• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wifi-förstärkare?

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Någon som har ett förslag på en "stark" wifi-förstärkare. Trådlöst!
Har nämligen dålig förbindelse med routern. Ej kabel!

mvh
Fincan
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Wifi-förstärkare?

Ah!
En sån ska jag skaffa hem!
Har problem med signal mellan källare och övervåning!
 
F

F.d. 50198

Guest
Sv: Wifi-förstärkare?

Är dåligt insatt i Wifi med mera, men undrar om denna apparat är möjlig att använda i en husbil.
Jag menar att om man är på en camping med Wifi så är det ofta så att det bara fungerar runt servicehuset eller resceptionen.
Kan man få signal längre från sändaren med apparaten.:confused:
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Wifi-förstärkare?

Är dåligt insatt i Wifi med mera, men undrar om denna apparat är möjlig att använda i en husbil.
Jag menar att om man är på en camping med Wifi så är det ofta så att det bara fungerar runt servicehuset eller resceptionen.
Kan man få signal längre från sändaren med apparaten.:confused:

För att ta emot en wifi-signal i husbilen, på t. ex. en camping, använder man normalt en extern antenn för att kunna förlänga avståndet från sändaren.
Finns ett flertal olika fabrikat att välja på, själv har jag en sån här, med enn usb förlängningskabel, så jag kan skicka upp den via takluckan.

LevelOne Antenn rundstrålande 7dBi 2.4GHz OAN-1070 | Billig
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Wifi-förstärkare?

Detta märkte jag väldigt tydligt i Enkirch (Mosel) i oktober i år! Så länge det inte fanns något objekt mellan min bil och sändarantennen så fungerade det utmärkt, lite sämre på lite längre håll. En morgon kom jag inte ut på nätet, jag tittade ut genom dörren och såg att en husbil hade ställt sig mellan sändaren och min bil. Ingen signal alls, nästan!

Jag har en antenn (LevelOne) som förstärker ganska bra!

Jappe
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Wifi-förstärkare?

Fungerar det även till iPad ?

Jag använder den bara till min mini-PC, ansluten via usb. I den har jag sedan ett program som heter Connectify som gör min PC till en Wi-Fi Hotspot, som vi kan koppla upp våra android telefoner och surfplatta mot.

Hur det fungerar med iPad vet jag ej, kanske någon annan kan svara på det.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Wifi-förstärkare?

Jag använder den bara till min mini-PC, ansluten via usb. I den har jag sedan ett program som heter Connectify som gör min PC till en Wi-Fi Hotspot, som vi kan koppla upp våra android telefoner och surfplatta mot.

Hur det fungerar med iPad vet jag ej, kanske någon annan kan svara på det.

Jag har jag tolkat det rätt, att jag enbart behöver en extern antenn, enligt ovan för att ta emot wifi signaler?

Fincan
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Wifi-förstärkare?

För att ta emot en wifi-signal i husbilen, på t. ex. en camping, använder man normalt en extern antenn för att kunna förlänga avståndet från sändaren.
Finns ett flertal olika fabrikat att välja på, själv har jag en sån här, med enn usb förlängningskabel, så jag kan skicka upp den via takluckan.

LevelOne Antenn rundstrålande 7dBi 2.4GHz OAN-1070 | Billig

Inte ansluts antennen med en USB, du har alltså lagt upp själva WiFi-enheten i närheten av antennen och sedan med en längre USBkabel kopplat in den i datorn?
Det fungerar inte till iPad, eller andra prylar som har WiFi inbyggt, som sacce frågade efter. Däremot funkar en WiFi-repeater till alla de prylar som kör WiFi (finns nog enbart till 2,4 GHz vad jag vet), men den bör ju placeras halvvägs från sändaren för att vara effektivast.
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Wifi-förstärkare?

Inte ansluts antennen med en USB, du har alltså lagt upp själva WiFi-enheten i närheten av antennen och sedan med en längre USBkabel kopplat in den i datorn?
Det fungerar inte till iPad, eller andra prylar som har WiFi inbyggt, som sacce frågade efter. Däremot funkar en WiFi-repeater till alla de prylar som kör WiFi (finns nog enbart till 2,4 GHz vad jag vet), men den bör ju placeras halvvägs från sändaren för att vara effektivast.

Helt rätt kenjon. Jag har naturligtvis denna usb-adapter, LevelOne Global - WUA-0614 150Mbps Wireless Nano USB Adapter (2dBi), i datorn, och sedan antennen på taket, ansluten till adaptern med en usb förlängningskabel via takluckan.
Vid regn brukar det normalt fungera med att ha den innanför luckan också.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Wifi-förstärkare?

Finns det liknande antenn till iPad ??

Möjligen kan man förstärka signalen med någon slags repeater?

Hittills har jag fått in WiFi-signalen till husbilen eftersom jag placerat mig nära källan.
I Sverige och Danmark har jag 3G/4G-uppkoppling med simkort.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Wifi-förstärkare?

Finns det liknande antenn till iPad ??

Jag skulle också behöva en för iPad, dess inbyggda antenn är jättedålig jämfört med datorns eller denna Samsung Note telefon som jag skriver nu.

Men såvitt jag vet finns det inte, jag kan inte hitta!

Hälsning från en bars trådlösa nät på Algarve i Portugal
Jyrki
 
Toppen