• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webasto Centralvärme.

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Kollade på en ny husbil som är utrustad med Webasto centralvärme.
Vad är det. Har listat ut att den är dieseldriven men sen??? vattenburen
eller luft, finns elpatron?? Säkert någon som vet. Häggen i grått Umeå
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Webasto Centralvärme.

Vet att webasto dieselvärmare finns i båda varianterna men aldrig
hört att dom skulle vara enda värmaren installerad i en husbil och
kallas centralvärme. Bilen i fråga är en Elnagh Häggen i Umeå
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Webasto Centralvärme.

Det finnes endel biler som har en Webast for vatnburen värme som den enda upvärmingen. En klubbmedlem har en påkostet plåtis med denne løsning til salgs.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Webasto Centralvärme.

Webasto Dual Top är en dieselvärmare både för varmvatten och värme i husbil. Finns med eller utan el-tillsats. Funkar klockrent med "billig" diesel som värmekälla - jämfört med dyr gasol vill säga.;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.595
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Webasto Centralvärme.

Webasto Dual Top är en dieselvärmare både för varmvatten och värme i husbil. Finns med eller utan el-tillsats. Funkar klockrent med "billig" diesel som värmekälla - jämfört med dyr gasol vill säga.;)
----------------------------------------------------------------------

Hej Staffan, har du någon uppfattning om hur mycket ström (12V) det går åt för att hålla den igång när man behöver mycket värme och vill ha varmvatten tillgängligt hela tiden.

Nyfiken. JANKRO.
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Webasto Centralvärme.

Tack Maja för den upplysningen om Webastos Dual Top. Då är
det en luftburen uppvärmning av denna. Har själv inga bra erfarenheter
av luftburna värmesystem då jag en gång hade vattenburet. Ställde man termostaten på 22 grader var det så hela tiden oavsett utetemp, men med luftburen väldigt ojämn värme. Häggen i Umeå
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.760
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Webasto Centralvärme.

Det handlar nog mest om att man måste lära sig att hantera den luftburna värmen, för oss fungerar det utmärkt. Det kräver lite mera ansträngning att hitta den rätta luftfördelningen. :)
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Webasto Centralvärme.

Tar gärna emot tips hur jag skall anstränga mej för att motverka den ojämna värmen som jag upplever med den luftburna värmen, när den temperatur är uppnådd som jag ställt in slår pannan av och startar igen först när man känner det börjar bli svalt. Häggen i Umeå
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.760
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Webasto Centralvärme.

Det låter nästan som att givaren är monterad på fel plats som i så många husbilar. Nära dörren, nära ett utblås, mot yttervägg, alla är tänkbara felkällor? :wideeyed:
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Webasto Centralvärme.

Yes både nära ytterdörr och på yttervägg. Men detta kan väl ändå inte spela någon roll med den ojämna värmen som blir när pannan slår av o tempen går ner för att sen starta igen när tempen gått till den inställda om man inte går ur husbilen under tiden. Häggen i Umeå
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Webasto Centralvärme.

Jag har samma erfarenhet som Häggen av luftburen värme. Temperaturen pendlar mera än med vattenburen. En stor fördel är dock den snabba uppvärmningen. Till nackdelarna hör mindre komfort, högre energiförbrukning samt svårigheter att återvinna motorvärme till bilen värmesystem. Den ända riktiga nackdelen jag upplever med vattenburen värme är att systemet reagerar långsamt. Detta får till följd att vi får det litet för varmt i bilen på morgonen efter en kall natt. När solen kommer upp och värmer bilen så finns så mycket energi lagrat i systemet att det gärna blir litet för varmt på morgonen. Står vi med 230 så fixar det sig genom att ACn startar via termostaten men annars vaknar vi litet för varma. Totalintrycket efter två bilar med varje system är dock att vattenburen värme är överlägset. Vi har också kombinerat systemet med en Webasto dieselvärmare som både kan ge luftvärme men som också värmer det vattenburna systemet och vid behov värmer motorn via värmeväxlare och separat circ pump. Kombinerat med ACn i dubbelgolvet från Truma och extra bosterfläktar har vi fått ett system som verkligen fungerar riktigt bra när man lärt sig att ställa in och manövrera alla knappar mm.:):):) Husbil är riktigt bekvämt och gör livet "Gött att leva":D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.760
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Webasto Centralvärme.

Om du tittar runt i forumet så finns det några som har flyttat sina givare och fått en bättre funktion i hela värmesystemet. Du kan förlänga din givare så att den hamnar t.ex. i närheten av sittgruppen, men inte ovanför ett värmeutsläpp eller i närheten av spis, ugn eller liknande apparater. Sedan kan ju din givare ha ovanligt hög hysteres, skillnad mellan till och frånslag , kolla med Alde som representerar Truma i Sverige, du kanske kan byta din? :)
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Webasto Centralvärme.

Jankro o andra intresserade!
Tyvärr har jag bara erfarenhet av luftvärmen i husbilar även om vi haft vattenburen värme under många husvagnsår.
Vår förra husbil hade gasolvärme men jag kompletterade med en Webasto dieselvärmare som jag länkade in i det befintliga luftvärmesystemet. Tyckte det funkade bra och slapp nattliga byten av gasolflaskor med oftast ganska dyr gasol.
Vi sökte därför en bil med dieselvärmare och är nöjda med vår plåtis med Webasto Dual Top. Säkert finns det data på nätet kring förbrukning men de säger mig väldigt lite om "verkligheten".
Förra vintern var rejält kall och i januari stod vi stilla drygt två dygn på P-plats i Nacka innan batteribanken behövde fyllas på. Det var då -20 till -25 och vi hade väl runt +21 i bilen. Vi har 2x85 Ah i bodelen.
Värmaren låter ganska mycket vid uppsatt men sedan upplever jag den tystare än den Truma 4002 EH (hette den så?) som vi hade i förra bilen.
Att luftburen värme ger ojämn värme tror jag mest beror på att man vid läggdags behöver kolla över så att de olika värmeutsläppen står "rätt". Dvs jag behöver experimentera en hel del innan jag lär mig hur mycket öppet det skall vara vid de olika utblåspunkterna. Först därefter kan jag räkna med jämn värme i bilen. Själva vill vi dessutom gärna ha lite svalare i sovdelen och det går ju givetvis att ordna med mer strypta utblås.
Förbrukningen av diesel är lite svårt att exakt mäta men jag uppskattar den sommartid till drygt 1 dl/Tim och mitt i vintern uppåt 3 dl/Tim. Det tycker jag är OK för en värmare på 6 kW. Men andra brukare skulle kanske få andra siffror, så är det ju även när vi jämför energiåtgången i våra hus/lägenheter.
F'låt, blev lite långt!
 
Toppen