• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vitlök

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025
Sv: Vitlök

Jag förstår inte riktigt denna miljöovänliga diskussionen! :wink: Enris går väl an men råttgift??? :rolleyes:
Nej, det finns bara en som klarar jobbet och som varit i människans tjänst sedan urminnes tider för att göra det ordentligt. I många länder kring Medelhavet är den till och med heligt förklarat. Bl.a. på Cypern matar invånarna tama vildkatter. Där finns inga råttor i människans närområde.
Skaffa en katt! Det finns många hemlösa (och arbetslösa) katter som söker ett tryggt hem och de vill gärna göra ett nyttigt arbete som motprestation.

Vi har aldrig haft problem med möss eller råttor så länge grabben här nere fick göra sina inspektionsrundor i krypgrunden, på vinden, carportsloftet, i garaget, uthus, förråd och överallt på tomten där han visste att inkräktarna inte var välkomna!
Nu finns han inte längre sedan i höstas! Vad händer då? Jo, mössen springer glatt hurrande runt i garaget igen och äter på äpplena. Tre råttfällor, sex möss, på en dag! De skall inte hurra för tidigt! Ny katt är på ingång!
Tack ”Samson” för dina exemplariskt goda tjänster under din långa livstid!
IMG_6819.JPG
Råttgift? Patetiskt!

F

F.d. 25086

Guest

Katt funkar jätte bra,vi har tre här hemma :)

man har ju läst många inlägg om olika knep för att hålla möss borta så jag
kan ju nämna ett till då.
på den tiden när jag arbetade i försvaret så använde vi torrluft ute i förråd,,dvs att det byggdes boxar med regler och byggplast+ ett torrlufts aggregat som blåste in torrluft i boxen.allt som var kännsligt för
fukt förvarades där och där var det alldrig bekymmer med möss..jag har ju inte gjort någon vetenskaplig undersökning men det verkar som att möss inte gillar att vara i torrluft. :yes:

//Ulf

H

hianders

Guest

Vi har använt råttgift inköpt på Granngården, Tomcat, som man lägger i s k betesstationer (som inte hundarna når åt). Råttorna/mössen äter av de och dricker sen kopiösa mängder och .................

Problemet är ju bara att de självdör ute (kanske) och med tanke på att våra fyrfota grabbar springer lösa ute så kan de gå sta och hitta möss med gift i sig vilket hände häromdagen. Tur att husse såg det och kunde avstyra en ev måltid. Två av "grabbarna" fick vid ett par tillfällen råttgift i sig och det resulterade i vet.besök där de fick kräkmedel och sen äta medicinskt kol och en annan tablett (kalk?)några dagar.

Naturligtvis är katt det bästa alternativet men går ju inte att använda i en avställd husbil som står långt hemifrån. Då är det väl traditionell råttfälla som gäller, eller?

fru hianders/Inger

Toppen