• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vive La France - resa i höst

gaisaren

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2025
Gokväll

Åter i Sverige efter en mycket härlig resa i Frankrike. Tre veckor där ger mersmak.Kommer att återvända snarast.

Varför? Följer några exempel;

bonjour , alltid en hälsning(och ett leende) till och från oss och den man träffar
tömning och fyllning kan ske i nästan varje by/samhälle vi kör igenom camping-car : Le premier guide Européen des aires de services pour campingcar
vin
mat
kultur
ställplatser på andra ställen än vad du finner i länken ovan
municipal camping , enkla ställen , ofta inne i byn/samhället med all service

Listan kan göras längre men räcker så långt. Vi har kommenterat detta med hur husbilsvänligt landet är och jämför då med Sverige som nog kan betraktas som ett u-land.

ha de...........

F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vive La France

Hej, vi är på väg hem från norra Spanien, just nu på en camping som heter Les Myrtelles här finns ca 100 st platser och det är en året runt camping.
Campingen ligger på 600 m höjd och med höga berg runt omkring, engelskan är det sämre med på detta ställe, men för ca 190 kr/natten får man bl.a gratis wi fi.
Imorrn bär det av igen nu mot Oerleans sedan får vi se hur vi åker.

Pilot

B

Bergåsen

Guest

Vi går också med i hyllningsången :D Har stått på camping i Saint Tropez bukten i drygt två veckor nu.Allt är helt underbart:D .på onsdag ska vi börja hemresan,första stopp blir i södra Schweiz eller norra italien.Vi skall åka förbi Milano sedan Bernadinotunnel.Någon som har tips på bra övernattning?
Camping eller ställplats.
Soliga och varma hälsningar från Joakim och Ann-Cathrine

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Gokväll

Åter i Sverige efter en mycket härlig resa i Frankrike. Tre veckor där ger mersmak.Kommer att återvända snarast.

bonjour , alltid en hälsning(och ett leende) till och från oss och den man träffar
tömning och fyllning kan ske i nästan varje by/samhälle vi kör igenom camping-car : Le premier guide Européen des aires de services pour campingcar
vin
mat
kultur

Listan kan göras längre men räcker så långt. Vi har kommenterat detta med hur husbilsvänligt landet är och jämför då med Sverige som nog kan betraktas som ett u-land.

ha de...........

Visst är det tur att vi tycker olika skulle aldrig falla mig in att åka utomlands innan jag sett vad vi har här i Norden.

Tacka vet jag de Norrlänska skogarna, De fantastiska fiskevattnen,Fjällen, Västkusten,Öland, Skåne med Österlen och resten av Norden det dröjer länge innan jag åker utanför Nordens gränser, så visst är det väl skönt att vi tycker olika.

/Pelle

F

F.d. 24837

Guest

Visst är det tur att vi tycker olika skulle aldrig falla mig in att åka utomlands innan jag sett vad vi har här i Norden.

Tacka vet jag de Norrlänska skogarna, De fantastiska fiskevattnen,Fjällen, Västkusten,Öland, Skåne med Österlen och resten av Norden det dröjer länge innan jag åker utanför Nordens gränser, så visst är det väl skönt att vi tycker olika.

/Pelle

Tyckte precis som dig Pelle men efter 2v med ostadigt väder på Gränna, Öland och Västervik så har jag nog börjat svaja, visst Öland är jättefint men trängseln och svårigheten att hitta en bra ställplats under högsäsong och temperaturen i badvattnet har fått mig att blicka söderut. Har läst mycket gott om ex Kroatien men Frankrike låter också bra, är ju en helt annan natur/kultur att uppleva utrikes och framförallt så har dom solen på sin sida. Men jag är novis på detta och har än så länge bara campat runt i Svedala och långt ifrån sett allt här. Har ex inte varit på Gotland som ska vara fantastiskt men vad jag förstår så gillar man inte husbilar där, åtminstone inte i Visby som man väl absolut vill uppleva som förstagångare på Gotland. Och badtemperaturen lär väl inte vara bättre där än på Öland..
Nepp, lutar helt klart åt att åka söderut nästa gång, kommer ju inte att hinna uppleva allt under en livstid iaf så bättre att plocka dom russinen man tror sig gilla bäst själv.

