• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vofför gör di på detta viset ?

F

F.d. 7747

Guest
Visst kan det tyckas att det är en grinig gammal gubbe som just sitter bakom tangentbordet kanske är det så men jag kom att tänka på "RUMPNISSARNA" och Ronja rövardotter därav rubriken .
Rumpnissarna undrade inte bara en utan flara gånger över varför människorna gör på det ena eller andra viset och det har jag också börjat undra över allt mer .
Om man kollar in en viss typ av husbil och modell som väcker ens intresse kanske speciellt då om bilen är relativt ny samt betingar ett pris som ligger nästan i nivå med egen inport , så uppmanas men ofta via exempelvis annonser som ligger ex. på blocket eller byt bil att maila till vederbörande firma , när man sen väntat långt om länge på ett svar och kanske hört av sig till dom ytterligare några gånger kan man till slut få som svar att bilen man omfrågat tyvärr är såld men att man kan skaffa fram en likvärdig dock till ett något högre pris , går man sen in på blocket och kollar igen så ligger oftast den redan sålda bilen ute till försäljning trots att den enligt handlaren sålt för ett bra tag sedan .
Vafför gör di på detta viset ?
Att det ofta dröjer ett antal veckor från att man mailat till olika husbilsföretag och till dess man erhållit ett svar från vederbörande kan ju i jissi namn inte alltid bero på tekniken utan en del måste väl ändå tillskrivas deras ointresse , eller är jag ingen intressant kund för dom om jag inte har med mig årets taxeringskalender och där kan redovisa för att jag är en av dom mer förmögna i min kommun .
Vafför gör di på detta viset ?
Nu är ju inte jag någon expert på vare sig datorer eller internet , men varje gång jag försökt kontakta en husbilshandlare via blocket elle byt bil skirivt in all om min mitt tel.nr och mailadress plus besvarat alla övriga frågor som ev finns i deras formulär och skickar iväg det , så får jag en bekräftelse till att min egen mail adress att det är skickat till firman eller personen ifråga som jag vänt mig till i annonsen , så därför
Vafför gör di på detta viset ?
Samtidigt kan jag förstå att det här med tekniken inte alltid fungerar men om jag annonserar på dom stora saiterna som vänder sig till personer som är ute på nätet för att söka ett lämpligt objekt , men aldrig får ett enda mail under flera dagar eller veckors tid till mitt företag må jag väl ändå sätta mig ner och fundera om det inte är nåt fel på tekniken som jag använder mig av .
Nog gnällt för den här gången men:
Vafför gör di på detta viset ?

:wideeyed:
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Vofför gör di på detta viset ?

Hehe.

Jag har noterat att många företag har ett totalt ointresse för mail. De svarar bara på telefon. I många fall för att datorn är en fiende som står där i hörnet och är irriterande. Eller för att de tycker sig ha nog med kunderna som ringer eller besöker dem.

Jag brukar också föredra mail för en första kontakt så vanligen slutar det med att jag vänder mig till firmor som är lite mer öppna.
När vi köpte vår senaste husbil (er förra) så svarade två av tre firmor på mail inom två dar. Den tredja firman har jag fortfarande inte fått svar från... :)

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Vofför gör di på detta viset ?

Själv kan jag ha 100 mejl per dag eller mera. Oftast order och beställningar men mycket frågor från kunder. Jag har lärt mina medarbetare att, svarar du på ett mejl inom en halvtimma så får du massor av pluspoäng, men efter en halvtimma blir det minus poäng. Ett företag som inte svarar på mejl ska man inte handla av anser jag. Mvh Matts Torebring
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Vofför gör di på detta viset ?

Själv kan jag ha 100 mejl per dag eller mera. Oftast order och beställningar men mycket frågor från kunder. Jag har lärt mina medarbetare att, svarar du på ett mejl inom en halvtimma så får du massor av pluspoäng, men efter en halvtimma blir det minus poäng. Ett företag som inte svarar på mejl ska man inte handla av anser jag. Mvh Matts Torebring

Ord och inga visor. Jag skulle nog inte vilja vara så kategorisk, även om jag helt håller med om andemeningen. Svar inom 4 timmar ger plus i min bok (inom en halvtimme ger flera plus). Inom 24 timmar helt ok, mer än två dygn ger definitivt minuspoäng. Sen beror det naturligtvis på dignitet av frågan och vilken typ av företag också.
Om de reparerar genom ett bra svar, så kan de hamna på plus trots att de var sena i starten.

//Stefan
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Vofför gör di på detta viset ?

Naturligtvis kan det skilja mellan olika yrken och företag. Själv sitter jag oftast 10 timmar bakom skärmen och min viktigaste uppgift är att serva kunder. Annat arbete gör jag när telefoner och mejl tystnat. Andra kan kanske inte sitta vid datorn som jag gör. Har någon jag sökt inte svarat på en dag hänger jag på låset direkt. PS. Mejl är inte bombsäkert, det kan ta dagar och veckor att komma fram.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vofför gör di på detta viset ?

Man kan ju fundera över hur "supporten" skulle kunna fungera efter ett köp.
Säkert bekvämt att slippa alla klagomål på senare upptäkta skavanker.:rolleyes:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.957
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vofför gör di på detta viset ?

Tror inte man kan mäta husbilsfirmornas allmäna duglighet enbart efter deras internetmognad. Branscher utvecklas olika fort i sin allmäna IT-mognad. Jag anser att Campingbranschen, särskilt handlare, är en av de absolut trögaste! Många säljare är konservativa både i sin IT-mognad och sin kundsyn. Det finns lysnade undantag, men de är fortfarande för få.

