• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webastovärmare

O

Odelhage

Guest
Hej! Vi har en Webastovärmare i vår Rollerteam.
Nu har vi fått höra att man inte bör/ska ha den på
under färd. Någon som har erfarenet eller kunskap
om detta.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Webastovärmare

Om du menar den originalmonterade webastovärmaren för bodelen så hade vi en sådan i vår Rollerteam. Under de tre år som vi hade den bilen så använde jag värmaren under färd, vi var ute en hel del på vintern.

Jag kan inte förstå varför den inte skulle kunna användas under färd.

Vid något tillfälle då det var ett riktigt blaskväder med blötsnö så fick jag in snö i insuget för förbränningsluften. Jag förbättrade placeringen av avgas/insugsrör och sedan var det problemet löst.

Jag var mycket nöjd med dieselvärmaren som uppvärmning av bodelen.

Kenneth
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Webastovärmare

Har heller aldrig hört att detta skulle vara ett problem. Vi kör Webaston när vi själva önskar - både sommar och vinter. Har haft lite driftsproblem nu i vinter men fått jättebra hjälp av JR Larmcenter, Lindome. Vänd dig gärna dit - de kan Webaston bra.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Webastovärmare

Då går vi till beskrivningsboken för att om möjligt hitta vägledning!

Sid 73 i Webasto snabbinstruktion

Säkerhetsanvisningar

Explosions- och kvävningsrisk

Drift av värmare är förbjuden:

- vid tankstationer och tankanläggningar
- på platser där det kan bildas lättantändliga ångor eller damm (t.ex. i närheten av bränsle-, kol-, sågspåns- eller spannmålslager
i närheten av lättantändliga material som t.ex. torrt gräs och torra löv, förpackningsmaterial, papper, osv.
- I slutna rum (t.ex. garage, inte ens med tidsinställning eller telestart.

Med andra ord det gäller att inte glömma stänga inför besök vid ovanstående platser, dessutom i vissa fall i god tid före.
 

Gotberg

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Köping
HBK-Nr
9212
Medlemskap
2022
Sv: Webastovärmare

Hej!

Anledningen till att du hört rekommendationer att köra med Webaston igång är att moderna dieselmotorer har svårt att komma upp i optimal arbetstemperatur. Detta speciellt vintertid naturligtvis. En dieselmotor mår bäst av ha en arbewtstempetatur runt 90 -100 grader, då har man optimal verkningsgrad, dvs. bränsleförbrukningen sjunker, smörjningen blir bättre etc. etc. Vissa biltillverkare har en typ webasto som startar automatiskt vid behov för detta ändamål t.ex. Volvo.
En förutsättning för att Webason ska göra denna nytta är naturligtvis att den är ansluten till motorns kylsystem och inte bara till bodelens värmesystem.

Hoppas detta bringar litet klarhet
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Webastovärmare

Sedan hänger det väl på vilken variant det är du har ? Rollerteam är ju kusin med Chausson (som vi har), våran dieselvärmare (Eberspächer) går enbart på bodelen och i reklamen poängteras just att man kan ha värmaren på under färd (vilket är supermysigt :D).

Peter :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Webastovärmare

Eftersom trådskaparen inte berättade vilken typ av dieselvärmare han har så blev denna tråd ovanligt spretig. Någon talar om motor- och parkeringsvärmare, någon om automatiska dieseltillsatsvärmare för motorn och någon om dieselcentralvärmare.

I min bil finns alla tre typerna och jag kan försäkra trådskaparen att alla varianter fungerar under färd (och den automatiska tillsatsvärmen enbart då, den stannar när man vrider av tändningen).

aake
 
O

Odelhage

Guest
Sv: Webastovärmare

Tack igen! Var väl lite otydlig med vilken värmare vi har.
Tror det är en Webasto 3000 någonting. Värmer bara bodelen och har
termostat och timer. Så härligt med alla engagerade husbilsvänner.
Värmer också hjärtat.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Webastovärmare

Har heller aldrig hört att detta skulle vara ett problem. Vi kör Webaston när vi själva önskar - både sommar och vinter. Har haft lite driftsproblem nu i vinter men fått jättebra hjälp av JR Larmcenter, Lindome. Vänd dig gärna dit - de kan Webaston bra.

Vore intressant att veta vad ni haft för problem? Själv drabbades jag av vad som verkar vara standardfelet på Webasto Dual-Top, i alla fall i Tyskland. Magnetventilen som man tömmer varmvattenberedaren i Dual-Top med hade ärgat ihop. Dessutom stannade värmaren 2 ggr under en resa i fjällen, larmade om dålig bränsletillförsel. Som tur är var vi i bilen då.

Anders
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Webastovärmare

Hej Anders; du undrade om våra problem.

Jo, plötsligt började vår Dual Top först starta OK för att senare slå av sig med hänvisning till överhettning. Hade ärende till Göteborg och vet att JRL är utbildade på just denna lite speciella panna. De plockade ur den eftersom den sitter mycket trång monterad under "soffan" i vår bil och kopplade givetvis upp den mot datorn. De jobbade seriöst och till sist fann vi två olika orsaker till problemen. Det ena var att montörerna på Knaus inte varit tillräckligt noggranna i sin montering så alla vibrationer hade förskjutit värmaren några millimeter vilket gjorde att fläkthastigheten bromsades upp rent mekaniskt vilket gav mindre luftflöde och därmed överhettning. Det andra "felet" bestod i att trängseln i soffan, med inkräktande fäste för bälten etc, medförde att monteringen fick göras med starkt krökta utblås från värmaren. Detta begränsade också luftflödet så överhettningsskyddet löste ut. Vi drog om några slangar och det verkar funka nu.

Fick också veta av de utbildade montörerna på JRL att det bästa sättet att starta upp Dual Top-värmaren är att först låta den gå "fullt", dvs termostaten på högsta nivå, och sedan stegvis reglera ner den till lämplig nivå. Vet inte om det ligger något i det men jag försöker själv låta den gå så och det fungerar bra.

Använde värmaren i helgen som gick och allt funkade OK.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Webastovärmare

Nu har jag monterat ny ljuddämpare och nytt avgasrör till min Webasto dieselvärmare. Naturligtvis startar inte pannan! Det kommer ljud från värmaren, troligen från pump och fläkt men efter c:a en minut blir det tyst.

Jag minns en kompis som för över 50 år sedan köpte en gammal skåpbil, ställde in en säng och en byrå, en dam och en gjutjärnskamin. Sedan försvann han söderut! Kanske dags att byta ut det här känsliga dieselvärmarskräpet mot en riktig vedkamin! :D

Jappe

PS. Rättelse! Nu gäller inte "dieselvärmarskräpet" längre. Nu fungerar pannan faktiskt precis som den ska! T.o.m. fjärrstyrningen fungerar!

Det verkar som om allting fungerar i bilen nu! Konstigt! Kanske skulle passa på att sälja den till en norrlänning :D för det är en bra och välisolerad vinterbil med både gasol- och dieselvärmare, mellanvägg mellan förar- och bodel, wc, inbyggda tankar m.m. m.m.

Jappe
 
Senast ändrad:

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Sv: Webastovärmare

När vi hämtade ut våran bil, fick vi rådet av säljaren att starta värmaren efter att motorn hade startats, eftersom värmaren drar en del batteri vid start.
Vi låter värmaren vara igång under färd.


Inger o Benny
 
Toppen