• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Voltmeter Fiat Ducato 2002

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Har ordnat en smidig lösning för att ha koll på laddningsspänningen under färd.
Hittade en liten voltmeter på ebay
12V 24V Car Motorcycle LED DC Digital Display Voltmeter Waterproof Meter EC | eBay
finns hos flera olika handlare.

Med lite filning och sikaflex fick den plats i ett av "blindhålen" för extra brytare på instrumentbrädan. egentligen skall den sitta med låsring som skruvas mot baksidan av moteringshålet men det fanns inte plats för den så sikaflex fick bli fästmedel.

Den lilla brytaren vid sidan av är en styrning för cirkulationspumpen till Aldevärmen så att jag kan låta motorvattnet värma bodel och varmvatten när vi börjar närma oss målet för dagen färd. Lysdioden markerar att pumpen går.

EssoJ
 

Bilagor

  • IMG_0258.JPG
    IMG_0258.JPG
    1,4 MB · Visningar: 4
  • IMG_0259.JPG
    IMG_0259.JPG
    1,4 MB · Visningar: 4
  • IMG_0261.JPG
    IMG_0261.JPG
    2,2 MB · Visningar: 5
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Voltmeter Fiat Ducato 2002

Absolut en god ide som jeg også installerede for ca. 12 år siden.
Det burde være stadardudstyr i alle instrumentbrädan på husbiler.

Husbilsfabrikanter som ikke har det på instrumentbrädan - shame on you !
 
Senast redigerad av en moderator:

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
387
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Voltmeter Fiat Ducato 2002

Har ordnat en smidig lösning för att ha koll på laddningsspänningen under färd.
Hittade en liten voltmeter på ebay
12V 24V Car Motorcycle LED DC Digital Display Voltmeter Waterproof Meter EC | eBay
finns hos flera olika handlare.

Med lite filning och sikaflex fick den plats i ett av "blindhålen" för extra brytare på instrumentbrädan. egentligen skall den sitta med låsring som skruvas mot baksidan av moteringshålet men det fanns inte plats för den så sikaflex fick bli fästmedel.

Den lilla brytaren vid sidan av är en styrning för cirkulationspumpen till Aldevärmen så att jag kan låta motorvattnet värma bodel och varmvatten när vi börjar närma oss målet för dagen färd. Lysdioden markerar att pumpen går.

EssoJ


Hej.
Det var en liten smidig voltmeter.

Hur har du kopplat den? Är den kopplad så att den visar spänningen då huvudströmmen är tillslagen? Eller då generatorn laddar?

Anledningen till mina frågor är att den drar ju lite ström då den visar spänning.

Trevlig mätare /Roy
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Voltmeter Fiat Ducato 2002

För generator til batterier er
Volt som kilometer eller status
Ampere som hastighet eller driften

bra att veta statusen på batterierna innan du stoppar.
 
Senast redigerad av en moderator:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Voltmeter Fiat Ducato 2002

Kopplad efter "tändningen" så den visar spänning under motorgång men inte annars, just för att den inte skall dra ur batteriet. Även om det skulle nog ta ganska lång tid.
EssoJ
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Voltmeter Fiat Ducato 2002

frederikrosen - har du et alternativ ?

- t.ex med termometer som beretter temperaturen i frysen.
 
F

F.d. 22595

Guest
Sv: Voltmeter Fiat Ducato 2002

Min poäng var att billiga mätare från Ebay ofta är rena skiten, därför de är billiga. Någon frågar om alternativ, ja det finns mängder. Men då kostar de mer. De två jag köpte visade flera volt fel i jämförelse med en Fluke voltmeter, så det kan finnas anledning att vara uppmärksam, i början iaf tills man vet de går att lita på. Alternativet är att jag inte sagt något och kanske fler slängt pengarna i sjön.....
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Voltmeter Fiat Ducato 2002

Kjell och Co har fyrkantiga digitala panelmätare med eller utan ram för de som vill ha, det är 3-ledare och de behöver en drivspänning på minst 3 V, men eftersom vi inte rör oss i så låga spänningar så kopplar man ihop plus och drivkabeln.
80 - 100 kronor, kvalitet oklart.

Panelinstrument > Mätinstrument | Kjell.com

I min -92 Burstner har någon monterat en analog mätare som med knapp växlar mellan tändning och bodelsbatt. tyvärr så är den nog inkopplad lite hipp som happ eftersom den visar olika spänningar när man växlar fram å tillbaka på knappen och visaren blinkar i takt med blinkersen.
 
Toppen