• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasol Vredet trögt att trycka in till spis.

1967Anveros

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
37436
Medlemskap
2025
Besiktigade husbilen idag. Gick igenom med blankt papper.
Nästa år veteran och pensionär.

Däremot fick jag påpekande på trögt vred. När man trycker in vredet.
Undrar vilken smörjning som passar till detta.?

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Är det flamvakten på gasolvreden som reglerar gaslågan, som går trögt in och ut?
Går den trögt, kanske den går trögt ut oxo, dvs om den skall stänga av gasen om lågan slocknat. Då finns ju risk att det pyser ut gas.
Kan hjälpa med lite spray, typ 555 eller någon smörjande oxidlösande spray som kan krypa in i axeln.

Roysan

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Kör man utan gasolfilter efter flaskorna så kommer det med annat än ren gas, det kan ställa till problem i hela gasolsystemet, samt all ev. garanti upphör.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Är det flamvakten på gasolvreden som reglerar gaslågan, som går trögt in och ut?
Går den trögt, kanske den går trögt ut oxo, dvs om den skall stänga av gasen om lågan slocknat. Då finns ju risk att det pyser ut gas.
Kan hjälpa med lite spray, typ 555 eller någon smörjande oxidlösande spray som kan krypa in i axeln.

Roysan
Man bör vara lite försiktig med att använda 556 till att smörja vreden. Öser man på för mycket finns risk att fettet påverkas/ löses upp längre in i vreden. Fettet har två funktioner, dels att smörja och även att täta.

Jag kommer ihåg en tråd med bra beskrivningar om hur vreden ser ut inuti och fungerar.

Post in thread 'Gasolkök'
Tips - Gasolkök

1967Anveros

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
37436
Medlemskap
2025

Roysan
Det är som du beskriver, flamvakten.
Vredet som man justerar och startar lågan.
Den går lite trögt in och tillbaks.

Lars Rudin

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
35069
Medlemskap
2025

När det gäller gaskranar skall de endast smörjas med kopparpasta. Man delar dem rengörs noga insmörjes.

Lars Rudin

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
35069
Medlemskap
2025
Tänkte fel, om det är trögt att vrida skall man dela kranen och rengöra o smörja in med kopparpasta. Det du gjorde är helt rätt om det är trögt att trycka. Besiktningen gjorde helt rätt att anmärka på detta. När man trycker in, öppnar man kranen manuellt, d.v.s. om den fastnar i inre läget kommer det att strömma ut gas hela tiden. I det läget måste man dra tillbaka vredet manuellt och rengöra som du gjort.

Toppen