gaisaren

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2025

Gokväll

Nu var inte mitt inlägg någon kritik eller synpunkt på hur det är i Sverige, förutom det med tömning/påfyllning och ställen att stå på, utan bara en liten hyllning till Frankrike. Självklart har vi åkt runt i vårt eget land och kommer så att göra i framtiden oxå. Men ibland är det gott att vidga utsikten för att få en annan insikt,

ha de............

D

Deleted member 11118

Guest

Gokväll

vin
mat
kultur

ha de...........

Jag kan hålla med till 100%, trodde aldrig jag skulle hålla med en gaisare :twitcy: . Jag har skrivit i några trådar att Sverige är ett U-land när det gäller husbilar jämfört med Frankrike och Tyskland. Har semestrat i 17 år i Frankrike på olika sätt. Sen gillar vi övernatta på vingårdar, och hos bönder som gör coqnac då jag är förtjust i denna dryck. Om 3 v går färden till coqnac och Il de Oleron.

Gert och Helen

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2025

Skulle jättegärna åka med husbil till Frankrike.Har varit där några gånger men tycker att det är svårt med språket!

D

Deleted member 11118

Guest

Jappe, du kan knepen. Hustrun pratar franska bra, jag nästan ingen alls. Men har alltid ett par fraser i beredskap när jag går in till bagaren, köttaffären eller på marknaderna och hustrun inte är med, och som Jappe säger, när du visat dem respekt med att försöka så övergår de oftast till engelska, kan de inte engelska så pratar de franska med dej, du fattar nada, men får ändå via pekspråket rätt saker med dej och en trevlig hälsning när du går.

F

F.d. 3747

Guest

Jappe, du kan knepen. Hustrun pratar franska bra, jag nästan ingen alls. Men har alltid ett par fraser i beredskap när jag går in till bagaren, köttaffären eller på marknaderna och hustrun inte är med, och som Jappe säger, när du visat dem respekt med att försöka så övergår de oftast till engelska, kan de inte engelska så pratar de franska med dej, du fattar nada, men får ändå via pekspråket rätt saker med dej och en trevlig hälsning när du går.

stämmer precis....:yes:

L

Lacke

Guest

Hej
Vi har inte varit där men planerar som ni att åka om ca 3 veckor. Vi tänkte passera mässan i Düsseldorf på nervägen. Har ni bra tips på platser att besöka?. Lämpliga vägar för bil över 3500 kg om man inte åker motorväg.
Lacke o Lotta som jobbat klart.

Arne o Elvy

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3076
Medlemskap
2023

Du som använder den svaga gröna texten. Tycker det är fint men.....Jag har så svårt att läsa denna lilla och svaga text. Tack Elvy

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Vi åker också till Frankrike om 3 veckor.
Kan rekommendera Nordhorn el Greven på vägen ner.
Sen har ni ju Ahrweiler, en liten fin stad.

gaisaren

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2025

Gokväll

Ursäkta att jag använder denna färg. Byter till svart så att alla kan läsa ordentligt. Hustrun har ofta påpekat detta med den gröna. Men som GAISare är det svårt att gå ifrån det gröna.

ha de.............

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Kan du inte byta från "gamla ankor i Säveån" till "icke fotbollskunniga" eller nåt annat samtidigt? Vad ÖIS blev i sådan här tolkning, kommer jag inte ihåg!

Jappe

F

F.d. 52945

Guest

Lär er några hälsningsfraser på franska och använd dom så pratar fransosen plötsligt engelska. Men det gäller att känna till knepet!

Jappe

Tyvärr Jappe, jag försökte men det hjälpte inte, var på en Mac Donalds och de skall ha personal som garanterat kan engelska....var lika med noll.

//Pilot

Toppen