• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vitlök

S

StefanW

Guest
Hejsan!

Någon som provat vitlök mot råttor i husbilen på vintern.
Ryktet säger att det ska fungera.

:wub::wub::wub:

Stefan.

F

F.d. 4927

Guest
Sv: Vitlök

Jag andades på råttorna, äter vitlökskapslar varje dag. INTE EN RÅTTA HELA VINTERN!!!!
Å andra sidan hade min fru vissa invändningar mot min andedräkt. Så problemet är: Vad är en råttinvasion mot en endålig andedräkt???

H

hianders

Guest

Vi har problem med de små "gosingarna" inom hus just nu så jag lägger ut vitlöksklyftor ut lite här och var just nu och det verkar fungera!

fru hianders/Inger

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Jag har nog tagit 6 st i bilen, men den sista var slug.
Tog osten o köttet från fällan men i förrgår så satte jag en choklade i fällan.
Så igår morse satt det en i hoppas bara att det var den som var svårfångad.
Nu glömde jag att gillra den men får göra det idag igen.
Enriset vid hjulen o inne i bilen verkar ej ha hjälpt i år.:cat:

F

F.d. 29758

Guest

Det går precis lika bra med hackad GUL LÖK, som placeras ut på lämpliga ställen. Bytes 1 gång i månaden. Har inte haft påhälsning de senaste åren. En del säger även att ENRIS kan funka, men tycker att det är synd att klippa ner en en. Lycka till. Janne

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tyvärr funkar varken enris, vitlök, gul lök eller elektronik för att hejda de små rackarna. Det enda raka är att ha ihjäl dom så snabbt som möjligt för dom förökar sig fort!

Dess fruktsamhet är enorm: fortplantning kan i varma bostäder ske året om och efter 20-23 dygns dräktighet föds 3-12 ungar.

mus.jpg

Senast ändrad:

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Läste i en tidigare länk, kanske i MHCS att man la ut lök i husbilen, mössen åt upp löken,

Stäng ute mössen i stället

Jägarn

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Hej!

Vår första husbil hade vi vinterparkerad i en mindre
maskinhall. Vi gjorde som många andra, köpte fällor
lade ut vitlök, enris och en sådan där mojäng som låter.
När vi kom dit en vecka senare hade vi haft besök av
flera möss, musbajs överallt, men som tur var inget
söndertuggat förutom disksvampen som jag glömt.
Jag blev heligt :mad: och bestämde att nu blir det krig....
men vad göra? Så kom jag på det!!!! köpte kraftig
byggplast, rullade ut den på golvet, körde upp bilen
på plasten, vek upp plasten runt bilen och tejpade så
den inte skulle falla ner. Jag vek upp ca 50 cm. Det
såg jäkligt roligt ut :D men några möss såg jag inte
av mera den vintern :cool:.
Hälsningar Kerstin

F

F.d. 3088

Guest

Jag tömmer vatten, ställer vår bil i svågerns lada, kopplar in unerhållsladdningen, friläge, ingen handbroms (klossar runt ett hjul), stänger värmespjäll. Rullar fram den ett kvarts varv en gång under viloperioden samt drar handbromsen några gånger. har aldrig sett en mus eller mus skit i bilen när jag dammar av den på våren

Gurra

F

F.d. 4755

Guest

Jag andades på råttorna, äter vitlökskapslar varje dag. INTE EN RÅTTA HELA VINTERN!!!!
Å andra sidan hade min fru vissa invändningar mot min andedräkt. Så problemet är: Vad är en råttinvasion mot en endålig andedräkt???

Dette løser du enkelt ved å kjøre noen hvitløkskapsler også i din fru. Hvis alle eter hvitløk kjennes ikke dette som vond lukt. Pass derfor at ikke råttene begynner å ete slike.

F

F.d. 14470

Guest

Jula har väldigt bra medel mot möss,kostar bara 49:-för två.
Det största problemet är att det skräpar ner så förskräckligt.Lollo&Robban.:)

F

F.d. 14470

Guest

Nej det är ett råttgift som ligger i papperstub,efter mössen har frossat i detta
så söker dem upp vatten.Lollo&Robban

F

F.d. 4755

Guest

Prova enris det funkar

Ja dette er en gammel tradisjon som er glemt. I tidligere tider brukte bøndene alltid å legge einer (enris) på gulvet på setra (vet ikke hva svensker kaller dette, men det er altså den stuen man har oppe i fjellet hvor man tradisjonelt har hatt kyrne på sommerbeite). Eineren ble lagt på gulvet som det siste man gjorde før man stengte av stuen for vinteren.

Har forøvrig lest om en doktoravhandling av en finsk forsker som bekrefter denne tradisjonen også fra Finland. Der fremgår det også at einer ble satt inn i skoler ute på landsbygden fordi man var klar over at den hadde en positiv virkning mot "hussopp" (svamp på svensk?)

Jeg legger selv einer inne i bobilen og under hvert av dekkene. Har ikke observert mus de årene jeg har gjort dette, og jeg bor i et område hvor mus kan være et problem.

Senast redigerad av en moderator:
M

mikkis

Guest

Jag har provat hackad gul Lök. Råttorna/mösses åt av löken !!!! det enda som hjälper mot råttor/möss är Råttgift! Tyvär finns et INTE genvägar då det gäller dessa skadedjur. bara att gå den "riktiga" vägen om man ska ha bukt på dessa djur!

Allt annat är MYT och historier. Råttor/möss anpassar sig till de nya dofter och ljud. dom är som oss människor.

Råttgift. Anticimex har bra priser på råttgift! under 100:- får man ett medel som fungerar! och slipper pröva sig fram med lökar,enris och allt vad det nu finns för historier och förslag!

Mikkis.

F

F.d. 53078

Guest

Jag är helt enig med Mikkis. Råttor är mycket intelligenta varelser med ett mycket gott luktsinne och minne. Dom är allätare och då menar jag allt gnager och provar på allt.
Dom provar lite och ser om det är farligt tittar på andra råttor och ser vad dom äter.
Det är därför som råttgift tar långtid innan den verkar så att råttan inte förknippar sitt magont med råttgiftet. Eller ett gift som en råtta kan äta lite av utan verkan,men med större mängder så är det giftigt ex. mjöl/cement blandning. Därför hjälper inte varken lök eller annan mat istället lockar det fram fler råttor. Råttor kan även komunicera med varandra med ljud som är högre än vårat hörande, man har med microfoner analyserat dessa ljuden och kommit till den slutsatsen att dom kan b.l.a säga (MAT, FARA, Varmt o gott). Då kommer dom här elektriska råttskrämmarna in som står och skriker på råttspråket FARA. Men det vet vi ju alla hur det fungerar "Vargen kommer" men det finns ingen varg och den nyfikna råttan letar efter mat och värme redan efter ett par minuter. Råttor har "gångjärn i sina revben och kan fälla ihop hela bröstkorgen och gör sig lika smal som huvudet så det behövs bara en liten springa för att en mus eller råtta skall kunna ta sig in med sina mycket skarpa och starka klor. Dom är dessutom duktiga simmare så dom är inte rädda för vatten. Enda chansen är att vi är smartare än råttorna ge dom ingen anledning att ta sig in rent inga matrester eller lukt tvätta med svag clor ge dom råttgift utanför husbilen. Har ni husdjur blanda cement med mjöl .Vanligt råttgift inne i husbilen gärna olika fabrikat där inte hundar och katter kan komma in. Juan Norte

Toppen