• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

WANTED! Steinbachsalladdressingrecept

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
När vi helt nyligen körde hem på autobahn 7 (E45) efter att ha besett Europas största vattenfall vid Schaffhausen i Schweiz, så tog vi som vanligt av till höger i höjd med Fulda för att passera utanför ”Hasselbackarna” via Bad Hersfeld (vanligtvis kör man av längre norrut).
Vårt mål var att hitta ett Gasthof där vi kunde äta och sedan övernatta på parkeringen och när vi kom till Burghaun (på Hersfelder Str.) bad vi om hjälp. Då fick vi besked att vi skulle köra en bit till och ta höger in på Burghaunen Str. som leder mot Steinbach. En bit upp i ”backen” låg mycket riktigt ett gasthof till vänster men det var stäng så vi fortsatte till byn Steinbach. Där blev vi guidade till Gasthof Zum Mühlengrund och gick in. Där fanns bara värdinnan och vad som förde tankarna till Sven-Erik Magnussons ”enda blondin”. Vi beställde mat och fick öl och en sallad med en dressing som förrätt. Vi kan fortfarande minnas dressingen som en höjdpunkt på vår 750 mil långe resa via både Tyskland, Frankrike, Italien och Schweiz. Dessvärre kom vi oss inte för att fråga efter receptet.
På natten stod vi parkerade mellan Gasthof Zum Mühlengrund och vad som såg ut att vara den gamla kvarnen, nu restaurerade till bostadshus. Väl hemma i Sverige så har vi försökt att komma fram till vad dressingen innehöll utan resultat så jag beslöt mig för att ringa och fråga. Dessvärre är min tyska mycket ringrostig sedan teknis. Efter en del missförstånd så började värdinna att berätta, men jag kunde inte hänga med. Mitt tyska ordförråd härrör huvudsakligen från ”Dubbels Taschenbuch für den Maschinenbau” och jag är helt säker på att det vare sig ingick kugghjul eller hävstänger i salladen. Med andra ord så vet jag inte vad dressingen innehöll förutom att den var vit med små gröna bita.
Vi förfrågan så uppgav värdinna att hon inte kände någon med emejl och vi glömde att fråga efter namnet på en hjälpsam bilist som vi träffade på morgonen, och vet bara att han har en kusin i Lund. Så nu står alltså vårt hopp till HBK´s medlemmar.
Gasthof Zum Mühlengrund ligger på Rinnweg 11, 3615* Burghaun Steinbach, Tel.:06652-2142, och dit är det knappast någon omväg om man vill undvika Hasselbackarna.
//Conny
 

Bilagor

  • Gasthof Zum Mühlengrund 1.JPG
    Gasthof Zum Mühlengrund 1.JPG
    197,6 KB · Visningar: 2
  • Kvarnen.JPG
    Kvarnen.JPG
    147,6 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
F

F.d. 5361

Guest
Sv: WANTED! Steinbachsalladdressingrecept

Hej Conny

När du berätta lite mer om vilken sallad det var så kan jag fråga Elsbeth Manns
nästa vecka


Mvh.

Norbert
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: WANTED! Steinbachsalladdressingrecept

Hej Norbert!
Det låter så lovande att det redan vattnas i munnen.
Namnet Elsbeth låter bekant från adressen bakpå en tidning som vi bläddrade i då vi väntade på maten.
Hur som helst så ringde jag så sent som i torsdags 2010-09-30 och Elsbeth kom ihåg oss, bilen och vad vi åt, så det skall inte bli några problem med att identifiera dressingen.
//Conny
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: WANTED! Steinbachsalladdressingrecept

Hej Norbert!
Det låter så lovande att det redan vattnas i munnen.
Namnet Elsbeth låter bekant från adressen bakpå en tidning som vi bläddrade i då vi väntade på maten.
Hur som helst så ringde jag så sent som i torsdags 2010-09-30 och Elsbeth kom ihåg oss, bilen och vad vi åt, så det skall inte bli några problem med att identifiera dressingen.
//Conny


Hej Conny

Jag ringde Elsbeth igår kväll (jag ska hälsa)
och hun sa att hun har ingen mått eller precis recept
Dressing är en vanlig "hessisches Salatdressing" med matolja, joghurt,
Schmand ( jag tror gräddfil i Sverige), mjölk, citron och äppleättika.
Salt, pepper, vitlök, selleripulver, lite senap och socker.
Persilja, gräslök dill, lök
Allt blanda efter smak :)


Mvh.

Norbert

P.S. Hun har inte förstått vad du har menat med släkting i Lund
och har tänkt att jag ringer från stan i Skåne :)
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: WANTED! Steinbachsalladdressingrecept

ÄNTLIGEN! Nu har jag efter telefonsamtal och brev fått receptet på Steinbachsalladdressing från gästhuset. Men säg den glädje som varar. När jag översatt och konsulterat en tysk vän så råder det fortfarande oklarhet på fler punkter varför jag vädjar till HBK´s medlemmar att hjälpa mig.
De som nu i juletider verkligen vill visa sin goda vilja kan åka ner och kolla av på plats och ställe. Här är koordinaten Här är koordinaten:
Latitude: 50°43'45.43"Norr Longitude: 9°44'23.71"Ost

Steinbachsalladdressing
5 Eßl. Olivenöl ( Bertolli Extra Vergine Gentile)
200g Schmand
200g Saure Sahne
200 g Schlagsahne
250g Milch
3 Eßl. Surol 7-Kräuter-Essig von Kühne
40g Salat Krönung - Gartenkräuter von Knorr
Salz nach Geschmack
1 Eßl. Schnittlauch
2 Eßl. Dill

g= Gramm
Eßl. = Esslöffel
//Conny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: WANTED! Steinbachsalladdressingrecept

De to spesielle produktene i denne er Schmand og Saure Sahne som begge er syrnet grädde (gräddfil) Schmand med minst 20% fett og den andre med mindre fett. I Norge tilsvarer det Sæterrømme og lettrømme.
Schlagsahne er piskgrädde.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: WANTED! Steinbachsalladdressingrecept

Så här översatte Google texten

Översättning från tyska till svenska


5 msk olivolja (Bertolli Gentile Extra Virgin)
200g gräddfil
200g gräddfil
200 g vispgrädde
250g mjölk
3 msk vinäger ört Surol 7-Kuehne
Salatkroenung 40g - Knorr Trädgård Örter
Salt efter smak
1 msk gräslök
2 msk dill
g = gram
Esslöffel= matsked

Låter gott...

//Tommy
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: WANTED! Steinbachsalladdressingrecept

Tack Tommy men det kände jag till, så förutom en efterlysning i HBK så har jag konsulterat två tyskar som i sin tur har ringt "hem".
Problemet verkar vara att några produkter inte har någon svensk motsvarighet. Det närmaste jag kommit så här långt är:
5 msk Olivolja Extra Virgin
200 g Crème fraîche 20%
200 g Smetana + saften av en Citron
200 g Vispgrädde
250 g Mjölk
3 msk Äppelvinäger
40 g Knorrs Dressing Mix ”Örtagård”
Salt efter smak
1 msk Gräslök
2 msk Dill

//Conny
 
Toppen