Då fick jag detta ganska uttömande svar:
Hej igen.
Ja, mitt tidigare svar var baserat enbart på den bilden jag mottog och det är aningen svårt att bedöma då man inte ser hela fordonet.
Det är också svårt att tala rent allmänt och även spekulativt angående skadereglering. Ärenden hanteras av utbildade skadereglerare som sedan gör bedömningar efter de unika skadesituationerna.
Det allmänna svaret blir att det skulle kunna gå som vagnskada och som glas. Skriver nedan lite definitioner av hur vi skulle kunna bedöma de olika momenten.
Först och främst är det svårt att bedöma vad som anses vara "boendedel glas". På en helintegrerad husbil skulle man kunna anse att hela sidorna är "boendedel glas".
Är det endast glasruta som går sönder och som enligt villkoret skadats enligt villkorstexten Vind-, sido- eller bakruta som är genombruten, spräckt eller krossad då är det Glasmomentet som gäller.
Om fordonet, dvs karossen samtidigt skadas så är det en vagnskada. Tex singelskada, ex kör in i träd.
Husbil/Husvagn som står uppställd (oftast är de avställda, tex Spanien eller vinterförvaring) och sidorutorna går sönder i boendedelen då är det Vagnmomentet som gäller. Är det tex vindrutan och ett träd/gren som spräcker rutan då är det glasmomentet.
Skulle fordonet vara uppställt och någon går förbi och slår sönder rutor med basebollträ då är det skadegörelse.
För att sammanfatta så kan jag inte svara varken eller då detta är beroende på händelseförlopp. Skadereglerare kommer göra slutlig bedömning och allt jag skriver här är generella saker efter hypotetiska skador.
Hoppas jag gjort dig/er lite klokare.
Ha en fin dag.
Vid frågor eller funderingar är du varmt välkommen att ta kontakt med mig via mail.
Med Vänliga Hälsningar
Samuel Dahlberg