• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Waxholm - Bogesunds slott

F

F.d. 25270

Guest
Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Detta är Bogesunds slott beläget i Waxholms kommun. Framsidan var täckt av byggnadsställningar så därför visar jag bara baksidan. En gång i tiden lär staden Ulricehamn hetat Bogesund, någon som känner till mer om detta. Obs, detta är ingen bildgåta, jag är bara lite nyfiken. Namnbytet ägde rum 1741 för att som det heter "blidka drottning Ulrika Eleonora". Varför behövde Ulricehamn blidka henne ?

Peter
 

Bilagor

  • DSC_8757_2.jpg
    DSC_8757_2.jpg
    3,1 MB · Visningar: 15
Senast redigerad av en moderator:

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Waxholm - Bogesunds slott

På 60- 0ch 70-talet, innan Bogesund blev renoverat, kunde man genom ett källarfönster i ett rum på höger sida se ett antal likkistor.
Slottet var i mycket dåligt skick på gränsen till att bli en ruin.
Det florerade många rykten kring Bogesund.
Bogesund lär ha varit till salu för 1 krona och en mängd villkor betr. underhåll.

I mitt oskannde arkiv finns det många bilder från 60-och tidigt 70-tal. (Taget med Topcon RE-Super)
Här har jag två skannade bilder under renoveringstiden från en MC-tur, tagit med en Olympus Pen.

Scan335-96-06-29-Bogesund.jpg

Scan336-96-06-29-Bogesund_Mc.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Waxholm - Bogesunds slott

Måste vara en minst sagt genomgripande renovering. Dina bilder är ju daterade 1996 och jag var där i somras, alltså 14 år senare och hela "framsidan" var klädd i blå byggplast. Min fars morfar arrenderade ngn form av torp som hörde till Bogesund. Därför blev jag nyfiken när jag i somras upptäckte Hotell Bogesund i Ulricehamn och övernattade där, f.ö. ett trevligt ställe. Jag fick då klart för mig att Ulricehamn hetat Bogesund fram till 1741. Varför man böt namn har jag än så länge inte hittat ngn förklaring till, inte heller till om det finns ngn ev. koppling mellan staden och slottet med samma namn.

Mvh
Peter

PS Har också en Olympus Pen från 60-talet, halvformat 18x24mm DS
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Waxholm - Bogesunds slott

Sedan mitt förra inlägg har jag snokat lite i den andra änden s.a.s..
Orten Bogesund vid sjön Åsunden blev tydligen på 1730-talet av med vissa handelsrättigheter. 1741 böt man namn till Ulricehamn, uppenbarligen för att som det kan uttryckas "fjäska" för drottning Ulrika Eleonora d.y. och därmed närde man nog ett visst hopp om att få tillbaka sina rättigheter. Om det finns ngn som helst koppling mellan det gemensamma namnet Bogesund verkar vara ett skott i mörkret från min sida. Von Höpken verkar ha varit en skön juvel ! Ska försöka hitta lite fler uppgifter om honom. Återkommer om det dyker upp ngt intressant eller i övrigt anmärkningsvärt.

Mvh
Peter
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Waxholm - Bogesunds slott

En sån GuldWinge har jag också haft en 95a Jubileumsmodell, En underbar MC att åka på.
Väcker gamla minnen.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Waxholm - Bogesunds slott

En sån GuldWinge har jag också haft en 95a Jubileumsmodell, En underbar MC att åka på.
Väcker gamla minnen.
Den var verkligen fin. 91 köpte jag den 6:e 1800:a som såldes i Sverige. Sidoväskornas volym var en katastrof. Det fanns tyvärr bara ca 50% packningsplats i jämnförelse med 1500:an. Intercom och radion blev mycket bättre. Man kunde prata med spättan i normal samtalston även vid 130 km/h.
CD-växlaren fanns i en lucka under toppboxen. Jag hade bl a larm, handgreppsvärmare, dimljus, släpvagnskoppling och laservarnare.
Med 1800:an var jag flera gånger i Syditalien, Schweiz, Tyskland, Frankrike, England, Irland, Skottland, Norge, Danmark och Finland.
Jag har kört mera än 1 500 000 km med olika motorcyklar i 4 kontinenter.

Här är vi på Usedom:
PICT0898 (Small).JPG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Waxholm - Bogesunds slott

Anledningen att det aldrig blev en 1800 var just avsaknaden av packutrymme som 1500 an hade riktigt generöst av. Nu sålde jag Wingen i somras till en kompis, så nu är jag med husbil istället, det kan säkert bli nån offrodare så man får känna temperaturväxlingar och dofterna från naturen.
 
Toppen