deras master med olika villkor. Om jag har fel i detta så är jag tacksam om någon kunnig gör en rättelse.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Håller med att Telia har bäst täckning, jag har Tele2 senior obegränsad som fungerar i syd och mellansverige. Vilka som samarbetar med vem beskrivs här:
Jag har en Netgear Nighthawk M1 som funkar bra. Den har batteri som de säger ska funka i 24 timmar. Har inte långtids testat det. Laddas med usb C. Praktiskt med batteri jämfört med den tidigare TP Link 600 som var lite känslig vid uppstarter man var tvungen att ställa om till 3G ganska ofta när den varit strömlös och sedan styra över till 4G. Jag var inte helt nöjd med den.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Nu kom jag på en sak till som gjorde mig mindre nöjd med TP Link 600. Det funkade inte att uppdatera min Garmin över Wifi direkt över routern. Jag var tvungen att använda min mobil eller min PC till det. Jag hade kontakt med såväl Garmins som TPs teknisk support flera gånger utan att det lyckades. TP har en mycket hjälpsam support som gjorde allt för att hjälpa mig. Vi ställde om en mängd parametrar inget hjälpte.
På login http://192.168.1.1/index.html kan man ställa om en mängd parametrar.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Börja med att testa mobiltelefonen som hotspot. Vilken operatör man använder beror på pris och var nätet skall användas. Vid användning utomlands i EU varierar antalet användbara Gb mycket, men kan i regel kompletteras efter behov.

Själv använder jag Hallon Senior (Tre's nät) för 99:-i månaden i mobilen och för mobilt hotspot. Bor i sydsverige där det fungerar bra, och alldeles utmärkt i EU.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Börja med att testa mobiltelefonen som hotspot. Vilken operatör man använder beror på pris och var nätet skall användas. Vid användning utomlands i EU varierar antalet användbara Gb mycket, men kan i regel kompletteras efter behov.

Själv använder jag Hallon Senior (Tre's nät) för 99:-i månaden i mobilen och för mobilt hotspot. Bor i sydsverige där det fungerar bra, och alldeles utmärkt i EU.
Det blir det inte mycket surf?
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Det blir det inte mycket surf?
Då jag har fiber hemma, surfas inte mycket via telefonen. Det gör att sparad surf alltid ligger på max med 100GB som kan användas inom landet i husbilen. I EU har jag bara 6 (el. 8 GB) som inte ger mycket surf, men som kan kompletteras med extraköp av 10GB för 199:-. Utslaget över ett år tror jag inte det går att få det billigare.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag kan se fördelen med ditt upplägg för di. Jag har genom hyresvärden tvångsanslutits till Telia fiber som kostade ca 400:- i månaden och som fallerade när det blev över 25°C på grund av dålig installation i kvarteret. Jag sa upp Telia och satsade på tele2s bredband senior som jag kan använda överallt i Sverige. Reser inte utomlands mera. Vad ger den här informationen? Att det beror på, det går inte att råda utifrån personliga förutsättningar.
En annan sak med att använda mobilen som hotspot. Den går iväg ibland!
 

AniWan

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
28862
Medlemskap
2024
Hej igen!
Det blev en ZTE, MF971RS Mobile Wifi från Telia, med extra SIM-kort ( från "gubbens" abonnemang) med fri surf.
Vi är nöjda hittills, har kopplat upp min telefon, bärbara datorn, "plattan" och fasta datorn inne. Det funkar hittills med stor belåtenhet;)
Nu ska vi testa i husbilen:) så återkommer senare.
Ha en supertrevlig lördag.
Med vänlig hälsning
Anita & Lennart Wanhainen
 
Toppen