Det är synd, eftersom företagande bygger på samma grunder oavsett bransch. Det finns ett behov, som (ibland med lite hjälp) skapar en efterfrågan, som man sedan ska tillfredsställa. Behovet tillfredsställs dels genom produkten eller tjänsten man levererar men lika mycket över hur nöjd man gör kunden genom hela processen, inklusive aftermarket, dvs det som händer efter köpet.

Jag tror att Matts Torebring skulle kunna utöka sin verksamhet med att starta ett sorts mentorskap för små och medelstora företagare. Han har verkligen fattat vad det handlar om! Hela min kundsjäl lyser upp av välbehag när jag läser hans kundsyn. :)

Krister N
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Vofför gör di på detta viset ?

Hej,
i höstas när vi var på jakt efter ny husbil noterade vi att flera av firmorna som hade husbil(ar) till salu med mycket lägre pris(er) vid telefonkontakt hade bilen kvar. Dock kunde man inte reservera bilen eftersom det i de flesta fall var "någon" spekulant som antingen var på väg för att titta eller varit där och hade första "tjing". Naturligtvis kunde man dock beställa en bil (till ett högre pris) utan problem.
Dessutom noterade vi flera annonser som hade ett lågt pris, men om man läste hela texten där man närmare beskrev husbilen så stod det längst ner "Totalt pris för denna bil" och ett mycket högre pris.
Så lockpriser förekommer definitivt.

/ Einar
 

Carina och Jan

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2024
Sv: Vofför gör di på detta viset ?

Det finns också företag och privatpersoner som sysslar med import av husbilar som annonserar bilar som man inte har. När man ringer så svarar dom att den är tyvärr såld men man kan leta upp en liknande ( oftast till något höge pris). Den bil man annonserat har man dock aldrig haft. Om man har kontakt med ett företag som svarar så kan man kolla deras övriga annonser på blocket. Har dom fler annonser kan man ju be att få komma och titta på övriga bilar. Helt plötsligt kanske alla bilar är "sålda".
Jan
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Vofför gör di på detta viset ?

det är lika illa med tel,kontakt hos en del ,ringde några firmor ang ,får ni några visningsbilar av 2011års modell. inga besked för ansvarig person fanns inte där,bad att dom skulle ringa mej , ingen hörde av sig. så det blev att köpa bil i Karlstad 50mil fr huddik,
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Vofför gör di på detta viset ?

Jag tror att Matts Torebring skulle kunna utöka sin verksamhet med att starta ett sorts mentorskap för små och medelstora företagare. Han har verkligen fattat vad det handlar om! Hela min kundsjäl lyser upp av välbehag när jag läser hans kundsyn. :)

Krister N[/QUOTE]

Tack Christer, det värmde ett säljarhjärta!
Jag är mycket hård i min bedömning av säljare. Jag brukar säga att 75 % av alla säljare skulle ha ett annat jobb. Jag blev stärkt i min denna udda uppfattning när jag lyssnade till en av marknadens största säljcocher på ett stormöte i Göteborg. Han började att fråga: "Finns det 10 000 säljare i Göteborg"? frågade han. Ja svarade alla, nej sa föredragshållaren. "Finns det 10 000 säljare, är det bara 1 500 som är riktiga säljare av dessa." Han var alltså ännu hårdare i sin bedömning än vad jag ofta gett uttryck för. Här finns hela förklaringen.... Man ringer inte kunder, man svarar bristfälligt på mejl, man följer inte upp affärer, och viktigast av allt, man glömmer att bemötandet är viktigast av allt o.s.v.
Mvh Matts Torebring
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Vofför gör di på detta viset ?

Jag har märkt i mitt företagareliv att dom bästa försäljare jag har haft ofta slutar för att starta eget, nu gäller det bilbranschen men tror nog att det kan vara lika även i andra branscher.
En bra säljare älskar sitt jobb och sina kunder :spinny:

Hälsningar Dorishult
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Vofför gör di på detta viset ?

Mässor är en egendomlig företeelse, firmorna har betalt dyra pengar för mässmontern och frakt av godset som ska ställas ut.
Dom har pyntat med fina saker och klätt upp sig snyggt och representativt, allt i syfte att få ut mesta möjliga av alla satsade slantar.
Och vad händer när man kommer till just denna monter som firman lagt ned så mycket pengar och energi på för att attrahera alla presumtiva kunder ???
Jo, alla säljare som står i montern för att ta hand om alla köpsugna mässbesökare står där med en förbannad telefon tryckt i örat och är djupt involverade i ett samtal som kan pågå i evigheter.
Skulle de mot all förmodan stoppa ned telefonen och säger hej till dig kan du ge dig f_n på att det dröjer högst någon minut innan f_nskapet ringer igen.
Hur kan man som företag satsa alla dessa pengar och sedan tillåta säljarna att stå och prata i telefon istället för att bemöta mässbesökarna som är intresserade av deras produkter??
Som ägare till ett sådant företag skulle jag förbjuda påslagna telefoner under mässans öppettider och se till att kontoret på hemmaplan får ordna all teleservice under mässans öppettider.
Under mässan handlar det om att skapa kundrelationer och att sälja och det gör du inte med mobilen i örat, det ser dessutom förbaskat oproffsigt ut att stå där och ignorera kunder i montern för att istället prata i telefon.
 
Toppen