En omvandlare 12 => 220 satt i plåtis inköpt i somras.
När man kopplar djonken till landström på kaj så finns ett relä som med fördröjning kopplar bort omvandlad spänning och in med landströmmen.
Den delen fungerar bra.
Men i läget för fjärrkontroll så ignoreras landströmmen totalt om man fått tag på sådan, dvs man stänger av omformaren med fjärren.
Man måste då stänga av omformaren med brytaren på själva omformaren eller koppla bort fjärrkontrollen som också kräver att man har omformaren åtkomlig.
Detta är inte kul när man då måste riva en säng med madrasser och träplattor osv, för att komma åt omformaren.
Inte nog med det.
Om man inte har landström så kör man förstås omformaren med fjärrkontrollen när den behövs och stänger av den med samma fjärr när man tex har micrat maten klart. Det är inte bra, för då drar den en hel del på "tomgång" och idag visade den sig ha dragit ur två ok bodelsbatterier på bara några dygn. Totalt 150 AH nya och bara något år gamla.
Jag har inte haft någon förbrukning i bodelen utan kontrollerad underhållsladdning från 160 watt solceller.
Jag mäter laddningsströmmen som varierat mellan 1- 9 ampere dagtid. Dvs jag har kompletterat regulatorn med en amperemeter. (Regulatorns lysdioder är onödiga då de visar samma sak som central-panelen i bilen, dvs batterispänning)
Att en avstängning med fjärren inte är en total avstängning och dessutom inte kopplar över till yttre matningen från elstolpe, är ju illa. i läget utan fjärr går det bra för den som kan komma åt omformaren och stänga av den med inbyggda brytaren, men så är det inte för mig.
Jag tycker den ska bli helt avstängd också när man kopplar in landström, men den går ändå antar jag även om man då har laddning (med tex "perfect charger" så är det inget som drar ur batterierna, men onödigt och förkortar elektronikens livslängd och ett litet energislöseri.
Jag har mailat till Waeco utan att få annat svar än att deras mail inte fungerar.
När man kopplar djonken till landström på kaj så finns ett relä som med fördröjning kopplar bort omvandlad spänning och in med landströmmen.
Den delen fungerar bra.
Men i läget för fjärrkontroll så ignoreras landströmmen totalt om man fått tag på sådan, dvs man stänger av omformaren med fjärren.
Man måste då stänga av omformaren med brytaren på själva omformaren eller koppla bort fjärrkontrollen som också kräver att man har omformaren åtkomlig.
Detta är inte kul när man då måste riva en säng med madrasser och träplattor osv, för att komma åt omformaren.
Inte nog med det.
Om man inte har landström så kör man förstås omformaren med fjärrkontrollen när den behövs och stänger av den med samma fjärr när man tex har micrat maten klart. Det är inte bra, för då drar den en hel del på "tomgång" och idag visade den sig ha dragit ur två ok bodelsbatterier på bara några dygn. Totalt 150 AH nya och bara något år gamla.
Jag har inte haft någon förbrukning i bodelen utan kontrollerad underhållsladdning från 160 watt solceller.
Jag mäter laddningsströmmen som varierat mellan 1- 9 ampere dagtid. Dvs jag har kompletterat regulatorn med en amperemeter. (Regulatorns lysdioder är onödiga då de visar samma sak som central-panelen i bilen, dvs batterispänning)
Att en avstängning med fjärren inte är en total avstängning och dessutom inte kopplar över till yttre matningen från elstolpe, är ju illa. i läget utan fjärr går det bra för den som kan komma åt omformaren och stänga av den med inbyggda brytaren, men så är det inte för mig.
Jag tycker den ska bli helt avstängd också när man kopplar in landström, men den går ändå antar jag även om man då har laddning (med tex "perfect charger" så är det inget som drar ur batterierna, men onödigt och förkortar elektronikens livslängd och ett litet energislöseri.
Jag har mailat till Waeco utan att få annat svar än att deras mail inte fungerar.
Senast ändrad: